Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bok om stickning?  (läst 4673 gånger)

koko

• Gäst
Bok om stickning?
« skrivet: 30 dec-07 kl 16:22 »
Jag söker den kompletta stickboken, men bra bildbeskrivningar och allt man kan behöva när man lär sig sticka. Stickningens ABC, fast den allra bästa! Nån som har tips?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Re:Bok om stickning?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-07 kl 17:58 »
Höns, stickning och pelargoner

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 30 dec-07 kl 18:23 »
Elsebeth Lavolds bok, Vikingamönster i stickat,
kanske inte komplett, men med väldigt bra"intruktionsdel", där man lär sig olika tekniker.

Här finns mer i samma anda
http://www.ingenkonst.se/k72_s.htm
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Carlsson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 dec-07 kl 20:09 »
STICKA - Nina Sagulin

En bok som jag tycker är bra.
Bra beskrivningar på hur du gör och både lätta nybörjarmönster och avancerade.....När man kommer så långt! ;)
Dessutom brukar priset vara överkomligt. ;D

//Carlsson

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 30 dec-07 kl 20:28 »
Sagulins bok har jag också. Sen har jag en annan bok som jag tycker är suveränt bra, "Sköna sjalar" av Lena Blidell. Att sticka en sjal behöver ju inte vara speciellt avancerat, och det blir ett rejält klädesplagg av det också.  :)
Blidells bok har inte så mycket teknikbeskrivningar, men inspirationen, inspirationen...  :P
Höns, stickning och pelargoner

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 dec-07 kl 21:31 »
Nån som kollat i Stickhandboken?
http://www.bokus.com/b/9789137131061.html?pt=search_result

Måste passa på att tipsa om boken "Punk knits"!
man kan läsa om boken här, jag lånade den på bibblan: http://www.punkknits.com/
« Senast ändrad: 30 dec-07 kl 21:35 av koko »

vildblomma

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 dec-07 kl 12:38 »
Stickboken från Prisma förlag.
Men den är ju gammal, min är tryckt 82, men den finns säkert att låna på bibliotek.Där finns allt från uppläggningar och grundmönster till mer avancerade mönster med tillhörande bilder och teckningar.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #7 skrivet: 02 jan-08 kl 18:56 »
Måste passa på att tipsa om boken "Punk knits"!
man kan läsa om boken här, jag lånade den på bibblan: http://www.punkknits.com/

Den var ju bara helt underbar!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 02 jan-08 kl 20:46 »
Stickboken, ICA förlag. ISBN 91-534-0909-4. Den är bra för att den stannar inte på nybörjarstadiet. Utan man har nytta av den vart man än står i sitt stickande. Den tar även upp stickning för vänsterhänta, vilket jag aldrig sett tidigare.

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 03 jan-08 kl 07:25 »
Jag har beställt Rachcal Matthews Roliga stickboken.
Säkert är jag inte ensam om att tycka att det vore fint med dekorativa föremål som tavelramar och flygande änder eller ett vackert, skyddande fodral till äpplet som man har i väskan! Min väska var tyvärr tom på äpplen, men jag kan ju alltid sticka ett!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Carlsson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jan-08 kl 08:57 »
Jag har beställt Rachcal Matthews Roliga stickboken.
Säkert är jag inte ensam om att tycka att det vore fint med dekorativa föremål som tavelramar och flygande änder eller ett vackert, skyddande fodral till äpplet som man har i väskan! Min väska var tyvärr tom på äpplen, men jag kan ju alltid sticka ett!  ;D

Då har du ju en bra anledning till att köpa äpplen! Förutom att det är gott! ;D

Gryning

• Mirandas have
« Svar #11 skrivet: 03 jan-08 kl 13:04 »
Stickboken, ICA förlag. ISBN 91-534-0909-4. Den är bra för att den stannar inte på nybörjarstadiet. Utan man har nytta av den vart man än står i sitt stickande. Den tar även upp stickning för vänsterhänta, vilket jag aldrig sett tidigare.
TACK för det tipset Gruff! en är ju vänsterhänt ...

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 03 jan-08 kl 13:26 »
OT: Är det svårt att följa en stickbeskrivning om man är vänsterhänt? Är det inte samma sak då? Jag menar, det står ju bara Lägg upp 328 maskor. Sticka blablabla i 56 varv. Maska av. Tjohej, du har en halsduk. När uppstår det svåra?

Jag försökte lära mig virka mormorsrutor med just mormor som guide. Hon är vänsterhänt och det var inte alls lätt att förstå virkningens hemligheter då. Hemligheterna förblev hemliga tills jag hittade en högerhänt kvinna som kunde visa mig. Men själva beskrivningen var ju förstås densamma.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

annan

« Svar #13 skrivet: 03 jan-08 kl 14:04 »
OT: Är det svårt att följa en stickbeskrivning om man är vänsterhänt? Är det inte samma sak då? Jag menar, det står ju bara Lägg upp 328 maskor. Sticka blablabla i 56 varv. Maska av. Tjohej, du har en halsduk. När uppstår det svåra?

på det sättet får du en halsduk stickad på längden, såna är skoj!

nu är jag ju inte vänsterhänt, men jag tror det svåra uppstår när man skall följa en mer komplicerad mönsterstickning, eller sticka som de gör i amerikat...med ena stickan under armen...helkonstigt för en som stickar "svenskt".
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #14 skrivet: 03 jan-08 kl 14:29 »
på det sättet får du en halsduk stickad på längden, såna är skoj!

nu är jag ju inte vänsterhänt, men jag tror det svåra uppstår när man skall följa en mer komplicerad mönsterstickning, eller sticka som de gör i amerikat...med ena stickan under armen...helkonstigt för en som stickar "svenskt".

;D ;D ;D (halsduken)

Det svåra uppstår nog när det står typ för in höger sticka på vänstra stickans andra maskas bakre båge och såna konstigheter... jobbigt att översätta allt till tvärtom innan man gör det. Jag har samma bok och den är helt suverän, fast jag är högerhänt :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 03 jan-08 kl 16:55 »
med ena stickan under armen...

??? Jag har mest huvudet under armen, misstänker jag, för hur jag än håller stickorna så känns det skumt. Inte amerikanst och inte svenskt. Men vem vet, jag kanske är skapad att sticka colombianskt eller serbo-kroatiskt - jag vet bara inte om det än.  ;)

PollyJean

« Svar #16 skrivet: 03 jan-08 kl 22:03 »
Jag vill bara tipsa om att man inte nödvändigtvis måste sticka "vänsterhänt" bara för att man är det. Jag är själv vänsterhänt, men lärde mig sticka av min farmor som var högerhänt och stickar följaktligen "högerhänt". Vänsterhänt stickning passar säkert en del, men jag har aldrig haft några problem och tycker snarare att det verkar besvärligt att behöva tänka om beskrivningar.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #17 skrivet: 05 jan-08 kl 11:49 »
Jag är väldigt förtjust i en bok som heter "Sticka efter gamla nordiska mönster" av Vibeke Lind. Ica-förlaget. Mitt ex är tryckt 1983, jag vet inte om den finns i nyare upplagor. Den har inte så många färdiga beskrivningar (men några finns det) men massor av mönsterrapporter, idéer, praktiska tips och tricks så man kan skapa egna mönster. Eftersom den bygger på gamla mönster (mest allmoge) så är den väldigt tidlös. Rekommenderas även för den som nybörjare eftersom den är väldigt pedagogiskt upplagd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser