Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinna  (läst 32572 gånger)

anette i bugared

• -
Re:spinna
« Svar #60 skrivet: 09 jan-08 kl 22:33 »
Tvåtrådigt garn?! Jag siktar på att göra en tråd till att börja med! Ullen jag har köpte jag från spinspiration, deras nybörjarkit. Den är kardad och liksom "ready to go".

Jag har också köpt ett sådant paket, men tycker att det var svårare att spinna med den ullen än med råare ull. Den här ullen är "torr" och brister lätt, tycker jag.

Men vacker är den ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Våmhuskullan

• -
« Svar #61 skrivet: 09 jan-08 kl 22:54 »
tvåtrådigt har man ju även för att då är det minimal risk att stickningen "drar" åt ena hållet, alltså om man spunnit lite för hårt, vilket man lätt gör i början.
entrådigt brukar ibland även kallas förgarn.
Jag brukar spinna i högervarv på 2 sländor för att sen spinna ihop dem t en slända i vänstervarv =färdigt garn(lättare för mig att komma ihåg om jag alltid gör lika)
lika gör jag på spinnrocken, förgarnet spinns med hjulet snurrandes t höder och ihopspinnandet t färdgt garn sker med hjulet snurrandes t vänster.
(sen kan man ju skilja på s och  spunnet garn om man ska hålla på med tvåänsstickning men jag brukar inte just bry mig om sånt)
vill du ha ett 3 trådigt eller 4 trådigt garn är det bara att spinna ihop 3-4 av förgarnet i motsatt håll
alltså alla enskilja förgarn höger och ihopspinnande vänster som jag tänker då ;)

och det är snyggare om garnet INTE blir för jämnt spunnet, jag gillar då det är lite ojämnt för det blir så mycket snyggare struktur och liv i stickningen då!

annan

« Svar #62 skrivet: 10 jan-08 kl 10:35 »
entrådigt brukar ibland även kallas förgarn.

nej entrådigt garn och förgarn är inte samma sak! förgarn är helt ospunnet, såhär tex http://garnharvan.se/index.php/cPath/102_163
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Våmhuskullan

• -
« Svar #63 skrivet: 10 jan-08 kl 12:22 »
ja du har helt rätt annan! jag sulla ihop det  ;D

Våmhuskullan

• -
« Svar #64 skrivet: 10 jan-08 kl 12:32 »
kom just på första garnet jag spann på en louet  ;D
jag skulle sticka en huvtrja i handspunnetgarn och låna satte mig på textilutbildningens lokaler (där jag för 15 år sen var elev) och låna deras louet för att det skulle bli klart nångång..och jag spann på...och då jag skulle sticka av det så drog sig mudden och blev vriden..ganska mycket 8) . men som tur var så hade jag bara spunnit ca 3hg innan jag teststicka mudden...så det var bara att sakta ner på farten och sen blev det ju bra..
(jag hade bara haft en gammal spinnrock hemma och dom spinner man ju inte på lika snabbt med tycker jag)

kan tillägga att de 3hg som jag hade spunnit härva jag upp och blötte och satte tyngd för sträckning för att räta ut det lite sen sticka jag sockor av det...och jag tror f-n dom blev outslitliga :P

Grelbers-stock

« Svar #65 skrivet: 10 jan-08 kl 13:32 »
nämen sluta nu, säger ni att jag verkligen måste köpa en finslända...ja okej då :-[

ps. Grelbers-stock, dig har jag väl sett på spinnatvinna?

Jajemensan - det är jag som är listmamma :-)

majapiraya

• Norrbotten
« Svar #66 skrivet: 11 jan-08 kl 18:13 »
Vad jag blir suuugen på att plocka fram kardor å slända när jag läser allt detta!
Jag blir nyfiken på vad "spinnatvinna" är??

snurra på, låt den adrig stilla stå.......
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 18:16 av majapiraya »
Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr....Karin Boye

annan

« Svar #67 skrivet: 11 jan-08 kl 19:24 »
Jag blir nyfiken på vad "spinnatvinna" är??

det är en grupp på yahoo, där många har samma obotliga intresse för att spinna och tvinna :-[
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 19:24 av annan »

majapiraya

• Norrbotten
« Svar #68 skrivet: 11 jan-08 kl 19:56 »
Tack Annan, skall kolla......på yahoo.
Låter som en trevlig plats att hänga på.... ;D
Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr....Karin Boye

annan

« Svar #69 skrivet: 14 jan-08 kl 10:01 »
jag spinner å spinner på "lediga" stunder. Gotlandsullen är en klar favorit!

Grelbers-stock

« Svar #70 skrivet: 14 jan-08 kl 12:46 »
http://groups.yahoo.com/group/Spinnatvinna/

Min blog;
http://www.grelber.blogs.se/

Favvoull - hmmm inte än :-) men jag är väldigt intresserad av gute just nu! Att kamma........

Våmhuskullan

• -
« Svar #71 skrivet: 14 jan-08 kl 20:03 »
www.vavsked.se
deras slända är väldigt bra  ;)

anette i bugared

• -
« Svar #72 skrivet: 14 jan-08 kl 22:41 »
Vad blir egentligen skillnaden på tråden om man spinner medsols, Z, eller motsols, S?

I litteraturen står det att S-spunnen tråd är starkare än Z, men är det så, och i så fall varför?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Grelbers-stock

« Svar #73 skrivet: 15 jan-08 kl 07:50 »
Anette - det gör faktiskt en skillnad vid stickning / virkning hur 'stygnen' uppför sig. Nej, tråden är inte starkare om man har exakt samma snodd på den Z som S.

'Kommersiellt' garn är spunnet Z tvinnat S. Förr i världen i olika delar av världen spann man emellanåt det ena emellanåt det andra och tråden tillskrevs olika magiska egenskaper. Kul å läsa i litt om detta :-)

Själv spinner jag Z och tvinnar S - jag är stickerska och gillar å blanda med köpegarner härav detta. Jag känner många som tycker det är enklare å spinna åt andra hållet, jag känner det som en smaksak själv ochjag lägger själv vikt vid vad garnet skall användas till. Entrådigt vill jag ha i Z för annars snurrar det upp sig en del för mig.  Tvåtrådigt är inte tokigt i Z av samma orsak.  Jag vet amerikanska spinnerskor som blandar garn spunnet åt olika håll som en designeffekt i sin stickning/vävning.
Och massor mera kan sägas om detta förstås.

anette i bugared

• -
« Svar #74 skrivet: 15 jan-08 kl 09:25 »
Tack för svar. Eftersom garnet skall bli stickgarn i första hand så vill jag inte att det skall snurra tillbaka efter nystningen.

Vad beror detta på annars? Att det snurrar tillbaka mer eller mindre, menar jag. Beror det på hur hårt man spunnit eller har det andra orsaker?

annan

« Svar #75 skrivet: 15 jan-08 kl 10:29 »
vill jag inte att det skall snurra tillbaka efter nystningen.

Vad beror detta på annars? Att det snurrar tillbaka mer eller mindre, menar jag. Beror det på hur hårt man spunnit eller har det andra orsaker?

Det är bra om man låter garnet "sätta sig" ett tag (vecka eller så) i nystan, eller sträckt på annat sätt innan man använder det. (knöla ihop en tidningssida och nysta runt, så hålls det sträckt även i mitten). Ju hårdare du spunnit eller tvinnat desto mer vill det "fnurra" men om om du tvinnat till tvåtrådigt skall garnet vara "avslappnat" så att det inte "fnurrar".

For övrigt blir ju garnet olika beroende på vad man spinner på. Rock går ju oftast både och, men på topptyngd slända blir det ju s spunnet, på bottentyngd Z, fast å andra sidan kan man ju göra som man själv vill och strunta i alla "regler". Det är ju det som gör det roligt :D
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 11:00 av annan »

koko

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 15 jan-08 kl 13:03 »
För inspiration, kolla in.... :ohttp://www.pluckyfluff.com/yarn.html

Härligt "ojämnt" garn...

Grelbers-stock

« Svar #77 skrivet: 16 jan-08 kl 08:51 »
Tack för svar. Eftersom garnet skall bli stickgarn i första hand så vill jag inte att det skall snurra tillbaka efter nystningen.

Hej hopp,

När man nålbinder / stickar så vrider/snurrar man garnet när man jobbar med det och beroende på snoddriktning så vrider/tvinnar man upp garnet eller tvinnar det hårdare. Ligger det tillräckligt mycket tvinn eller snodd på garnet ifårn början så märks det itne mycket men löst tvinnade garner kan det märkas på och maskorna nöts mer och det pillar. Jag experimenterar en del med detta själv i nålbindning - har lyckats göra ett tjockt garn med lite för mycket tvinn elelr snodd på som blir väldigt uppsnoddat vid nålbindning :-)
Personligen tycker jag detta märks mest vid virkning och nålbindning. Föredrar olika riktningar eller hårdare tvinnat.

Och pillande garner gillar jag INTE  ;)

Grelbers-stock

« Svar #78 skrivet: 16 jan-08 kl 08:54 »

For övrigt blir ju garnet olika beroende på vad man spinner på. Rock går ju oftast både och, men på topptyngd slända blir det ju s spunnet, på bottentyngd Z, fast å andra sidan kan man ju göra som man själv vill och strunta i alla "regler". Det är ju det som gör det roligt :D
Citera

Njaej faktiskt inte. Det beror på vilken riktning Du snurrar sländan har inget att göra med topp eller bottentyngd slända.  Jag brukar föredra å tänka 'klocka' istället d v s medurs och moturs (eller medsols motsols) så ser man åt vilket håll man snurrar den. Det händer skumma grejer om Ann å jag spinner på samma slända eftersom vi spinner åt olika håll båda två. Det säger ofta 'pang' då .........;-) å sländan går i golvet. Den ena spinner den andra snurrar upp. Ytterligare en bra orsak å hålla reda på vilket håll man färedrar och inte glömma bort det om man använder olika.

annan

« Svar #79 skrivet: 16 jan-08 kl 10:06 »
Njaej faktiskt inte. Det beror på vilken riktning Du snurrar sländan har inget att göra med topp eller bottentyngd slända.  Jag brukar föredra å tänka 'klocka' istället d v s medurs och moturs (eller medsols motsols) så ser man åt vilket håll man snurrar den. Det händer skumma grejer om Ann å jag spinner på samma slända eftersom vi spinner åt olika håll båda två. Det säger ofta 'pang' då .........;-) å sländan går i golvet. Den ena spinner den andra snurrar upp. Ytterligare en bra orsak å hålla reda på vilket håll man färedrar och inte glömma bort det om man använder olika.

SJÄLVKLART beror det på vilket håll man spinner sländan, det var liksom inte det saom var meningen med mitt inlägg. Låt oss inte krångla till det hela i onödan utan i stället dela med oss av kunskapen att man oftast spinner åt ett håll med topptyngd (motsols) och ett annat på bottentyngd. Oftast, som sagt, det sitter ju ingen i hörnet hemma och skriker STOPP om man gör annorlunda. det är ju som sagt det som är det roliga man FÅR göra som man vill!

att garnet går av om man spinner än det ena , än det andra hållet, ja det är ju inte heller okänt....

dessutom skulle jag aldrig lämna över min slända till någon annan ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser