Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinna  (läst 32566 gånger)

Filip Skräplund

Re:spinna
« Svar #40 skrivet: 06 jan-08 kl 15:19 »
Fungerande spinnrockar brukar bara kosta några hundringar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

annan

« Svar #41 skrivet: 06 jan-08 kl 17:46 »
Nu har jag varit uppe på vinden o tagit kort. Det är nog inte så spännande, utan snarare en trasig vanlig spinnrock.

Vad tror ni, går det att laga?

mille! det är en alldeles "vanlig trasig spinnrock" fast av lokal produktion, en sk Hyssna  eller Sätila rock, de var ena hejare på att svarva där förr!.
Det syns bla på avsknaden av trampbräda att den är av denna lokala variant. Precis som min., fast jag tror din är något äldre än min, kolla om det står ett inristat datum samt initialer ovanpå "plankan i mitten" (bröstplattan) tillverkare och år! Det syns tillockmed på dina bilder att där är en liten svart ruta, kolla där!

men precis som du sa förut så fattas ju vissa vitala delar (spinnvinge, spinnten/ och spole/ar)

sicken nörd man är...

« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 17:48 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #42 skrivet: 06 jan-08 kl 18:39 »

sicken nörd man är...

Det är härligt med nörderi tycker jag! Har blivit inspirerad av denna tråd, så jag måste snart göra en påhälsning hos min mor som jag tror har en spinrock någonstans i gömmorna.  :D

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #43 skrivet: 06 jan-08 kl 21:29 »
Det var som jag misstänkte då... :-\ Jag skall kika på plattan nästa gång annan! Vi får väl ha den som prydnad o så får jag inhandla en ny, eller en något bättre begagnad ;)

Det fanns en hel del på blocket när jag kikade igår.

Fast först skall jag kanske skaffa mig en slända och se om jag alls har tålamodet att spinna..

Apropå lokal produktion så är pinnen till höger nog väldigt lokal, typ bröderna Börjesson som satt dit en pinne de httat i skogen när den fina svarvade gick sönder.. ;D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

annan

« Svar #44 skrivet: 06 jan-08 kl 21:43 »
Apropå lokal produktion så är pinnen till höger nog väldigt lokal, typ bröderna Börjesson som satt dit en pinne de httat i skogen när den fina svarvade gick sönder.. ;D

jo den är också av känd lokal typ, mycket ovanlig och säregen ;)

koko

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 06 jan-08 kl 23:45 »
Tack Annan...... Blir till att plugga o pröva!

Carlsson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 07 jan-08 kl 08:59 »
dålig bok kanske?

vilken bok är det du har?

Jag har  Karda Spinna Färga, en bok om ul och lin skriven av Elisabeth Hoppe och Ragnar Edberg, Ica bokförlag 1985

annan

« Svar #47 skrivet: 07 jan-08 kl 13:50 »
Jag har  Karda Spinna Färga, en bok om ul och lin skriven av Elisabeth Hoppe och Ragnar Edberg, Ica bokförlag 1985

Den är rätt ok men handlar ju om så mycket samtidigt, se om du kan hitta "Spinnboken" av L Warburg, den gillar jag en riktig 70-tals klassiker :D annars får du väl komma hit på spinnagille och bok-koll.

annanörd

anette i bugared

• -
« Svar #48 skrivet: 07 jan-08 kl 16:39 »
Den boken har jag just idag lånat på Bibban i Bollebygd OCH beställt begagnad "nånstansifrån"(?) för 160kr inkl frakt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

annan

« Svar #49 skrivet: 07 jan-08 kl 17:29 »
vilken av dem?

anette i bugared

• -
« Svar #50 skrivet: 07 jan-08 kl 18:17 »
Spinnbok, av Lise Warburg.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

annan

« Svar #51 skrivet: 07 jan-08 kl 18:43 »
Spinnbok, av Lise Warburg.

200 sidor skoj!

attefocratte

« Svar #52 skrivet: 08 jan-08 kl 07:17 »
Jag har just spunnit min första härva garn på nya spinnrocken! En sprillans ny Louet!
Det var lättare att få garnet jämnt på den än på min gamla som är "nytillverkad" (1970-talet) efter gammal modell.
Andra böcker, som nog är svårare att få tag i, Spinna, växtfärga och forma av tråd av Cecilia Conradi-Engqvist LT-förlag från 1976. Den har ett ganska utförligt kapitel om lin och linberedning!
Och förstås: ULL  hemligheter möjligheter färdigheter av Kerstin Gustafsson och Allan Waller också LT-förlag från 1987.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #53 skrivet: 09 jan-08 kl 18:12 »
Nu i eftermiddag har jag spunnit på min nya slända (bottentyngd) och har lyckats åstadkomma det mest ojämna, tvinniga garn jag någonsin sett!  :P
Snälla, säg att det här är normalt och att jag snart kommer att lära mig! Mitt största problem just nu är att jag inte lyckas mata fram ullen fort nog, inte tillräckligt tunt... och så blir det så himla hårt spunnet, varför?
Hur gör man sen när man har spunnit en härva, ska man nysta av den då eller? Eller dra av den? Tvinnar inte garnet sig när man tar av det?  ???
Höns, stickning och pelargoner

annan

« Svar #54 skrivet: 09 jan-08 kl 18:48 »
jag är snäll...jag säger att det är normalt, du kommer snart att lära dig!

först-vad spinner du av, egen kardad ull, tops, förgarn?
det låter som du spinner ullen för mycket alternativt inte håller garnet spännt när du snurrar på det på sländan, då "fnurrar" det sig.
hade du tänkt göra det tvåtrådigt sedan? i så fall kommer det att bli lösare när du tvinnar det. om det är otvättad ull du spinner av kommer det även bli lösare när du tvättat det, och luft kommer in där ullfettet låg. dessutom bör det få ligga till sig ett tag på sländan då "fnurrar" det sig inte lika mkt. sedan kan du göra härvor. eller tvinna det.

ja det är några saker att fundera på, jag har nog inte ens nämnt hälften, men kanske hjälper det till något

lycka till
/annautodidakt spinnerska

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #55 skrivet: 09 jan-08 kl 19:55 »
Nu i eftermiddag har jag spunnit på min nya slända (bottentyngd) och har lyckats åstadkomma det mest ojämna, tvinniga garn jag någonsin sett!  :P
Snälla, säg att det här är normalt och att jag snart kommer att lära mig! Mitt största problem just nu är att jag inte lyckas mata fram ullen fort nog, inte tillräckligt tunt... och så blir det så himla hårt spunnet, varför?

Det är fullkomligt normalt  ;D Jag har inte riktigt kommit ur detdär stadiet ännu... men jag jobbar på det!

Tror du snurrar för mycket på sländan så garnet snor ihop sig alldeles för mycket. Man tror att det inte ska hålla och så snurrar man på som bara den... och så blir det precis som du beskriver.

Varför du inte får fram ullen fort nog vet jag inte. Men stressa inte, du kan alltid stanna upp en stund och mata fram ull. Jag håller fast sländan mellan knäna så den inte snurrar tillbaka. Om man då matar fram mer ull så går snodden upp i den nya ullen (om man spunnit väldigt hårt alltså) och då blir det bättre (var detdär begripligt  ???)

Som sagt, jag är själv på nybörjarstadiet - men det går långsamt framåt.  :D

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #56 skrivet: 09 jan-08 kl 20:25 »
Tvåtrådigt garn?! Jag siktar på att göra en tråd till att börja med! Ullen jag har köpte jag från spinspiration, deras nybörjarkit. Den är kardad och liksom "ready to go".
Jag kom på en grej, eller rättare sagt, jag hittade en film på youtube (tack annan, för det tipset i en annan  ;D tråd)
Pre drafted wool roving

Det underlättade oerhört att på detta sätt få fram ett litet nystan med förgarn! Nu är jag jättelycklig, jag får fram en tråd som är någorlunda jämn och fin!

ChristinaR, jag tycker inte att jag får sländan att snurra fort nog! I bland snurrar den inte alls, tycker jag. Den väger 55 gram, skulle det vara enklare med en lättare slända?

Sen undrar jag: hur gör man med garnet man lindar på sländan, spelar det någon roll hur man lindar det? Hur mycket garn kan man ha på sländan innan man bör ta av det? Och hur påverkar det färdiga garnet man spinner det nästkommande garnet, tänker då på tyngden, om det påverkar?

Om man då matar fram mer ull så går snodden upp i den nya ullen (om man spunnit väldigt hårt alltså) och då blir det bättre (var detdär begripligt  ???)

Nej!  ;D

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #57 skrivet: 09 jan-08 kl 20:48 »
Jo, ChristinaR, du har nog rätt, jag snurrade för mycket på sländan, trots allt! Jag provade nu att inte snurra så mycket, och det blir riktigt bra.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #58 skrivet: 09 jan-08 kl 21:06 »
Den behöver ju inte snurra sådär supersnabbt egentligen...

anette i bugared

• -
« Svar #59 skrivet: 09 jan-08 kl 22:29 »
Tack snälla ni för tipset om YouTube :-*. Hittade en hel massa sidor om sådant som handlar om spinning m.m.

Imorgon vet jag vad jag gör ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser