Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina element är kalla nertill men varma uppe!  (läst 30273 gånger)

LasseN

  • Inlägg: 23
    • Hulu Gård
Mina element är kalla nertill men varma uppe!
« skrivet: 21 dec-07 kl 10:50 »
Nu börjar jag bli trött på konstiga element. Våra element både på övervåningen och undervåningen blir bara varma ovantill.  Ungefär halva elementet blir varmt. Jag har luftat utan skillnad det kommer vatten som det ska. Eldar med ved och har 2x500 l acc.tankar. Cirkulationspumpen snurrar. Är det någon som kan hjälpa mig. LasseN
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

Stråtjära

  • Inlägg: 30
    • Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
Re:Mina element är kalla nertill men varma uppe!
« Svar #1 skrivet: 21 dec-07 kl 13:13 »
Låter som om rummen blir varma av halvfulla element och då stryper termostaten flödet och elementet är skiktat. prova att skruva upp termostaterna fullt. Har du shuntstyrning kan du slå av den och vrida max manuellt. Allt borde bli döhett nu om eldar på.

LasseN

  • Inlägg: 23
    • Hulu Gård
Re:Mina element är kalla nertill men varma uppe!
« Svar #2 skrivet: 21 dec-07 kl 13:32 »
Tyvärr. rummen kan var 15 gr termostaten fullt öppen scunten öppnen ordentligt. Men likafullt ..... Halva jättevarma elementen halva kalla.
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

Olsson

  • Inlägg: 38
Re:Mina element är kalla nertill men varma uppe!
« Svar #3 skrivet: 21 dec-07 kl 14:08 »
Hur gammal är pumpen?
För om den är jätte gammal så finns det risk för att där inte är några vingar kvar
och att den bara snurra och inte får vattnet i rörelse

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Mina element är kalla nertill men varma uppe!
« Svar #4 skrivet: 21 dec-07 kl 14:13 »
Dålig flöde kan komma sig av olika orsaker.

Ett kan vara att termostatventilen kärvar. Jag har beskrivit utförligt i en tidigare tråd hur du fixar detta. Oftast är då ventilen helt stängd så flödet blir noll. Det andra kan vara att någon tidigare har strypt utloppsventilen för att balansera systemet. Ett trix man kan ta till i stora hus eller flerfamiljshus.
Ett ellement ger mest effekt när in och utvatten diffar 10grader.

Jag tror möjligtvis att du råkat ut för samma som mig, p.g.a att en rörmockare som skulle fixa elementen i mitt första tillbygge, anslöt de nya som ett enrörssystem över ett av mina element. Denna blannding kan vara förödande och jag lider av detta ännu.

När dessa element stänger så kan vattnet lättare gå igenom denna förbikoppling i stället för övriga element. Detta rör är jätte varmt och returen till pannan blir nästa lika varm som utgående vatten, fast element som ligger på andra slingor blir iskalla.

Det kan också bero på om man ansluter en T koppling så att flödet strömmar rakt. Vattnets levande kraft gör att i värsta fall så blir flödet i sidogrenen alldeles för litet.

Så tipps.
Känn på returen, är den varm så har du "tjuvflöde" på något ställe. Vart hittar du med att följa värmen.




Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Mina element är kalla nertill men varma uppe!
« Svar #5 skrivet: 22 dec-07 kl 00:24 »
Vi hade det problemet ochså, tänk på att stänga cirkulationspumpen en tid innan du luftar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser