Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovslagare...suck  (läst 14582 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Hovslagare...suck
« skrivet: 01 jan-08 kl 17:36 »
1.Varför kommer de inte när de säger att de ska komma...

2.Och varför vill nästan inga sko ardenner?

3. Och hur hittar man en som inte ska sätta hästen på plats med ett rejält slag i sidan med hovtången??
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Hovslagare...suck
« Svar #1 skrivet: 01 jan-08 kl 17:57 »
Vet inte.. gift dig med den bästa som hittar  ;) Då vet du var du har hovisen.. ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 01 jan-08 kl 18:06 »
Håller med dig Linda, vår erferenhet av hovslagare är dyster.

En vi hade blev plötsligt "stor och viktig", tog betalt per timma och pratade i telefon(på vår bekostnad) halva tiden och var allmänt tyken.

En annan slog till hästen med hammarskaftet och virade grimskaftet runt mulen på henne när hon inte stod still, han fick lämna gården i en hast.

En snubbe rökte oavbrutet så när han kom fick vi stå ute. Var han ensam med hästarna så glömde han ofta en hov här och där. Sista gången såg vi ingen skillnad på om han gjort något eller inte.

En tjej menade att vi var tvugna att sanera hagarna från svamp  ???, annars kunde vi inte låta hästarna gå där. Gjorde vi inte det så var det hennes plikt att anmäla oss för vanvård (på vilka grunder kunde hon inte precisera). Hon gillade också att ta "lite extra" på hovarn, så att hon inte skulle behöva komma så ofta ::). Hästarna var ömfotade till max i flera veckor efteråt.

Flera av hovslagarna hade stenhårda åsikter om att man MÅSTE ge hästarna Biothin/selen/dittpiller och dattpulver...................

den ende RIKTIGT vettige hovslagaren vi haft slutade p.g.a. bristande lönsamhet, ack ja.................

Nu är alla hästarna avskodda, vi verkar själva och en gång om året så kommer brorsan upp från Skåne (han utbildar sig f.n. till hovslagare)och kollar över om vi blivit hemblinda eller om allt är o.k.

Suck!!!

Fast Frances, du drog allt en riktig vinstlott ;) ;D
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 18:07 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 01 jan-08 kl 19:05 »
Av en ren tillfällighet fick jag tag i en hovslagare som kommer på utsatt tid, är billig, snabb och snäll med hästarna. Trevlig och lättpratad. Svarar i mobiltelefon och på sms!
Nästan för bra för att va sann. Men han skor inte på heltid och vill inte göra det heller.
Han är redan gift... men det gör inget för det är ju jag med ;D
Men ardenner vill han inte heller sko. Nu ska ju inte hon skos, som tur är...
Men många idioter till hovslagare har man haft möjlighet att prova på i sina dagar. Ibland har jag förtvivlat och undrat om hovslageri är något folk ägnar sig åt som inte klarar av något annat arbete, men givetvis vimlar det av suveräna hovisar. Dom är bara så knepiga att hitta!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jan-08 kl 19:19 »
Varför vill dom inte sko ardenner ?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jan-08 kl 19:25 »
Dom har en trevlig och duktig hovslagare på ridskolan i Örby. Vet att han också har varit hemma hos en i ridgruppen och hon har Ardenner. Hon tyckte att han var så fin med hästarna och dessutom kom han på utsatt tid!!

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jan-08 kl 19:33 »
Av en ren tillfällighet fick jag tag i en hovslagare som kommer på utsatt tid, är billig, snabb och snäll med hästarna. Trevlig och lättpratad. Svarar i mobiltelefon och på sms!
Nästan för bra för att va sann. Men han skor inte på heltid och vill inte göra det heller.
Han är redan gift... men det gör inget för det är ju jag med ;D
Men ardenner vill han inte heller sko. Nu ska ju inte hon skos, som tur är...
Men många idioter till hovslagare har man haft möjlighet att prova på i sina dagar. Ibland har jag förtvivlat och undrat om hovslageri är något folk ägnar sig åt som inte klarar av något annat arbete, men givetvis vimlar det av suveräna hovisar. Dom är bara så knepiga att hitta!
Annars kunde du alltid höra med brorsan, tror han bor " nästan granne" med dig ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #7 skrivet: 01 jan-08 kl 19:33 »
Dom har en trevlig och duktig hovslagare på ridskolan i Örby. Vet att han också har varit hemma hos en i ridgruppen och hon har Ardenner. Hon tyckte att han var så fin med hästarna och dessutom kom han på utsatt tid!!
Jag vet, för jag honom med! Passar tiden och kan sitt jobb! Snäll mot hästarna är han också. Han kommer hit imorgon faktiskt! Vi bokar ny tid när han är här och tappas en sko, ringer jag och han kommer inom ett par dagar. En bra hovis är GULD värd!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 01 jan-08 kl 19:52 »
Håller med dig Linda, vår erferenhet av hovslagare är dyster.

En vi hade blev plötsligt "stor och viktig", tog betalt per timma och pratade i telefon(på vår bekostnad) halva tiden och var allmänt tyken.

En annan slog till hästen med hammarskaftet och virade grimskaftet runt mulen på henne när hon inte stod still, han fick lämna gården i en hast.

En snubbe rökte oavbrutet så när han kom fick vi stå ute. Var han ensam med hästarna så glömde han ofta en hov här och där. Sista gången såg vi ingen skillnad på om han gjort något eller inte.

En tjej menade att vi var tvugna att sanera hagarna från svamp  ???, annars kunde vi inte låta hästarna gå där. Gjorde vi inte det så var det hennes plikt att anmäla oss för vanvård (på vilka grunder kunde hon inte precisera). Hon gillade också att ta "lite extra" på hovarn, så att hon inte skulle behöva komma så ofta ::). Hästarna var ömfotade till max i flera veckor efteråt.

Flera av hovslagarna hade stenhårda åsikter om att man MÅSTE ge hästarna Biothin/selen/dittpiller och dattpulver...................

den ende RIKTIGT vettige hovslagaren vi haft slutade p.g.a. bristande lönsamhet, ack ja.................

Nu är alla hästarna avskodda, vi verkar själva och en gång om året så kommer brorsan upp från Skåne (han utbildar sig f.n. till hovslagare)och kollar över om vi blivit hemblinda eller om allt är o.k.

Suck!!!

Fast Frances, du drog allt en riktig vinstlott ;) ;D

Men vad har ni för hovslagere i södra sverige igentligen :o??!! Verkar vara riktiga idioter!! Har hunnit med några stycken under tiden vi haft häst, och.. Visst har nån klåpare inte dykt upp, men, honom anlitade man ju inte speciellt många gånger! Näär man hade unghäst var man ju väldigt noga med att ha en lugn och fin hovis som inte skrämde hästen, och det hade vi också! Han vi har nu är superfin med gammelpållan, lugn och tålmodig, trots att hon kan krångla lite när hon måste stödja på sitt stela ben för länge. Man får ställa henne mot en vägg så att hon får stöd, vilket gör den fisförnäma damen något förnärmad, men sen går det bra! En hovslagare som slår hästen skulle åka ut med huvudet före! En sån kan ju ställa till med riktiga problem om man har otur! Vem vill ha en häst som är rädd för hovslagare??
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 19:52 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 jan-08 kl 20:43 »
Citera
Fast Frances, du drog allt en riktig vinstlott  

Lott o lott.. Han skodde mina hästar innan vi blev tillsammans så jag visste vad jag gjorde  :P ;D ;)

Numer skor han bara våra egna samt några som är svåra i humöret eller i fötterna som inte "vanliga" hovisar klarar.

Det som ofta, jag säger inte alltid, gör hovslagare så svåra är att många, inte alla, har alko problem.. Då blir det svårt att passa tider och höra av sig samt gör humöret lite omväxlande ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 01 jan-08 kl 21:19 »

Det som ofta, jag säger inte alltid, gör hovslagare så svåra är att många, inte alla, har alko problem.. Då blir det svårt att passa tider och höra av sig samt gör humöret lite omväxlande ;)

Jag vet en som prompt åker och hämtar sin hovis när det är dags, det är ändå liksom inte någon idé att försöka boka någon tid....  ::)

Själv har jag efter några års stök äntligen hittat en duktig hovslagare som kan klockan och vet hur telefonen fungerar!  :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 01 jan-08 kl 23:44 »
1.Varför kommer de inte när de säger att de ska komma...

Jag är väldigt förtjust i min hovslagare (har till och med åkt och hälsat på honom och hans fru i deras stuga).  Vi gjorde ett deal om att jag alltid fick boka nästa gång vid skoningen och så gör han blixtutryckningar vid akuta behov. Så jag är alltid säker på att han ska komma.

2.Och varför vill nästan inga sko ardenner?

Jag skulle tro att det sliter hemskt på kroppen om man skor en tung hästras och hästen inte "håller" sitt ben själv utan tynger på hovslagaren. Men det borde ändå vara rätt individuellt från häst till häst. Hade jag själv ett yrke som slet mycket på kroppen skulle jag definitivt undvika de tyngsta jobben.

3. Och hur hittar man en som inte ska sätta hästen på plats med ett rejält slag i sidan med hovtången??

Har man uppfostrat sin häst ordentligt så lär den knappast missföra sig så att hovslagare skulle känna behovet av att sätta den på plats.
Det är ett ägaransvar!
Sedan gäller det förstås att välja vettiga hovslagare som inte tappar humöret för minsta lilla. En häst som är rädd måste man vara väldigt aktsam med och noga med att ge tid.
Jag anser dock att en hovslagare måste ha rätt att freda sig om de riskerar att bli sparkade, huggna eller nedslagna.
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 23:45 av Sar »

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 02 jan-08 kl 07:22 »
.Har man uppfostrat sin häst ordentligt så lär den knappast missföra sig så att hovslagare skulle känna behovet av att sätta den på plats.
Det är ett ägaransvar!
Sedan gäller det förstås att välja vettiga hovslagare som inte tappar humöret för minsta lilla. En häst som är rädd måste man vara väldigt aktsam med och noga med att ge tid.
Jag anser dock att en hovslagare måste ha rätt att freda sig om de riskerar att bli sparkade, huggna eller nedslagna.

Sedan kan det ju hända att man köper en gammal häst som någon annan uppfostrat... och man kan ju inte vänta med att få hovaran fixade tills hon fattar såpass...

Visst är min ardenner tung, hon hänger sig på hovslagaren och drar till sig hovarna när hon vill. Men tar man det bara lugnt och metodiskt så går det, hade en jätteduktig hovslagare från Sollebrunn. Det var han som inte kom... fast har jag tur kanske han kommer nästa helg. För nu börjar det bli kris.

Den andra som har varit här vill inte sko min häst, han säger att kemin inte stämmer. Och jag fattar varför, han skulle ju sätta henne "på plats" när hon inte gjorde som han ville, då hade jag precid köpt henne och visste inte att hon var så svår. Hon blir helt omöjlig om man slår henne. Då visar hon hur tjurskallig en ardenner kan vara. Har fått reda på i efterhand att hon är skodd i verkstol, dvs man låser fast hästen i en slags bur och hissar upp hovarna  >:(

Men vad heter han i Örby då? Kan ju vara värt ett försök!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

klorofyll

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jan-08 kl 08:59 »
Här ikring är det brist på hovslagare. Vimmerby - Vetlanda - Åseda. Så har man en bra hovslagare så är man rädd om honom/henne.
En veterinär i Skirö (utanför Vetlanda) har en hovslagare som kommer från Växjö regelbundet, dit kommer hästägare , antingen om de har problem, det är en mkt duktig kille, eller att de helt enkelt står utan hovslagare.

Är du hovslagare så finns det kunder till dej i våra trakter!

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 02 jan-08 kl 10:48 »
Här ikring är det brist på hovslagare. Vimmerby - Vetlanda - Åseda. Så har man en bra hovslagare så är man rädd om honom/henne.

Men om man inte hittar nån bra hovslagare att vara rädd om?

Härikring finns en utbredd hovslagarattityd som går ut på att hovslagaren är GUD (eller möjligen hans högra hand). Som hästägare skall jag tillbedja och lyda. Gud nåde( :-X) den som ifrågasätter hans/hennes rätt att uttala sig nedvärderande/komma försent/ "uppfostra" hästarna..............Då "hotar" hovisen med att inte komma. Fast vid det laget har vi redan avpolletterat honom, han/hon har bara inte märkt det, utan börjar plötsligt ringa och vilja boka tid :o.

Det är brist på hovslagare i vårt område. De vi träffat, med mycket få undantag, pratar vitt och brett om sin egen förträfflighet, snackar skit om sina andra kunder OCH om sina kollegor, men de hittar alltid nån ny kund som är villig att prova deras tjänster. Nån kund som väntat förgäves på en annan hovslagare som aldrig kom.

teufel

« Svar #15 skrivet: 02 jan-08 kl 11:05 »

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 02 jan-08 kl 11:39 »
Felet ligger nog hos ägaren eller skötaren som inte fostrat hästen hatt hålla hoven stilla,och inte rycka och hänga sig på när man sköter om hovarna.
Står man på ett dåligt underlag och skall sko en häst som rycker och jävlas så är det lätt att det knäcker till i ryggen.Är sedan hästen av större format så blir det ännu jävligare,då det går åt  mer tid och energi.
Har man det som sitt levebröd så undviker man problemhästar och dåliga förhållande att sko på.
Många hästägare blir trötta av att kratsa hovarna,då kan man fundera på hur det är att sko.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 02 jan-08 kl 11:47 »
Felet ligger nog hos ägaren eller skötaren som inte fostrat hästen hatt hålla hoven stilla,och inte rycka och hänga sig på när man sköter om hovarna.
Står man på ett dåligt underlag och skall sko en häst som rycker och jävlas så är det lätt att det knäcker till i ryggen.Är sedan hästen av större format så blir det ännu jävligare,då det går åt  mer tid och energi.
Har man det som sitt levebröd så undviker man problemhästar och dåliga förhållande att sko på.
Många hästägare blir trötta av att kratsa hovarna,då kan man fundera på hur det är att sko.

Körven
Det hjälper föga hur väl man än fostrat sin häst om hovslagaren har bråttom/vill spela macho/är rädd :o för hästar eller på annat sätt har ett beteende som får hästen att tröttna.

Vet man dessutomom att hästen har ett gammalt "hovslagarproblem" så är det ännu viktigare att hovslagaren kan ta sig den tid det tar.

Det är lätt att skylla på ägaren ;)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 02 jan-08 kl 11:54 »
Förstår nu varför barfotagång blir allt vanligare.....

Funderar just nu på om jag ska åka och köpa mig ett hovslagarkit och trixa själv... fast det är nog ingen lysande idé. Hade jag velat sko hästar hade jag utbildat mig till det....

Gräbban

• -
« Svar #19 skrivet: 02 jan-08 kl 12:24 »
Annars kunde du alltid höra med brorsan, tror han bor " nästan granne" med dig ;)
:o Var bor han å va heter han då?? Troligtvis har jag då redan ringt honom nån gång... NU blev jag nyfniken!! :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser