Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas -hur skruva?  (läst 39166 gånger)

louise

  • Gäst
3-fas -hur skruva?
« skrivet: 02 jan-08 kl 20:30 »
Sitter å skruvar ihop en trefassladd med kontakt. På kontakten finns markeret 1, 2, 3 och N. Vilken ska jag välja bort när jag sätter i sladdarna? (Jord har jag koll på)

Hasse

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-08 kl 21:01 »
Vad menar du med välja bort? En trefasinstallation har 5 ledare och alla ska kopplas på varsitt ställe i kontakten.

Ändrat: Jaha, nu förstår jag. Du har en gammal kontakt. Det enda jag kan säga är att du leker med döden. Gör det ordentligt och enligt normerna istället för att hålla på med gammal skit.
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 21:06 av Hasse »

Hasse

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #2 skrivet: 02 jan-08 kl 21:24 »
För övrigt är det olagligt att göra det du håller på med och du kommer att ligga jävligt illa till när din taskiga installation har tagit livet av en hjälpsam granne eller något av dina (kommande) barn. Dumheter! Skaffa en elektriker som gör så det blir rätt.

louise

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #3 skrivet: 02 jan-08 kl 22:08 »
Jag lyssnar så gärna om du sänker volymen och slutar vara aggressiv.

Och jag frågar för att lära mig "normerna" och "reglerna", inte för att bli utskälld.

Där sladden sedan ska sättas i finns inte fyra ställen att skruva fast sladdarna i, bara tre. Om det ska göras som du menar måste alltså både "startdosan" och "eldosan" på själva motorn ( det är vedkapen jag lagar)  bytas. För på de två finns alltså inte fyra ställen för sladdar, bara tre.

Förövrigt ska jag inte ha barn så det är ingen risk att de kommer och får elstötar. Jag får psykbryt på folk som utgår ifrån att jag vill ha barn.
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 22:32 av Lollo »

louise

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-08 kl 22:43 »
Tack för spydigheten. Jag fortsätter att invänta el-hjälp.

Hasse

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-08 kl 22:56 »
Lollo, det är verkligen olagligt och farligt att göra sådana här saker när man saknar "erforderlig kunskap", som det heter. Jag blir aggressiv för att du försöker göra en sådan här livsfarlig sak när du inte vet vad du gör.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #6 skrivet: 02 jan-08 kl 22:57 »
Hej,

här kommer ett svar ang 3-fas från min man:

Jag är ingen elektriker men har pulat lite (mer än jag egentligen borde, kanske...)
När man skall driva en 3-fasmotor behövs normalt inte nolledaren. Den kan alltså vara utelämnad i en kabel som är fast ansluten från motorn/apparaten till hankontakten (med stift).

De färger som brukar finnas med är
1 - brun
2 - svart
3 - vit eller svart/vit
PE - gulgrön (jord)

Förväxlar du två faser så går motorn baklänges. Förväxlar du jord med fas så kan höljet bli strömförande och någon dö...

Finns inte ovanstående färger så gäller det att koppla faserna/färgerna i rätt ordning på kopplingsplinten i motorn. 1-an från kontakten till den som är 1:a där osv.

Om du har andra färger så är kabeln gammal och då är gummit uttorkat och då bör den bytas till en ny.  Du behöver gissningsvis en gummikabel som heter 4G2.5 (eller 5G2.5 där du struntar i nollan) . 2.5 mm2 ledaryta räcker för 16 Amperes strömstyrka. (Ska stå 16A på trefasuttaget)

Jag rekommenderar verkligen inte att du grejar med detta om du saknar jordfelsbrytare, och även om man har en så finns det risker som kan innebära livsfara (och juridiskt ansvar), därav det höga tonläget i tråden.

Mvh Oscar
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #7 skrivet: 03 jan-08 kl 14:33 »
Kolla på denna länk så ser du hur du ska koppla.
http://www.peallkonsult.se/utbildning/books/andringar.pdf
If it doesn't work, chrome it!

Fridolf2

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #8 skrivet: 04 jan-08 kl 08:46 »
Bry dig inte om Hasse, han vill nog bara gapa och visa sig viktig. Du får visst sätta ihop en skarvsladd själv om du vet vad du gör. Och det är ju den kunskapen du skaffar dig nu.
Om det finns en blå ledare i din kabel så är det den som ska användas till nolla och alltså uteslutas om du inte har ett anslutningsstift till den. Det är inget konstigt med det, det har vi flera kablar som är kopplade av elektriker där dom gjort så.
Sen kan man ju alltid rekommendera att du byter till dom nya runda plasthandskarna istället, där finns ju stift till alla kablarna, men det hjälper ju likväl inte sen när du ska koppla in motorer som saknar noll-stiftet. Det absolut viktigaste är ju att du aldrig någonsin använder den gul-gröna ledaren till nåt annat än jord. Själv öppnar jag alltid båda ändarna på en skarvsladd jag kanske köpt begagnad, för att kolla så folk gjort rätt.
Dom gamla plåthanskarna kan vara lite luriga om dom legat ute i regn, jag har själv känt hur det kittlat när man tagit i dom blöta, och då började jag byta alla mot nya i plast.

louise

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #9 skrivet: 04 jan-08 kl 10:02 »
ja att det ska behövas en man för att säga detta. Av erfarenhet har jag lärt mit att inte argumentera emot besserwissrarna med argument om matchoproblem, dispyten bara eskalerar.

Hursom, nu har min vän elektroingenjören dykt  upp igen, å han säger att han ska sätta i en delta-y- omkopplare, Han tror inte att mitt elsystem tål så hög belastning utan att man måste sätta på kapen i två steg. Jag vet inte...

Blir lite förvirrad av ditt inlägg Fridolf, det finns ingen gammal handske å det är inte en skarvsladd som ska renoveras utan en hel vedkap. ^Å kabel kan jag ju välja, har en gammal 3-fas med fyra sladdar, men jag kan ju också köpa en ny med fem sladdar.

Menar du att den blå sladdan ska kopplas in i handsken men inte i vedkapen? Det tycker jag låter läskigt, att ge den ström i ena änden men inte andra.

Fridolf2

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #10 skrivet: 04 jan-08 kl 11:00 »
Nej nej nej..!.Du ska aldrig ge den blå ledaren ström i nån ände.
Använder du din gamla kabel med 4 ledare så har du ingen nolla, då är det 3 faser + jordledaren.  Men köper du en ny kabel med 5 ledare, så är en av dom blå, har du då gamla handskar så kopplas den inte in i nån ände, alltså lite bortkastade pengar för en sån kabel.. Men har du nya plasthandskar så kopplas den blå ledaren på stiftet som är märkt 0 eller N, där finns ingen ström, nollan och jorden är sammankopplade i centralen.
Sen när du kommer till kapen så finns det ingen fästpunkt för nollan, det gör det sällan på gamla grejer, så då klipper man oftast av den ledaren där den går in i handsken/strömbrytaren.
För att gå tillbaka till din första fråga så är det alltså den märkt N du ska välja bort. Men det hade underlättat med en bild på dina grejer för att kunna förklara exakt.
 För jag håller med övriga om att du måste vara 100%säker, för det är farliga grejer...
Sen tycker jag egentligen inte att du ska behöva en två-stegs start för att dra igång en vedkap..vad har du för säkring fram dit och hur stor är motorn tro... Normalt räcker det ju med tröga säkringar för att hinna få igång en motor om det är på gränsen...

Skogsvilde

  • Inlägg: 17001
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #11 skrivet: 06 jan-08 kl 12:45 »
EL är farligt om man gör fel...

En mjukstart kan vara till nytta om man har säkrat sin anläggning lågt..
då funkar mjukstarten ypperligt....  

Men allt hänger ihopa hur stor kapens motor är? rätta mig  om jag fel.

Inkopplingen är enkel..
som dom andra skriver..

Jord gulgrön tåt.
N eller 0 blå tråd
stift 1. 2. 3 spelar ingen större roll...
går kapen åt fel håll så växlar man plats på 1. 2 eller 2. 3

Men som sagt Lollo....    
Kolla både 2 och tre gånger om du har fått tilll det på rätt sätt innan du startar...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #12 skrivet: 06 jan-08 kl 13:35 »
Ibland håller säkringen om man har lång skarvsladd, men inte annars. Så är det med min kap, den är på gränsen för säkringen. Men jag löste det så att på min kap, där motorn sitter under själva vedkapsaxeln så satte jag 'gångjärn' på motorns långsida. alltså typ ledad. Så till den andra långsidan satte jag fast en spak som är dumstadig med led, som lyfter motorn 2 centimeter och alltså slakar remmen. Alltså; först spak åt ena hållet, trycka på startknapp, efter 2sekunder spak åt andra hållet, remmen spänd, hel säkring ;D    Fattigmans yd-start. Tog 2 timmar att göra men sparade dom pengar som jag inte hade till en yd-omkopplare ;)
För övrigt har jag, som alltid är barfotamänniska, räddats till livet flera gånger av mina gummi-träskor som jag alltid har när jag jobbar.
Förr var jag inte alltid så noga med strömprylar...mera friskt kopplat,hälften brunnit--stilen..
men man lär sig,vissa sent. Genom smärta.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

ScorioN

  • Inlägg: 1
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #13 skrivet: 06 jan-08 kl 15:54 »
Hej!

OK! Som många tidigare har sagt så är det vi pillar med VÄLDIGT farligt men du får göra det om du har "nödig kännedom".

Jag misstänker att du har en 4-ledare från motorn då motorn är en symetrisk belastning och ej behöver nolla. Det innebär att du behöver 3 faser och jord till motorn. Då är det så att av kostnadsbesparande åtgärder i produktionen så har man använt en vanlig fyrledare med nolla(blå) istället för att använda den mycket dyrare kabeln utan nolla. Detta gör att du måste lägga faserna på brun, svart, blå och jorden på den gul/gröna. Om motorn går åt fel håll byt plats på 2 av kablarna! Brun och svart förslagsvis.

Så är det. Och för säkerhets skull så lämna bort jobbet till ett proffs om du är osäker! Vi elektriker är kanske lite dyra i timmen men säkerhetstänkandet är högt!

Lycka till!!

louise

  • Gäst
Re:3-fas -hur skruva?
« Svar #14 skrivet: 06 jan-08 kl 23:33 »
ja för alla er som oroar er kan jag nu informera om att vännen elektroingenjör kopplat om startdosan till "halvfart" så att säkringarna inte går. Det var snabblösningen i väntan på yd-omkopplare.

svettove

  • Inlägg: 2
SV: 3-fas -hur skruva?
« Svar #15 skrivet: 13 maj-09 kl 22:36 »
Hittade denna tråd av en händelse och hoppas det är ok att man ställer en lite "kontrollfråga".

Har några äldre motorer (ASEA) som har 4 tåtar, blå, brun, svart och gul/grön. Jag "råkade" koppla blå till nolla och svart-brun till varsin fas och gul/grön till jord (naturligtvis). Motorn gick igång utan problem. Fast när jag läser detta antar jag att jag måste gjort fel och att ävan den blå skall kopplas till en fas? Vad händer egentligen när man kopplar den blå till nollan istället för till en fas?

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: 3-fas -hur skruva?
« Svar #16 skrivet: 13 maj-09 kl 22:45 »
Det som händer då är att motorn kommer visserligen att gå, men den får för låg spänning på åtminstone en av lindningsfaserna och dessutom blir det ju inte längre 120° fasförskjutning mellan de tre fasspänningarna. Alltså: motorn fungerar, men den blir svagare än den borde vara och drar onödigt mycket ström.

I 4-ledarkablar är det vanliga att ledarfärgerna är just som du anger, och då är man så illa tvungen att använda blå för en av faserna.
Om man har att göra med en trefasmotor (eller vilken annan trefaspryl som helst) där någon annan har monterat kabeln så bör man ALLTID öppna kopplingsdosan och kolla hur det verkligen är kopplat, hellre än att gissa.
I tyska utrustningar från 70-talet, kanske också senare, är det t ex vanligt att brun används som nolla. Och en del gamla "byaelektriker" här i Sverige har använt svart som skyddsjord långt efter att gul/grön blev standardiserad. Det händer åtminstone någon gång om året att jag råkar på en skarvsladd där svart är kopplad som skyddsjord.

svettove

  • Inlägg: 2
SV: 3-fas -hur skruva?
« Svar #17 skrivet: 14 maj-09 kl 08:21 »
Ok, tackar för svaret! Mycket bra tips det där med att kolla så det faktiskt är rätt kopplat i dosan också. Låter ju självklart men som rookie tänker man faktiskt inte alltid på sånt.  :)

Existens?

  • Gäst
SV: 3-fas -hur skruva?
« Svar #18 skrivet: 15 maj-09 kl 12:55 »
Lita aldrig på att nån annan har kopplat rätt helt enkelt, det är en försiktighetsåtgärd som jag lever efter.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 3-fas -hur skruva?
« Svar #19 skrivet: 16 maj-09 kl 10:12 »
Lita aldrig på att nån annan har kopplat rätt helt enkelt, det är en försiktighetsåtgärd som jag lever efter.

Den enda som kopplar saker rätt är jag, därmed behöver allt kontrolleras.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser