Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk hane...  (läst 873 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Sjuk hane...
« skrivet: 31 dec-07 kl 23:18 »
Jag har en fransk vädurshane på 4 år som har fått en stor "böld" under hakan. Den är stor som ett litet plommon, helt rund och hård.  Han äter och verkar inte ha problem med den men vad är det och vad finns att göra?? ???
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
Re:Sjuk hane...
« Svar #1 skrivet: 01 jan-08 kl 13:32 »
Jag hade en 2 årig dvvhona som fick liknande. En hård knöl under hakan som växte som ogräs. Hon var lika glad och mysig som alltid och åt med god aptit - magrade dock av mycket (kan iof ha berot på något annat) Efter röntgen visade det sig att kindtändernas rötter var för långa, nästan ut genom käkbenet vilket förmodligen orsakade knölen.
Behandlingsalternativ: operera bort knölen - kommer dock med största sanorlikhet tillbaka då problemet ligger i tänderna. Operera bort både knölen och käktänderna. Jag valde att avliva.

Om det är samma kan man endast säkerhetställa det genom röntgen. Jag hade åkt till veterinären.
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 13:34 av Timotej »

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Sjuk hane...
« Svar #2 skrivet: 02 jan-08 kl 10:26 »
Det kan också bli bölder om ett sår läcker ihop på ytan men är inflamerat under. I så fall är det var i bölden, och lättare att göra något åt än tänderna iaf...
Stick hål på bölden, kläm ut varet och skölj med rikligt av saltvatten. Tvätta efter med alsolsprit eller jodopax. Håll koll och tvätta under ett par dagar. Det är viktigt att såret hålls öppet och läker innifrån först.  
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser