Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koka äppelmos  (läst 5085 gånger)

escapisme

koka äppelmos
« skrivet: 29 dec-07 kl 20:51 »
hej!

jag gillar min prtion gröt på morgonkvisten, med äppelmos till är det ju mumsigast! men de färdigköpta moset känns lite trist så jag vill testa att koka eget. gärna sötat med annat än socker, t ex stevia.
någon som har ett recept att dela med sig av?  ::)
"be the change you want to see in the world"

mistel

• -
Re:koka äppelmos
« Svar #1 skrivet: 29 dec-07 kl 23:54 »
Jag brukar inte göra några stora mängder så jag tar äpplen som passar till mos ex. oranie och skalar och kärnar ur dem och lägger i en kastrull med en skvätt vatten + jag pressar över lite citronsaft så äpplena inte mörknar och sedan kokar jag tills äpplena blir mjuka och då tar jag den där potatisstöten och mosar äpplena så det blir äppelmos. Ofta brukar jag inte söta moset, oranie som jag ofta använder är ganska söta så det behövs inget sötningsmedel + jag fryser in äppelmoset i portionsförpackningar för utan socker blir inte hållbarheten så bra. Ska du använda stevia använd det sist och smaka av moset så du får önskad sötma, tror du måste frysa in moset om du använder stevia ifall du inte sätter till något slags konserveringsmedel el. dyl.
« Senast ändrad: 29 dec-07 kl 23:55 av mistel »

mistel

• -
Re:koka äppelmos
« Svar #2 skrivet: 30 dec-07 kl 15:07 »
Kan lägga till att de flesta vinteräpplen inte passar till mos men enligt Grön Gastronomis hemsida så ska Aroma funka till mos och den brukar man kunna hitta i matbutiken.

louise

• Gäst
SV: koka äppelmos
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 11:08 »
Varför funkar inte vinteräpplen? N¨ån här sa att det också är vanligt att man "varnar" för augustiäplen. Vad är det som krävs i äpplet för att det ska lbi mos?

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser