Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olydig.  (läst 2942 gånger)

linush

• Gäst
Olydig.
« skrivet: 20 dec-07 kl 17:57 »
Hej! Vi, i vår familj, har ett ganska betydligt problem med vår nya hund. Det är en Stöver som används för räv-och kaninjakt. Problemet med denna hunden är att varje gång vi ställer fram något. Det kan vara att morsan har en panna på spisen och sen går på toa eller dylikt, så hoppar vår Stöver upp och börjar äta direkt ur pannan.

Detta har han hållt på med sen vi köpte honom, mer eller mindre. Det spelar ingen roll hur bestraffar honom för han fortsätter bara iallaf. En gång gick det så långt att han blev så rädd att kissade ner sig, men efter ungefär 20 minuter så var han framme igen.

Förutom Stövern har vi 2 andra hundar, bägge laberadorer. Båda två har skött sig hur bra som helst, jag kan inte komma ihåg att vi har behövt skälla och gorma som vi gör med den nya hunden.

Vad är det som gör att han "nonchalerar" våra bestraffningar och fortsätter med vad han gör fel? Och hur ska vi göra för att han ska sluta upp med det här betendet?

Sommartorparn

Re:Olydig.
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 18:34 »
Han kanske har någon psykiskt störning, som gör att han tycker att han alltid har rätt och ska köra sin grej, vad än konsekvenserna blir. Som en extremt enveten människa.

linush

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 18:46 »
Och det finns ingenting vi kan göra för att försöka fixa till det på bästa möjliga sätt?

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 20 dec-07 kl 18:48 »
Så länge någon är kvar i köket gör han alltså inget, utan det är om han blir själv?

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 20 dec-07 kl 19:25 »
Det här med mat är nog ett speciellt kapitel. Har tre hundar varav den ena stjäl allt ätbart om vi vänder ryggen till. I början bestraffade jag honom, och en gång brände han alla fyra tassarna på spisen när han skulle ta ur stekpannan. Han gjorde om det senare ändå. DEt har nog varken med dumhet eller olydighet att göra, utan troligen en ENORM överlevnadsinstinkt. Dom är så jäkla motiverade att hitta mat, så dom bryr sig inte om straff. Här hemma har en uppfostran på den punkten med den hunden varit helt omöjlig.
Vi har inget framme som han kan stjäla.
Ni har nog precis samma problem som jag. OM ni måste gå ifrån, stäng in hunden lite kvickt, istället för att behöva bli arga hela tiden. Hunden märker ju att ni blir arga, och om han har kissat på sig av rädsla så skulle jag INTE bestraffa fler gånger.
Ibland måste man acceptera vissa saker hos vissa individer och lära sig leva med det.
Snälla bestraffa honom inte utan ha en bur eller en grind till hallen eller dylikt, så att ni snabbt kan stänga in honom om ni måste gå ifrån. Lär er att plocka undan, varje gång han hittar något att stjäla så förstärks beteendet.
Lita på mig i detta fallet.
Och lycka till! :-*
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

filurfigur

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 dec-07 kl 21:56 »
En del hundar är hungrigare än andra, en del har större matbehov och motivationen för att äta är större än något annat. Personligen tycker jag att det är "fel" att bestraffa ett sånt beteende gång på gång, för det verkar ju inte hjälpa eller hur...

Jag tycker att man ska ställa sig frågan om man vill vara förebyggare eller korrigerare. Jag är själv hellre en förebyggare i de allra flesta situationer med mina hundar.

En av mina hundar äter o tuggar på ALLT. Lera, bajs, glas, plast, ljusmassa, metallbitar, sniglar, maskar, trä, sten... ja, allt man kan få tag i. Och så länge jag inte kan komma åt själva orsaken helt och hållet (fix-idéer eller stresssymptom?!) så är jag hellre en förebyggare så långt det går, och i mitt fall innebär det att inte ha saker framme som hon kan få tag på, mer än sådant som hon får lov att leka med och tugga på. Jag anser dessutom att det är det mest rättvisa mot hunden.

Att bestraffa en hund så att den kissar ner sig låter verkligen illa i mina öron, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag framkallat ett sådant beteende hos hunden med flit.

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #6 skrivet: 21 dec-07 kl 09:29 »
låt inte hunden vara lös i köket. om du inte kan sätta in den i en bur så kan du stänga ut den i hallen t.ex
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 dec-07 kl 13:51 »
Halaj!

Jag har hört någon djurpsykologisk förklaring på matproblem lik denna.
Förklaringsmodellen utgår från en rovdjursflock.
Där äter alltid de ranghöga först och de lägre stående får ta det som blir över.
Om du t.ex. lagar mat och en köttbulle råkar rulla från diskbänken så kommer hunden sluka den snabbare än en gris hinner blinka, och i hundens värld är detta OK.
Den läser situationen som att det är mat som du har ratat.
Jag tror inte att det går att lära bort för det ligger "inprogrammerat" i hunden som ett naturligt beteende i flocksamspelet.
Och därför skall den inte heller bannas för det.

Så kan det vara med ditt problem, Linush.
Om din mor lämnar maten kanske hunden tolkar det som att hon är klar med den.
Den anser alltså inte att den stjäl, utan i hundens värld_får_den ta!

Med min egen hund var det så att jag kunde ha en tallrik mat på golvet framför TV:n.
Halvvägs in i måltiden kunde jag lämna tallriken och gå ut i köket för att hämta saltkaret utan att maten var rörd.
Men soppåsen.
Jag kunde aldrig lämna en full soppåse på golvet i köket utan att den var sönderbiten och inälvorna låg spridda över hela golvet.
När hon blev bannad stirrade hon bara trotsigt tillbaka och i hennes ögon kunde man läsa:
FUCK YOU!
JAG HAR INTE GJORT NÅGOT FEL!

//T

birgit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 dec-07 kl 23:06 »
Tapio, det du skriver tycker jag låter väldigt förnuftigt! Ett tankesätt jag efterlyser. Att förstå varför hunden gör som den gör. Inte våran mänskliga kadaverdisciplin. Att allti´d ha koll o makt!
Gäller i högsta grad när man har boskapsvaktare som vi har. De är välldigt självständiga. Det gäller att förstå och läsa dem och få dem att förstå vad vi vill och varför.
Eller: det gäller att ha dem med dig, inte mot dig. Få dem att göra det du vill, medan de tror att de gör det de vill. ;)

Paulina

« Svar #9 skrivet: 23 dec-07 kl 06:24 »
Håller med i det som de senaste har skrivit att acceptera djurens beteende. Men var på en föreläsning av Runar Naess,vargforskare i både sverige och ute i världen sen massa år, i höstas där någon ställde frågan om vem som äter först i en flock-har också alltid hört att den som är ranghögst äter först. Han visade då en film där han filmat vargar och den visade att där åt först ungara, sen övriga och sist flockledaren!  :o
Kommer inte ihåg vad han sa då det gäller hundar, men har mina anteckningar nnågonstans, får väl leta upp dom.

filurfigur

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 dec-07 kl 09:53 »
Håller med i det som de senaste har skrivit att acceptera djurens beteende. Men var på en föreläsning av Runar Naess,vargforskare i både sverige och ute i världen sen massa år, i höstas där någon ställde frågan om vem som äter först i en flock-har också alltid hört att den som är ranghögst äter först. Han visade då en film där han filmat vargar och den visade att där åt först ungara, sen övriga och sist flockledaren!  :o

Ja det kommer jag också ihåg nu att jag läst någonstans, att vargarna äter i den ordningen. Och att det inte finns konkurrens om tillgångarna är tillräckliga.

Det måste verkligen ha varit intressant att lyssna på den mannen! Har bara läst en del av och om honom, men det är ju aldrig detsamma som att gå på föreläsning!  :)

Mistah

« Svar #11 skrivet: 26 dec-07 kl 20:57 »
Varför bestraffa alls? Bestraffning lär hunden ingenting på, det är kontraproduktivt. Enligt hunden gör den ju inget fel. Ni går bort från maten, vilket betyder at ni är färdiga och han får ta. Lär hunden att inte ta mat förrän ni sagt "varsågod" genom positiv förstärkning istället, det fungerar så mycket bättre.

Ta något som ni vet att hunden gillar riktigt mycket (ost, köttbullar, banan, vad som helst så länge det är gott). Sätt det på golvet där hunden kommer åt, och sätt er framför det. Varje gång hunden försöker ta, så knuffa bort den, men säg ingenting. Inte nej, ingenting. Förr eller senare kommer den antagligen att inse att det inte är någon idé, och kommer backa undan. Då berömmer ni, säger "varsågod" och låter hunden äta. Träna så så ofta det går. När hunden väl fattar, och inte gör något försök att ta utan tar ögonkontakt direkt, så öka avståndet. Till slut kan ni gå bort i ett annat rum utan att hunden rör det goda förrän ni sagt "varsågod". Det kommer ta tid, men skam den som ger sig!

kelp

« Svar #12 skrivet: 27 dec-07 kl 11:46 »
Jag vet många hundar som "stjäl" mat från bord, diskbänk, jackfickor, ryggsäckar, lådor osv. Jag skulle också råda er att helt enkelt inte låta hunden få en chans att få tag på något, genom att låsa bort endera maten eller hunden.
Motivationen att få maten är uppenbarligen större än motivationen att undvika bestraffning. Varje gång den får tag på mat blir den ju belönad. Bestraffningen kommer dessutom kanske inte i rätt ögonblick utan efteråt, när ni kommer tillbaks till rummet och maten är borta. Då kan hunden dessutom inte förknippa straffet med handlingen.
Att straffa hunden så att den blir rädd försämrar bara er relation och gör att hunden inte vågar lita på er och tar avstånd från er. Således kommer det inte att leda till att den lyssnar mer på er, utan tvärtom.
Undvik att hunden belönar sig själv, genom att få tag på mat. Undvik att straffa den så att den blir rädd. Har det skett så har det, då får ni tänka på att hålla hunden undan nästa gång.
Övningen som Mistah beskrev tycker jag är bra. Bygg upp en positiv relation med hunden och lär in de regler ni vill ha genom positiv förstärkning och belöningar i rätt ögonblick.
Och är det så att det inte går att få bort, så ta det för vad det är och gör ingen stor affär runt det.

livsstil

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 dec-07 kl 12:51 »
Nu börjat jag få klarhet i vad det är som händer här hemma med...

Fick hem en 12v Greyhoundvalp för drygt ett år sedan. Har alltid varit för possitiv inlärning sedan jag var och lyssnade på Ewa Bodefält för ca 15år sedan.

Trodde jag kunde uppfostra det mesta tills jag fick in denna vilda varelse i vårt liv. Tyvärr började jag focusera på problemen istället för att börja med kontaktövningar.

Hon stal allt från bord och bänkar som hon ville ha.

Nu inser jag att jag måste börja träna kontaktövningar mer och även den hederliga "varsågod-övningen".

De undar jag haft tidigare har varit uppfödda inomhus och ej i hundgård. Greyhound hålls dessutom tills de är 12v för att prägla flockbeteende vilket naturligtvis påverkat hennes vilda beteende ytterligare.

kelp

« Svar #14 skrivet: 27 dec-07 kl 16:59 »
Haha, en klasskamrat till mig har greyhound och han säger att de är skyvilda tills nån gång mellan 1 och 2 års ålder då de från en dag till nästa plötsligt blir lugna. Så det kanske händer med din också snart...  :P Hos båda sina greyhounds trodde han att de hade blivit sjuka, men icke... ;)

sannah

• -
« Svar #15 skrivet: 07 jan-08 kl 15:08 »
läs några av böckerna av jan fennell, hon har väldigt genomtänkta och enkla metoder för att komma till rätta med "olydiga" hundar.

i nästan alla fall handlar det om att hunden tror att den är ansvarig för flocken, flockledare, och de flesta hundar trivs inte alls i denna roll utan gör vad vi tycker är väldigt irrationella saker, som att äta från spisen, och trots att den bränner sig om tassarna så gör hunden samma sak igen.

lars fält har skrivit en bok om hundars beteende, minns inte vad den heter, men det den tar upp bekräftar det som jan fennell iaktagit hos hundar. jag har hört att cesar millan är väldigt duktig, han har ett program som går på 4:an, videor med honom kan man hitta på youtube.com

lycka till!

Chester

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 jan-08 kl 11:20 »
Jag har två hundar som bägge är mat-tjuvar; det gäller dessutom att sno maten först så den andra inte hinner på nåt  ::) Vi satte in en enkel barngrind till köket och nu är problemet ur världen. De lärde sig snart (nåja  ;)) att grinden betydde "nej" och nu väntar de vackert på tröskeln, även om grinden är öppen. Men se sop-påsar; det går inte att lämna, det är utspridda på en millisekund!

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser