Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garnbollar som studsar  (läst 1751 gånger)

Tamdjuret

Garnbollar som studsar
« skrivet: 02 jan-08 kl 15:45 »
Garnbollar som studsar gjorde min mormor. Hon gjorde dem med garn och stoppnål. Tyvärr var jag för liten för att komma ihåg hur maskorna var. Jag fick en en kork, en bit madrass och runt den virade jag tråd så den blev rund, sen gamla nylonstrumpor i remsor och sydde fast änden.

Jag har en enda kvar. Kanske har någon en beskrivning till mig?
Skall fotografera den jag har

Dessa är virkade och mer färggranna
http://ljudjohanna.files.wordpress.com/2006/09/virkadebollar2.gif

Tamdjuret

SV: Garnbollar som studsar
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 10:07 »
Jag puffar denna fråga. Finns det verkligen ingen som vill lära ut denna konst till mig? Alltså att sy, kroka, virka ett bollfodral?
ooops såg inte svaret nedan.
Vilken tur man kan ha :) Nålbindingning heter konsten verkar det som
http://www.2knit.se/workshop.htm

« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 10:11 av Tamdjuret »

Lajsa

« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 14:02 »
Jo, jag har sett en artikel i Hemslöjden för ett par år sen som förklarade hur man gör.
När bollen är rund och fin av kork och strumpor virar du ett par varv med trasor eller garn, så du får något att sy i.
Sedan tar du ett garn och virar som mönster kring bollen. En sån här boll består ju av rutor, det är dom du formar med garnet. Linda t. ex tre var som "klyftor" och sedan ett varv på andra ledden runt. Jo som på jordklotet, ett par longituder och en ekvator!!!
Sedan syr man med små langettstygn i rutorna. Börja längs kanten på en ruta och gå sedan varv, på varv inåt mitten.
Jag har försökt förklara saker tidigare här och det är ju jättesvårt när man inte kan visa samtidigt. Men leta efter artikeln i Hemslöjden, där fanns bilder. lycka till!
Jag tycker att man ska vara ganska snäll mot sig själv och andra.

Tamdjuret

« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 15:29 »
Stort tack underbara männska  :)
Jag skall leta på biblioteket.

Lajsa

« Svar #4 skrivet: 26 feb-08 kl 08:39 »
Vilken skön morgon, läsa att man är en underbar människa.
Det måste jag skriva ut och ha på väggen!
Du är också toppen!
Lajsa
Jag tycker att man ska vara ganska snäll mot sig själv och andra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser