Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovslagare...suck  (läst 14608 gånger)

Teknikern

Re:Hovslagare...suck
« Svar #20 skrivet: 02 jan-08 kl 13:58 »
Jag ser att jag haft tur med hovslagare. Jag har en fd. granne som har travare och är hovis och min Madam och han är precis lika jävliga mot varann. Det börjar med att hon ska nypa honom i byxorna, han kontrar med att ta henne lite i mulen, hon försöker "hugga" tillbaks, och så där kan dom hålla på och tjaffsa ett tag. Bara rent bus från bådas sida och dom har alltid hållit på så.  ;D

Hovis en skulle aldrig komma på tanken att drämma till henne för när det sen är allvar står hon som ett ljus och lyfter fötterna själv. En mycket intelligent häst trots att hon är ett riktigt busfrö när hon får vara det. ;D

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 02 jan-08 kl 14:00 »
Har man uppfostrat sin häst ordentligt så lär den knappast missföra sig så att hovslagare skulle känna behovet av att sätta den på plats.
Det är ett ägaransvar!
Sedan gäller det förstås att välja vettiga hovslagare som inte tappar humöret för minsta lilla. En häst som är rädd måste man vara väldigt aktsam med och noga med att ge tid.
Jag anser dock att en hovslagare måste ha rätt att freda sig om de riskerar att bli sparkade, huggna eller nedslagna.

Det är ju bara det att hur väl hästen än fostrats av ägare kan en hovslagare som inte förstår bättre sabba hästen för bra länge! Kan inte vara speciellt kul att få sin häst skrämd av en hovslagare som tycker att man ska drämma till hästen i tid och otid.. Just därför tyckte vi att det var extra viktigt att ha en lugn och bra hovis när hästen var föl, en som kunte ta den tid det tog, och börja redan tidigt att "knacka" lite på unghästen när han ändå skodde mamman.. Jag har en väldigt känslig häst, och jag kan tänka mig hur det hade gått om jag haft nån sån som vissa har beskrivit! Nu har han bara goda erfarenheter av hovslagare, men råkade ut för en veterinär som gav sig på honom i tron att han var ouppfostrad när han i själva verket var rädd. Han har aldrig innan det varit nåt problem för veterinärer, men efteråt lät han inte nån veterinär komma nära på ett par år. Kom veterinären till nån annan häst i samma stall så stod han och darrade tryckt mot bortersta väggen i sin box.. Nu har han dock kommit över detta, men att få till vaccinationer i tid gick inget vidare under ett par år.. Veterinären behöver man ju (förhoppningsvis) inte ta ut så ofta, men att utsätta en häst för den skräcken var åttonde vecka för att man råkat ut för en hovis som gjort nåt liknande, vilken mardröm!

PS, att hovis har rätt att freda sig betyder inte att drämma till hästen med hammaren!!! Om en häst är svår så är det väl ett bättre sätt att binda upp den lite kortare så att den inte kan bitas! Se till att ägaren är närvarande och håller i hästen, och lugnar den på annat sätt! Våld löser inte problem, det skapar problem!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 02 jan-08 kl 15:29 »
:o Var bor han å va heter han då?? Troligtvis har jag då redan ringt honom nån gång... NU blev jag nyfniken!! :D
Kan ha tagit fel, men det heter Brekille där han bor (Pyttebo, närmare bestämt). Fick för mig att det var nära där du bor. Men kan ha fel då jag blandade ihop Killeberg med Brekille :-[

(Ni har konstiga ortsnamn därnere i Skåne ;))
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #23 skrivet: 02 jan-08 kl 16:09 »
#2 Låter precis som min förra hovis.Hon sa en massa man var tvungen att göra men när det kom till att verka och sko så var det minsann inte så viktigt att göra det ordentligt. Detta trots att det "bara" gällde shettisar. Hon ansåg att shettisar kunde man behandla hur som helst.Kallblod och speciellt ardenner var rena katastrofen att äga. >:( De kallades med nöd och näppe för hästar. Min nuvarande är inte förtjust i att verka och sko ardenner heller.Men han sa att det är till stor del för tunga för att verka och sko och de få han har tagit är alldeles för ouppfostrade.
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 16:11 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #24 skrivet: 02 jan-08 kl 16:30 »
Hm... Vi har nog också haft tur inser jag. Vår hovslagare har en speciell dag och tid som han helst vill att man ska ringa (söndagkvällar) för då planerar han sin vecka och sen kommer han faktiskt! Och han är inte alls otrevlig mot hästarna. Fast han verkar lite speciell han med, men han kommer när han kommer och han verkar dem bra, tycker jag i alla fall.

När våra shettisar kom till oss sa ägaren att de precis blivit verkade, men i alla fall den ena hästens hovar var jättelånga. Skulle inte velat betala för att få dem verkade så lite att det inte syns. Henes hovar blir dessutom så ojämna och konstiga när de blir lite långa, så det syns verkligen när man verkat henne.

Men jag har funderat om man inte borde gå en kurs i att underhållsverka hovarna, så kunde man i alla fall spara in nåt hovslagarbesök. Fast vi ska väl egentligen inte klaga, vi som har två barfota shettisar. Det går ganska snabbt för honom att fixa dem.

Men jag kan tänka mig att många hovslagare inte vill komma till shettisar heller, de verkar ha ganska dåligt rykte. Och har man ont i ryggen kanske inte det är så kul att stå så böjd som man måste göra när man verkar shettisar.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #25 skrivet: 02 jan-08 kl 17:38 »

Men vad heter han i Örby då? Kan ju vara värt ett försök!

Ska ta reda på vad hovslagaren på ridskolan heter. Återkommer så snart jag vet !!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #26 skrivet: 02 jan-08 kl 18:42 »
Stötte faktiskt ihop med hovslagaren på Örby ridskola idag, och han var inte ALLS intresserad av att sko en ardenner... Han var alldelles för klen för detta "hemskt tunga arbete". När jag träffade honom stod han och skodde ett halvblod på 1,70 ca  ::)

Dessutom bodde jag utanför hans räckvidd...

Och jag förstår dem lite, får man välja vill man ju inte paja ryggen i onödan, men undra om de hade gått bra om jag hade en lite större korsningshäst  ;)

Hur som helst så ringde jag hovslagaren i Sollebrunn igen och det lät som han väldigt säkert skulle komma imorgon.. HOPPAS  :)
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 18:43 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gräbban

• -
« Svar #27 skrivet: 02 jan-08 kl 20:15 »
Kan ha tagit fel, men det heter Brekille där han bor (Pyttebo, närmare bestämt). Fick för mig att det var nära där du bor. Men kan ha fel då jag blandade ihop Killeberg med Brekille :-[

(Ni har konstiga ortsnamn därnere i Skåne ;))
Nja, Har aldrig hört talas om Brekille, så det är nog inte i närheten.... :-\
Men apropå konstiga namn så heter vår gård nåt så vackert som ;Stora Svinön.... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #28 skrivet: 02 jan-08 kl 22:10 »
Sedan kan det ju hända att man köper en gammal häst som någon annan uppfostrat... och man kan ju inte vänta med att få hovaran fixade tills hon fattar såpass...
Det är ju ett typexempel på en feluppfostrad häst men där en ny ägare får ta ansvaret för ett gammalt problem. Ett tips är att varje dag försöka kopiera "verkningssituationen" d.v.s. låtsasverka hästen och vara noga med beröm när hon gör rätt.

Visst är min ardenner tung, hon hänger sig på hovslagaren och drar till sig hovarna när hon vill....

Det måste du försöka jobba bort för att göra det lättare för hovslagaren. Annars är risken/chansen rätt stor att du själv får lära dig att verka.

Den andra som har varit här vill inte sko min häst, han säger att kemin inte stämmer. Och jag fattar varför, han skulle ju sätta henne "på plats" när hon inte gjorde som han ville, då hade jag precid köpt henne och visste inte att hon var så svår. Hon blir helt omöjlig om man slår henne. Då visar hon hur tjurskallig en ardenner kan vara. Har fått reda på i efterhand att hon är skodd i verkstol, dvs man låser fast hästen i en slags bur och hissar upp hovarna  >:(

Jag tycker att det är olyckligt att det blir våld i en hovslagarsituation. Vad hände egentligen? Hade det gått bättre om du hade förberett henne inför situationen (rätt stor skillnad på att bli verkad i verkstol eller på gången)?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #29 skrivet: 02 jan-08 kl 22:27 »
Det är ju bara det att hur väl hästen än fostrats av ägare kan en hovslagare som inte förstår bättre sabba hästen för bra länge! Kan inte vara speciellt kul att få sin häst skrämd av en hovslagare som tycker att man ska drämma till hästen i tid och otid..

En häst som är väl förberedd för situationen hamnar sällan i en sådan situation att det skulle finnas en anledning för hovslagaren att "puckla på" den.
Jag hade själv aldrig tillåtit en hovslagare att få drämma till min häst i tid och otid, den första påpucklingen utan anledning hade varit skäl nog för att be hovslagaren lämna stallet. Däremot hade hovslagare fått min fulla välsignelse att ge en direkt konsekvens på (gud förbjude) ett bett eller spark.
Jag är också mycket noga med att välja hovslagare och har hittills till största delen goda erfarenheter.

PS, att hovis har rätt att freda sig betyder inte att drämma till hästen med hammaren!!! Om en häst är svår så är det väl ett bättre sätt att binda upp den lite kortare så att den inte kan bitas! Se till att ägaren är närvarande och håller i hästen, och lugnar den på annat sätt! Våld löser inte problem, det skapar problem!

Jag ser inte heller med goda ögon på att man slår en häst just med hammare, kommer man överhuvudtaget i en sådan situationen är den egna kroppen bästa verktyget. För att freda sig mot ex.vis en spark så bör bestraffningen vara absolut omedelbar och naturligtvis inte hårdare än vad en annan häst skulle ha gett för konsekvens. Min erfarenhet är att om man hinner säga till i rätt ögonblick behöver inte en konsekvens vara speciellt hårdhänt, det räcker att den är vältajmad.

Har man en häst som bits så måste man förstås skydda hovslagaren och göra risken för en fullbordad bitning minimal men där undrar jag också över anledningen till att hästen hotar att bita?!

Jag vet inte om du missade mitt inlägg om rädda hästar, här kommer det annars i repris.
Sedan gäller det förstås att välja vettiga hovslagare som inte tappar humöret för minsta lilla. En häst som är rädd måste man vara väldigt aktsam med och noga med att ge tid.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 02 jan-08 kl 22:34 »
Självklart ska hästar ha uppsträckning vid behov..

Har själv köpt en dam, modell äldre, som aldrig lärt sig att bli skodd...
Det krävs en stark hovslagare och att jag står och gör mig påmind vid huvudändan.. Och att hon får en skarp tillsägelse när det börjar balla ur.. Då står hon nästan som folk en stund till...

Här snackar vi inte om att hänga eller veva med ben.. utan hon studsar o far hit o dit i ren tjurighet, fast det är bara trams för blir hon tillsagt så står hon ju faktist!

Men ett typexempel på häst som inte lärt sig från början o nu får nästa ägare ta vid... :(

(Tack o lov för travhästar som är vana att bli skodda från tidig ålder och OFTA! ;))
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 03 jan-08 kl 11:48 »

Det är lätt att skylla på ägaren ;)

Citera

Ja vem skall man annars skylla på???                  Detär väll knappast hovslagarens uppgift att fostra hästen.
Har man hovslageriet som levebröd så undvikerman hästar som tar extra tid,varför skall an hålla på med en skithäst när man kan sko en uppfostrad häst på halva tiden och samma betalning.
En hovslagare som är rädd för hästar har enligt mig valt fel yrke,samma gäller för intresse och kännslan har man inte det så blir resultatet där efter.
Största problemet är okunniga och rädda hästägare,dom är så skiträdda att det smittar av sig på hästen.Jag skulle sko en häst som det var alla möjliga konstigheter med,och var rädd för allt möjligt.Jag sade till kärringen att hon kunde gå ut och lämmna oss i fred,när hon väl lämmnat oss så var det inga problem med hästen,den var hur snäll som hellst.

Körven

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Nina W

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 03 jan-08 kl 16:25 »
Timbetalning vore bra!

Jag har en lättskodd islänning så ja skulle tro att timbetalning vore till min fördel. Det tar
längre tid att sko en stor häst helt enkelt för att den
har dubbelt så stora hovar. Om den dessutom bråkar lite så tar det ju ännu längre tid...
Får hovisen betalt per timma så borde det ju vara lättare för den att stå ut med att hästen
tramsar och inte ta till våld som genväg för att få hästen att stå still och därmed spara tid.

Förra vintern köpte jag en slags boots men spänvajrar måste kortas och
brodd monteras dit på ett speciellt sätt så de blev bara provade.
Nu ska jag ta dem i bruk på allvar. Funkar de så spar de in många skoningar och betalar sig.
(Finns på natuligahovar.se.)
« Senast ändrad: 03 jan-08 kl 16:26 av Nina W »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 03 jan-08 kl 20:39 »
Det har inget med tidsåtgång att göra om hovslagaren blir upprörd över bråkande häst.

Det ÄR faktist FARLIGT när dom bråkar. Prova själva att sko då.

Det är formodligen världens sämsta arbetsställning att sko hästar i vanliga fall, än mindre sånna som inte sköter sig.

Har själv ett långt är i knävecket efter en som brukade plötsligt utan förvarning rycka åt sig benet när man minst anade.. Denna gången fastnade den nyinslagna sömmen på kanten i hovslagarförklädet ovh fortsatte in i knävecket, ärret är nog 1,5 dec. långt... Tur att jag inte var själv o fick hjälp att snabbt stoppa blodflödet..

En annan gång skar jag längs med tummen med en sprillans hovkniv i samband med en bråkig unghäst och fumlig medhjälpare som inte gjorde mycket till nytta... Det skar ända in i benet och det värker än i dag i tummen tio år senare.

O då ska vi inte tala om alla ryggskador hovslagare drar på sig!

nej, det är nödvändigt att hästarna sköter sig! Men det innebär inte oförtjänt bankande av hovslagaren heller!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #34 skrivet: 03 jan-08 kl 21:04 »
nej, det är nödvändigt att hästarna sköter sig! Men det innebär inte oförtjänt bankande av hovslagaren heller!

Visst! Precis så! En hovslagare som lyckas skrämma en känslig häst sabbar för sina kollegor att kunna sko hästen i framtiden.. Det handlar väl en del om ömsesidig respekt av både hovslagare och hästägare! Hästägaren bör ju göra allt man kan för att hovslagningen ska gå lugnt till (det är ju egentligen så jäkla självklart att det inte borde behöva skrivas!), och, hovslagaren bör ju ha tålamod och lugn med hästarna. Finns dessa båda faktorer så finns nog också förutsättningen att på ett säkert sätt sko både hästar som inte lärt sig av tidigare ägare, och hästar som blivit skrämda. Men det sista är ju förståss allra svårast att jobba med. Just därför som jag tycker att det är så självklart som hästägare att göra vad man kan för att vänja hästen så att hästen uppfattar det som naturligt att lyfta fötterna, då slipper ju hästen hamna i en situation som den vill protestera emot!

Sen handlar det ju mycket om hästägarens vett och förnuft också, inte alla hästägare har allt för mycket mellan öronen, tyvärr. Har sett en del ridtjejer som smäller till hästen så det sjunger om det, om den råkar byta ben att vila på i stallgången ::) Jag menar, hur mycket tror de hästen ska fatta av det? Eller de som hyrde stallplats hos mina föräldrar. De hade en envis kallblodstravardam (jo, just travare, med ambitionen att starta hästen). De lät hästen uppföra sig hur som helst, buffla och trampa runt, och sen om hästen buffade för hårt så att det gjorde ont så smällde de till henne ::) Då kan man knappast heller räkna med att skoning och annat ska fungera speciellt smidigt heller.. Och, det är klart att en häst som hamnat hos sådana människor i unga år och inte vet nåt annat inte är så kul att ta över..
« Senast ändrad: 03 jan-08 kl 21:05 av drömmare »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #35 skrivet: 04 jan-08 kl 13:35 »
Nu är min "lilla" häst skodd, utan något som helst bråkande! Hovslagaren från Sollebrunn var precis så bra som jag mindes, om än inte lite bättre  ;D.

ÅHH vad glad jag är!

Och inte var han speciellt dyr heller, trots han hade åkt långt och tog god tid på sig att sko. Hann till och med in på en pratstund.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Norrsken

• -
« Svar #36 skrivet: 04 jan-08 kl 14:02 »
Nu är min "lilla" häst skodd, utan något som helst bråkande! Hovslagaren från Sollebrunn var precis så bra som jag mindes, om än inte lite bättre  ;D.

ÅHH vad glad jag är!

Och inte var han speciellt dyr heller, trots han hade åkt långt och tog god tid på sig att sko. Hann till och med in på en pratstund.

Låter underbart! Håll hårt i honom! Hos oss är det standard att bjuda hovis på kaffe och nåt gott till mellan hästarna!

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 04 jan-08 kl 15:59 »

ÅHH vad glad jag är!

Han kanske tillhör de som läser hästtrådarna på Alternativ ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 04 jan-08 kl 20:17 »
När jag hade mitt halvblod (sålde i somras) så hade jag
en otroligt duktig och punktlig hovslagare.
Bor ni i mina trakter så skicka mig ett PM så får ni
dagens bästa tips! :)
Han har själv Nordsvenskar (tävlar i bl skogskörning)
så han kan större raser. Inte för att Nordsvenskar är
så stora men ;)

Norrsken

• -
« Svar #39 skrivet: 04 jan-08 kl 21:24 »
Inte för att Nordsvenskar är
så stora men ;)

öhh.. det kan faktiskt variera ganska kraftigt!! Jag red en nordis på 173 cm i manken och drog storlek 6 i skor om jag inte minns fel.. Isabellfärgad med lång vit man, en riktig sagohäst, och from som ett lamm! ( :-* till gamla ragge som betar på de evigt gröna ängarna) Sen finns det ju nordisar som tävlar ponnyklasser också!

« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 21:26 av drömmare »

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser