Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31837 gånger)

BellaMia

• Stall Dollarbacken
SV: Föl 2008
« Svar #120 skrivet: 05 maj-08 kl 13:24 »
Nu har mitt sto..gått undan från de andra..och lagt sej  :o..Hoppas hon slutat lyssna på S. Lanefeldt om kniiiiiiiiip ::) :-[ Min skalle e sååå trött och värmen gör den inte piggare.
Har pendlat Bella oxå.... :'( pendeln säger hingst >:(
Men har beställt en Meaghan så  ;) bara att vänta
Ska isf oxå sälja hingsten då vi precis köpt en egen hingst.

Mera kaffe och ut nu 8)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #121 skrivet: 05 maj-08 kl 13:50 »
Ojojo, nu börjar det kanske hända nått hos dig :o
Hoppas det är fölets väg ut som gör henne trött o inte värmen ::).
Jaja vi får hoppas pendeln har fel då (för dig alltså ;D).
Glöm inte berätta hur det går för er.
Saga struttar runt i hagen såå nöjd så o flinar åt mig när jag kikar ut genom fönstret >:(.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #122 skrivet: 05 maj-08 kl 21:38 »
 :'( inget har hänt under dagen /kvällen...tog en promenad på ca 20 min..innan hon stallades upp i fölboxen. Hennes juver är lika stor som en mjölkkossa nu..och *smörklickar* på...ca 1 cm. Hon är några dagar nu på övertid...Blir en sömnlös natt till att bara stirra in i tv på ::)
Hoppas det händer inatt...
Fick ju valpar igår, hade hoppats på fölet idag..sen nästa valpkull till helgen

Lycka till Anette på vaket :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #123 skrivet: 05 maj-08 kl 22:39 »
Då kommer det nog nu! *spännande*

Lycka till!!!!!!!!!!!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #124 skrivet: 06 maj-08 kl 04:13 »
 ;D ;D ;D :-[ :-[ Nu har MEAGHAN anlänt.........Så lycklig o STOLT.
Kl 02 väckte maken mej..då klädde vi oss o gick ut i stallet..Då var det på gång.. Vi fick lov att hjälpa till med att dra ut lite...
Men här kommer bilder på mor & dotter.

Nu ska vi SOVA!!! ::)

Frances

• Västergötland
« Svar #125 skrivet: 06 maj-08 kl 07:04 »
Grattis grattis, fin liten tjej! :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anette Ö

• Närke
« Svar #126 skrivet: 06 maj-08 kl 09:21 »
Grattis :D.
Vilken liten raring hon är o det blev ett sto precis som du ville ;D.

Här...gäsp.. har jag haft ytterligare en sömnlös natt. Vid 02:00 blev Saga jätte orolig och rantade runt i hagen så då gick jag ut och satte mig i kylan (+4) en stund. Hon stod och andades tungt och hade lite små värkar, sparkade sig mot magen men vid vid tre snåret så somnade hon stående >:(. Sedan har det varit lugnt resten av natten.
Vaxpropparna har blivit större men ändå riktigt små precis som juvret i övrigt däremot så har hon öppnat sig mer och vulvan riktigt hänger på henne. I o m att hon är rosa i baken så syns det otroligt tydligt hur slapp o öppen hon är.
Jag hoppas hon får under dagen eller kvällen för jag ser inte direkt fram emot ännu en sömnlös natt, suck.

Grattis igen Bella Mia :D

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #127 skrivet: 06 maj-08 kl 10:57 »
Tack! Jag e helt slut, men ÖVERLYCKLIG har suttit i boxen med dom nu på morgonkvisten..Hon har haft en grimma på sej men den e på tok för stor..men provat iaf..Jag får ta på Meaghan överallt pilla i mun , runt tandköttet i baken efter benen. Hon står och föltuggar men gillar all beröring.
Gubben är mindre impad..för frun e inte kontaktbar..*pratar bara Meaghan *
 ::)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #128 skrivet: 06 maj-08 kl 10:59 »
Tjoho, här har vi för första gången en riktigt stor gul vaxpropp istället för de små kristallerna hon haft tidigare. Det har tidigare runnit lite "grumlig" mjölk, hoppas den nu blivit vit kanske vi blir med föl inatt!

Vad vacker hon var lilla Meaghan, grattis!!!

Anette Ö

• Närke
« Svar #129 skrivet: 06 maj-08 kl 12:08 »
Tack! Jag e helt slut, men ÖVERLYCKLIG har suttit i boxen med dom nu på morgonkvisten..Hon har haft en grimma på sej men den e på tok för stor..men provat iaf..Jag får ta på Meaghan överallt pilla i mun , runt tandköttet i baken efter benen. Hon står och föltuggar men gillar all beröring.
Gubben är mindre impad..för frun e inte kontaktbar..*pratar bara Meaghan *
 ::)

Det är när man tillslut sitter och kikar på den lilla nyfödda fölisen som man inser att det ändå inte är sååååå jobbigt att vaka, eller hur ;).
Jag har också varit optimistisk nog att köpa en fölgrimma men nu har jag insett att den nog blir i största laget för Sagas föl.
Det låter j lovande att du får ta i fölisen överallt både för den själv o mamman. Själv är jag lite fundersam till hur det kommer gå. Saga kan vara lite lynnig så det är inte säkert jag ens får komma i närheten av sen men man kan ju hoppas på det bästa.
Just nu är hon ganska lugn men står och sparkar sig mot magen hela tiden, fast det kan ju vara flugor också ::).

Anette

Anette Ö

• Närke
« Svar #130 skrivet: 06 maj-08 kl 12:10 »
Tjoho, här har vi för första gången en riktigt stor gul vaxpropp istället för de små kristallerna hon haft tidigare. Det har tidigare runnit lite "grumlig" mjölk, hoppas den nu blivit vit kanske vi blir med föl inatt!

Åhh vad spännande, då blir jag inte ensam om att fölvaka inatt då  ;D
Glöm inte att vi vill se bilder sen ;).

Anette

Norrsken

• -
« Svar #131 skrivet: 06 maj-08 kl 14:25 »
Haha, jag började just undra om det inte skulle bli några föl här snart! Men nu får man säga ett stort grattis!!

Då är det bara att invänta resten då ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #132 skrivet: 06 maj-08 kl 22:30 »
Hoppas de kommer föl hos er inatt ...Håller tårna :-[. Nää nu e väntan bortblåst...man funkar så...Känns som Meaghan bott här flera dagar redan..Hon har varit ute i hagen idag..och skuttat runt...Har satt in flera bilder på min hemsida...finns i min profil här..En alldeles egen bok har Meaghan fått.Från första hoven ut.... ;)
Håller alla tår nu för föl inatt hos dej Anette

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #133 skrivet: 07 maj-08 kl 09:30 »
 ;D
Grattis till ett underbart vackert föl!
Jag har ett par veckor av väntan kvar innan vår stora stund här på gården. Jag har tagit "föl-ledigt" från jobbet, men enligt Murpys lag, så kommer fölet före eller efter min ledighet.. Nåväl, huvudsaken är att den är frisk.
Grattis igen!

Annika

Anette Ö

• Närke
« Svar #134 skrivet: 07 maj-08 kl 11:46 »
Gääääsp....trött, tröttare, tröttast det är jag det :P
Jag tror Saga ångrat sig, hon vill nog inte ha fler ungar (så dax o tänka på det nu >:()
Ännu en sömnlös natt mer eller mindre händelserik. Vid 03:00 så la hon sig ner i hagen under suckar och ljudliga stön ----Äntligen tänkte jag lyckligt. Efter att ha pustat och frustat i ca tio minuter så la hon av en fis, reste sig och började beta, jäkla häst >:(.
Fast fölingen kommer nog inom ett par timmar för jag måste åka o handla nu o då passar hon nog på ::)
Om inte så får jag väl tillbringa ytterligare en ssömnlös natt, blä! Men det så klart, när jag väl ser det lilla trollet så kommer all våndan o trötthet att vara som bortblåst, precis som när man själv väntar/föder barn ;).

Kul föresten att fler hittat hit. Det skulle inte förvåna mig om Annikas sto hinner föla innan Saga också :P

Anette

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #135 skrivet: 07 maj-08 kl 14:49 »
1,5 dygn...liten o sååååååååååå söt :-[
Håller på att *spränga* datorn med alla bilder ::)
Hon har massa vita stickelhår i sej...samma till maken..ni påminner om varann :-X
Han säger att hans hår (det som finns kvar ;)) bara blir ljus svart eller mörk vitt, själv säger jag GRÅTT... ;D ;D

Han finns här oxå på forumet....
« Senast ändrad: 07 maj-08 kl 16:33 av BellaMia »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #136 skrivet: 08 maj-08 kl 08:27 »
01.15 inatt föddes ett grått hingstföl med stjärn, liten vit fläck på nosen samt två vita, jämna bakstrumpor. Allt gick bra!

En fråga ang. "uppfödningen", jag har hört att många drar ner på stoets kraftfodergiva de första dagarna (vilket ska göra att fölisen får det lättare sedan under fölbrunsten), är det något ni praktiserar?

Frances

• Västergötland
« Svar #137 skrivet: 08 maj-08 kl 11:41 »
Beror på.. Ska hon snart ombetäckas drar vi inte ner.. Men jag vet inte om det gör så mycket nytta egentligen... ::)

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #138 skrivet: 08 maj-08 kl 18:01 »
GRATTIS till hingst fölet.. BILDER??  ::)

Hur går det för dej Anette??? Blir det nåt föl?

Anette Ö

• Närke
« Svar #139 skrivet: 08 maj-08 kl 18:17 »
GRATTIS till fölisen Sar :D och som sagt.....bilder vill vi se.

Här händer ingenting. Saga har nog ångrat sig och allt kommer sluta med en braksk*t ::)
Som vanligt så visar hon tydligt att nu är det på G och beter sig allmänt underligt för att i nästa sekund beta gräs eller somna på stället. På fm stannade hon upp mitt i en rörelse och satte i gång att headbanga til en inbillad rocklåt. Hon stod så i ca en minut och nickade med huvudet sedan ryckte hon till, suckade och fortsatte beta. Knäppa häst ::).

Det känns om en deja vu upplevelse på nått vis......precis så här kände jag mig när Amiga(dvärggeten) skulle killa förra året. Jag väntade och vakade och skrev här på forumet. Tillslut efter en dramatisk förlossning blev det en killing och jag fick löna för mödan med sömnlösa nätter. Fast jag ska väl erkänna att det känns drygt nu efter fyra nätter med uppstigning en gång i timmen och taskig sömn där i mellan :P.

Föresten så var jag in o kikade i Meaghan´s bok. Fina bilder ni lagt in och hon är verkligen vansinnigt söt den lilla godingen :-*

Anette

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser