Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinna  (läst 32599 gånger)

482

Re:spinna
« Svar #80 skrivet: 16 jan-08 kl 12:36 »
Låt oss inte krångla till det hela i onödan utan i stället dela med oss av kunskapen att man oftast spinner åt ett håll med topptyngd (motsols) och ett annat på bottentyngd. Oftast, som sagt, det sitter ju ingen i hörnet hemma och skriker STOPP om man gör annorlunda. det är ju som sagt det som är det roliga man FÅR göra som man vill!

Blir lite nyfiken här - var du har fått dessa uppgifterna ifrån? Har inte hört något om det förut...

annan

« Svar #81 skrivet: 16 jan-08 kl 16:17 »
Blir lite nyfiken här - var du har fått dessa uppgifterna ifrån? Har inte hört något om det förut...

482
vem du nu är...

om du menar uppgiften om motsols så kan du tex hitta det i Spinnbok av Lise Warburg utgiven 1974 (sid 77 ff)

om du menar uppgiften på att ingen sitter i hörnet och skriker stopp så kan jag tyvärr inte ge dig en källhänvisning, du får helt enkelt tro mig på mitt ord

om du menar uppgiften att man får göra som man vill så kan jag bara hänvisa till egna empiriska studier

« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 16:22 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

482

« Svar #82 skrivet: 17 jan-08 kl 01:36 »
Hm... trampade nog på en öm tå här...

annan

« Svar #83 skrivet: 17 jan-08 kl 10:36 »
Hm... trampade nog på en öm tå här...

inte mina i alla fall dom trampar rätt så glatt vidare, trots bananskalen som nån kastat :D
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 10:44 av annan »

Våmhuskullan

• -
« Svar #84 skrivet: 17 jan-08 kl 16:25 »
tror du annan mena att det faller sig mest naturligt att spinna medsols på bottentyngd slända ex.. för det gör det ju..och det beskrivs ju även så i ett antal olika "spinnböcker".
och man får göra som man vill  ;D det e ju det som e tjusningen ;)

Citera
Hej hopp,

Citera
När man nålbinder / stickar så vrider/snurrar man garnet när man jobbar med det och beroende på snoddriktning så vrider/tvinnar man upp garnet eller tvinnar det hårdare. Ligger det tillräckligt mycket tvinn eller snodd på garnet ifårn början så märks det itne mycket men löst tvinnade garner kan det märkas på och maskorna nöts mer och det pillar. Jag experimenterar en del med detta själv i nålbindning - har lyckats göra ett tjockt garn med lite för mycket tvinn elelr snodd på som blir väldigt uppsnoddat vid nålbindning :-)
Personligen tycker jag detta märks mest vid virkning och nålbindning. Föredrar olika riktningar eller hårdare tvinnat.

Och pillande garner gillar jag INTE    
Skrivet av: koko  

tog fel nystan en gång då jag skulle göra en mössa och jag kom inte så långt iallafall innan jag insett jag tagit fel (entrådigt så klart) för det sluta med att det tvinnat upp sig och fult som f-n blev det, så jag kollar lite mer noga nu :-[

Grelbers-stock

« Svar #85 skrivet: 18 jan-08 kl 10:09 »
SJÄLVKLART beror det på vilket håll man spinner sländan, det var liksom inte det saom var meningen med mitt inlägg.

Jamenså missuppfattade jag Dig. Jag trodde Du menade om man spann åt ett håll på topptyngd å sedan bytte till bottentyngs så bidde samma håll åt andra hållet på bottentyngd....den missuppfattningen är inte helt ovanlig :-)) bland spinnande människor faktist.
Självklart inte......och man får göra som man vill helt klart .

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #86 skrivet: 18 jan-08 kl 11:40 »
Vi får väl ha den som prydnad o så får jag inhandla en ny, eller en något bättre begagnad ;)

Hittade en nyproducerad kopia av Louets spinnrock på denna sida

http://web.telia.com/~u14306839/index.htm  Priset är  överkomligt och nytt är nytt. Jag har själv bland annat en Louet som jag är mycket nöjd med.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

annan

« Svar #87 skrivet: 18 jan-08 kl 20:24 »
Jag har också sett och funderat över dendär kopian, för det är det väl?
Finns det någon här som provat den?

anette i bugared

• -
« Svar #88 skrivet: 24 jan-08 kl 09:38 »
Nu har jag fått hem min spinnrock (Ashford Traditional) och försökt spinna, men det blir bara överspunnet, hårt och knutigt. Det verkar som om garnet inte rullar upp på bobinen tillräckligt snabbt, utan jag har ganska snabbt en lång fnurrig tråd mellan mig och spinnrocken.

Jag har provat med olika sorters ull, tvättat och otvättat, maskinkardat och handkardat,  gjort förgarn och provat från kardrulle, men inget hjälper. De första metrarna blir hyfsade men sedan blir det allt värre.

Vad gör jag för fel?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

482

« Svar #89 skrivet: 24 jan-08 kl 11:32 »
Du har troligen för lite indrag - a) prova spåret med den största diametern på spolen (du har flera spår gissar jag?) eller  b) trampa saktare eller c) mata in snabbare - eller gör a+b+c på samma gång :)

anette i bugared

• -
« Svar #90 skrivet: 24 jan-08 kl 11:47 »
Jag har tråden på största diametern (snigel enl. bruksanvisningen ;D),  och trampar så sakta jag kan (möjligen för fort ändå) och försöker förtvivlat mata in tråden, men förgäves. Resultatet blir en tråd så full av fnurror att dessa fnurror till slut fastnar i krokarna.

Det värsta är nog att det inte går att hjälpa till med själva inmatningen. Hade bara garnet spolats upp på bobinen, så........
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

482

« Svar #91 skrivet: 24 jan-08 kl 11:56 »
Gissar att du har kollat att snöret går rätt/spinnrocken är rätt monterad? Hörs nästan ut som om det är något fel någonstans...
På Ashford skall man spinna z dvs hjulet skall gå åt höger (även om det går att spinna åt andra hållet också). Kan du testa spinna åt höger? Och ta bort alla fibrer som har fastnat på krokarna? Kanske dra ut fibrerna så du får lite tunnare tråd också?

anette i bugared

• -
« Svar #92 skrivet: 24 jan-08 kl 12:02 »
Skall kolla en gång till om allt sitter som det skall.

Jag kan ha haft för tjockt "förgarn".

Skall drivsnöret vara hårt eller mindre hårt spänt? För att bäst klara indrivningen, menar jag.
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 12:03 av anette i bugared »

482

« Svar #93 skrivet: 24 jan-08 kl 12:21 »
Det skall förhållandevis lite ull till att göra ett garn så prova dra ut fibrerna mera före du släpper på snodden - det kan vara det som är fel. (Nyp om tråden som är spunnet, dra ut ullen med andra handen, släpp på snodden fram till den handens grepp, släpp efter tråden in på spolen)
Ju lösare drivsnöret är ju mindre indragning får du. Alltså hårt spänt drivsnöre drar in mera. Vanligaste nybörjarfelet brukar vara att man spänner snöret för hårt men det verkar ju inte du ha gjort  :)

annan

« Svar #94 skrivet: 24 jan-08 kl 17:30 »
grattis till nya familjemedlemmen!
såhär gör jag för att spänna lagom m :Dycket:

Knyt fast en bit hjälpgarn på spolen (utan att garnet kan "slira"), trä den över/genom  krokarna på spinnvingen och genom tenen (på vanliga sättet alltså). Håll denna tråd med höger hand och trampa igång. håll samtidigt ställskruven med vänster hand och skruva samtidigt.
Du kommer att kunna hålla emot garnet utan att garnet dras in när det är lagom spännt. När du sedan släpper efter något skall garnet genast spolas upp på spolen. Spinn fast materialet som du vill spinna på hjälptråden. Man får sedan småjustera med jämna mellanrum allteftersom spolen fylls på.

testa! vill gärna veta hur det gick!

annan

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #95 skrivet: 24 jan-08 kl 17:58 »
Är din Ashford Traditional försedd med enkelt eller dubbelt drivsnöre? Det är en viss skillnad eftersom på en enkeldriven spinnrock drivs spolen av spinnvingen. Om du ställt spänningen på spolbromsen det minsta för hårt drar spolen inte på garnet. Prova i så fall att lossa spolbromsen helt och se om garnet dras på.   Om garnet dras på kan du skruva åt bromsen mycket försiktigt. Det behövs ytterst lite spänning för att rullen skall bromsas.
När det gäller att ställa in drivsnörets spänning rekommenderar Ashford att man spänner så mycket(eller litet) så att man kan lätt kan trycka ner bandet 25 mm.
Att Ashfords spinnrockar skall vara avsedda enbart för z-spinning har jag svårt att förstå. Möjligtvis är det så att man på New Zeeland mest använder den tekniken. Olika länder och även lokalt inom vårt land har man åsikter om vilket håll som är det riktiga. I min by sa man förr att man spann starkt (varpgarn) åt vänster och mjukt (inslags- eller stickgarn) åt höger.

Lycka till med spinnrocken och spinnandet.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

annan

« Svar #96 skrivet: 24 jan-08 kl 18:41 »
efter lite nätkoll inser jag att din rock nog är försedd med spolbroms (och enkelt drivsnöre), då kan man kanske inte göra som jag skrev i ett inlägg nyss. har aldrig spunnit själv med spolbroms.

anette i bugared

• -
« Svar #97 skrivet: 24 jan-08 kl 19:58 »
Ja, spolbroms och enkelt drivsnöre, det stämmer.
Nu har jag provat igen med att spinna lite tunnare från kardrulle och att spänna drivsnöret hårt och det funkar bättre.
Maken har också finjusterat lite här och där så vi får se hur det går.

Tack för alla goda råd, ni är guld värda :-*.

Jag återkommer ;)

annan

« Svar #98 skrivet: 24 jan-08 kl 20:26 »

482

« Svar #99 skrivet: 25 jan-08 kl 10:32 »
Kul att det börjar fungera! :)
Men använd spolbromsen - vingen och spolen måste gå i olika hastighet för att garnet skall lindas på. Spolbromsen bromsar förstås spolen och det blir större skillnad i hastighet på vinge och spole. Ju mera du spänner bromsen ju större skillnad blir det och ju snabbare lindas garnet på/dras in.
Om du har en obehandlad Ashford är det troligen bäst att spinna z. Är den lackad spelar det nog ingen större roll, här står det  lite om varför.
http://elisestextilsida.blogspot.com/2007/12/spinnrockar.html
Hon hade iofs problem med för mycket indrag :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Storsved gård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser