Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinna  (läst 32602 gånger)

anette i bugared

• -
SV: spinna
« Svar #160 skrivet: 03 mar-08 kl 20:00 »
Finns det någotv tips om hur man smidigast matar fram ullen från kardfloret, för att få så jämn mängd till tråd som möjligt?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #161 skrivet: 03 mar-08 kl 23:12 »
Gno gängorna med bivax.

Grelbers-stock

« Svar #162 skrivet: 04 mar-08 kl 07:04 »
Finns det någotv tips om hur man smidigast matar fram ullen från kardfloret, för att få så jämn mängd till tråd som möjligt?

Det som på engelska kallas 'pre-drafting' d  v  s man förberder sitt kardflor genom att dra ut den till långa tunna strängar i förskott. Då kan man koncentrera sig mer på att jämna till.

Och för å spinna jämnt så finns det inte många genvägar förutom övning övning - sedan så är det så att ALLT hänger på ullprepareringen.  Har man lagt ner allt krut på preparering så är det superenkelt å spinna :-)  tittar man på tiden så tar ju bredningen av ullen massor med tid medans den njutningsfyllda spinningen är över väldans snabbt ;-)

Jag kammar ju just nu mesta av min ull och det jag kardar tesar jag i förväg. det är ju en del som kikar lite snett på mig och tycker fasiken vad hon gör det komplicerat och lägger ned onödig tid men slutresultatet och spinningen blir så mycket bättre.

Mielikki

• -
« Svar #163 skrivet: 04 mar-08 kl 07:26 »
Vad skall de rörliga delarna på en spinnrock smörjas in med?
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

anette i bugared

• -
« Svar #164 skrivet: 04 mar-08 kl 08:58 »
Det som på engelska kallas 'pre-drafting' d  v  s man förberder sitt kardflor genom att dra ut den till långa tunna strängar i förskott. Då kan man koncentrera sig mer på att jämna till.

Och för å spinna jämnt så finns det inte många genvägar förutom övning övning - sedan så är det så att ALLT hänger på ullprepareringen.  Har man lagt ner allt krut på preparering så är det superenkelt å spinna :-)  tittar man på tiden så tar ju bredningen av ullen massor med tid medans den njutningsfyllda spinningen är över väldans snabbt ;-)

Jag kammar ju just nu mesta av min ull och det jag kardar tesar jag i förväg. det är ju en del som kikar lite snett på mig och tycker fasiken vad hon gör det komplicerat och lägger ned onödig tid men slutresultatet och spinningen blir så mycket bättre.
Jag försöker också göra förberedelserna så omfattande som möjligt, tesar, kardarx3, plockar och städar ullen, men jag tvättar den inte före spinning.

Men förgarn skall jag prova att göra innan spinn.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #165 skrivet: 05 mar-08 kl 10:46 »
Fråga:  Vad innebär det att man tesar?

Edgar

anette i bugared

• -
« Svar #166 skrivet: 05 mar-08 kl 10:55 »
Fråga:  Vad innebär det att man tesar?

Edgar
Drar isär ullen så att lockarna inte sitter ihop.

koko

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 05 mar-08 kl 12:21 »
"Jag försöker också göra förberedelserna så omfattande som möjligt, tesar, kardarx3, plockar och städar ullen, men jag tvättar den inte före spinning.

Men förgarn skall jag prova att göra innan spinn."

Anette, hur gör du ditt förgarn? Menar du att du drar ut ullen till en lång sträng efter att den är kardad? Kardar du då på kardtrumma eller vad det heter?

anette i bugared

• -
« Svar #168 skrivet: 05 mar-08 kl 12:31 »
"Jag försöker också göra förberedelserna så omfattande som möjligt, tesar, kardarx3, plockar och städar ullen, men jag tvättar den inte före spinning.

Men förgarn skall jag prova att göra innan spinn."

Anette, hur gör du ditt förgarn? Menar du att du drar ut ullen till en lång sträng efter att den är kardad? Kardar du då på kardtrumma eller vad det heter?
Jag testade igår med att göra förgarn genom att dela upp kardfloret i smala strängar och lite bättre blev det, men jag är ändå inte helt nöjd. Och ja, jag har en kardtrumma, en kardmaskin som underlättar enormt. Dessutom sparar den mina händer som lätt domnar (vänsterhanden) vid handkardning.

Grelbers-stock

« Svar #169 skrivet: 06 mar-08 kl 07:00 »
Halloj Anette,

Det är många faktorer som spelar in - bla hur mycket ovh hur väl ullen är kardad. Har på några olika spinnforum diskuterat detta mycket och upptäckt att 'välkardat' innebär hemskt olika saker för olika människor! Tex - en dam påstod att hon i sin Louet bara behövde två pass och det var jättesnabbt och jättesmidigt och jag vart fundesamt för att för mig å få någe riktigt jättebra kardat i samma märke kardmaskin så är det en sex sju pass alla gånger. Visade sig att vår utgångsull så helt annorlunda ut och det hon kallade välkardat var något jag aldrig varit nöjd med utan i min värld behövt ett antal pass till.
Så- detta kan spela roll, jag kör ju igenom mitt kardflor 1 - 2 gånger delar sedan upp den i två till fyra längder som jag sprider ut med handen och matar in igen separat . Upprepar detta 1 - 2 gånger beroende på utseende. Delar sedan färdigt kardflor upp i strängar som jag kan tunna ytterligare beroende på tjockleken på det garn jag skall spinna.

Ja och för å börja i andra änden - jag sorterar bort det mesta i kortfiberväg och försöker ha fibrer med så mycket jämn längd i som möjligt för ett jämnt resultat.

Och jag tvättar min ull - har funnit att småfet ull inte alls reagerar lika bra å detta.

Däremot finner jag att dra ut strängarna med handen frestar på en del. Skall experimentera med det som en del av amerikanarna gör nämligen dra kardfloret genom en 'diz' (en platta med ett litet hål i) och p s s få ett 'förgarn' / sträng. Har inte riktigt fått till logistiken ännu på det.

anette i bugared

• -
« Svar #170 skrivet: 06 mar-08 kl 09:19 »
Halloj Anette,

Det är många faktorer som spelar in - bla hur mycket ovh hur väl ullen är kardad. Har på några olika spinnforum diskuterat detta mycket och upptäckt att 'välkardat' innebär hemskt olika saker för olika människor! Tex - en dam påstod att hon i sin Louet bara behövde två pass och det var jättesnabbt och jättesmidigt och jag vart fundesamt för att för mig å få någe riktigt jättebra kardat i samma märke kardmaskin så är det en sex sju pass alla gånger. Visade sig att vår utgångsull så helt annorlunda ut och det hon kallade välkardat var något jag aldrig varit nöjd med utan i min värld behövt ett antal pass till.
Så- detta kan spela roll, jag kör ju igenom mitt kardflor 1 - 2 gånger delar sedan upp den i två till fyra längder som jag sprider ut med handen och matar in igen separat . Upprepar detta 1 - 2 gånger beroende på utseende. Delar sedan färdigt kardflor upp i strängar som jag kan tunna ytterligare beroende på tjockleken på det garn jag skall spinna.

Ja och för å börja i andra änden - jag sorterar bort det mesta i kortfiberväg och försöker ha fibrer med så mycket jämn längd i som möjligt för ett jämnt resultat.

Och jag tvättar min ull - har funnit att småfet ull inte alls reagerar lika bra å detta.

Däremot finner jag att dra ut strängarna med handen frestar på en del. Skall experimentera med det som en del av amerikanarna gör nämligen dra kardfloret genom en 'diz' (en platta med ett litet hål i) och p s s få ett 'förgarn' / sträng. Har inte riktigt fått till logistiken ännu på det.

Jag förstår vad du menar. Jag gör ungefär som du beskriver, kardar minst tre ggr och delar upp kardfloret i mindre delar inför varje ny kardning.
Jag är så ny att varje sak har sina "upptäckter" innan det funkar något sånär och varje detalj är betydelsefull.
Ullen jag använder just nu är rätt smutsig och "torr", men jag är lat och tänker att ju svårare, desto bättre erfarenhet :-[ 8).

Får nog ta och tvätta ur den, åtm. lite av den för att se om det blir nån skillnad vid spinningen..................
« Senast ändrad: 06 mar-08 kl 09:24 av anette i bugared »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #171 skrivet: 30 mar-08 kl 16:02 »
Nu har jag ägnat en stor del av påsklovet åt att spinna på slända  :D Det börjar mer och mer bli som jag vill ha det och inte som det råkar bli. Ett snäpp upp från "effektgarnsstadiet", alltså  ;D ;D

Jag har en lite tyngre slända som jag först använda att spinna ett ganska tjockt garn på. Det använde jag entrådigt till en tröja. Lite ojämnt och dant, men stickningen och en efterföljande försiktig tvättmaskinsfiltning hjälpte upp det hela en del  :)

Sen köpte jag ett nybörjarkit från Spinspiration, med en liten topptyngd slända och lite färdigkardad ull att spinna. Oj vad trevligt det var att spinna på den lilla lätta sländan!! Nu spinner jag Milles gotlandsull och det blir FINT!!, tunt fint garn som jag tvinnar till tvåtrådigt.

Men vad TID det tar! All respekt till de förmödrar som fixade till en stor del av gårdens behov av ullplagg med bara sländor att tillgå!! Jag spinner och spinner, men inte blir det mycket garn av det. Behöver nog en spinnrock i alla fall, eller vad tror ni  ;) ;D

annan

« Svar #172 skrivet: 30 mar-08 kl 16:36 »
Men vad TID det tar! All respekt till de förmödrar som fixade till en stor del av gårdens behov av ullplagg med bara sländor att tillgå!! Jag spinner och spinner, men inte blir det mycket garn av det. Behöver nog en spinnrock i alla fall, eller vad tror ni  ;) ;D

klart du skall leta reda på en bra spinnrock till dig ;)
ja det tar tid att göra fint tunt garn, det tar på tålamodet också och det tryter här just nu så hjulet står still :-[
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

anette i bugared

• -
« Svar #173 skrivet: 30 mar-08 kl 17:14 »

Du har ett pm ;).

annan

« Svar #174 skrivet: 30 mar-08 kl 19:53 »
Du har ett pm ;).

men nu blev man ju nyfiken :-[

anette i bugared

• -
« Svar #175 skrivet: 30 mar-08 kl 20:03 »
men nu blev man ju nyfiken :-[
Jag har köpt en spinnrock "för mycket" :-[. Det gick till på så sätt att jag vid nyår hittade en rock på nätet, hos en dam i Örebro. Vi bestämde att höras vid påsk, och om jag fortfarande inte hittat nån annan, så skulle hon ta med sig sin rock till dottern i Stora Höga.
Det var bara det att hon tycks ha uppfattat det så att jag skulle köpa hennes och på långfredagen ringde hon, från dottern, och sa att nu hade hon rocken i bilen och det var bara att komma och göra affär

Vad tusan gör man? Jag är en så snäll och vänlig själ att jag nämnde inte att jag inte ville ha den utan for iväg och köpte den av damen.

« Senast ändrad: 30 mar-08 kl 22:25 av anette i bugared »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #176 skrivet: 05 apr-08 kl 18:24 »
Nu håller jag på att spinna den svarta merinoullen som följde med kitet från Spinspiration. Mmm vilken härlig ull  :D Men - kommer all merino från misshandlade får från andra sidan jordklotet, eller finns det mer sympatiskt framställd sån, nån som vet?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #177 skrivet: 05 apr-08 kl 18:28 »
Det finns merinoull från andra länder än Australiern. Tror att jag läst om det på annan plats här på forumet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

annan

« Svar #178 skrivet: 05 apr-08 kl 19:57 »
jorå Merinofåret kommer ju från början från Afrika och importerades tidigt till (1100-tal?) Spanien och finns (sedan 1400-talet?) på många platser i världen, men det kan nog alltid vara ekorekorätt att kolla upp var just den merino man vill köpa kommer från.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #179 skrivet: 05 apr-08 kl 20:03 »
Jag får forska vidare! Å andra sidan är ju gotlandsullen oxå väldigt trevlig att spinna  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare (1 dolda)
skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser