Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets julsill  (läst 4474 gånger)

Sommartorparn

Årets julsill
« skrivet: 19 dec-07 kl 07:47 »
Brukar alltid göra egen sillinläggning, även om det är extremt svårt att få tag på saltsill i de här trakterna (lyckades dock även i år. Färsk finns väl överhuvudtaget inte och i så fall är färsk nog fel ord.) Däremot finns det massor av recept att välja mellan. I år blir det (till att börja med) sill i kryddig lag (socker, ättika, anisstjärnor, kryddnejlikor, kryddpeppar, lök, citron- och apelsinskal), tillfuskad matjesaktig sort med sandel (modifierad ur Vår kokbok) och sill med majonnäs, sur grädde, kapris och kryddgrönt. I alla tre fallen började jag med urvattning och därefter inläggning. Den kryddiga sillen fick sen ny inläggning, den matjesaktiga varvades med torra ingredienser; kryddor och socker (den kommer nog att vattna sig snart) och kaprissillen ligger fortfarande i inläggningen och kommer inte att bli fixad förrän en dag innan den äts.

Vad har ni för julrecept i år?

Sommartorparn

Re:Årets julsill
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 16:48 »
Men är ni sillhatare allihop? Kolla, det här receptet på ruccolasill hittade jag "av en händelse" precis nu. www.karljohansgarden.blogspot.com/

Clementine

• Skåne
Re:Årets julsill
« Svar #2 skrivet: 22 dec-07 kl 20:43 »
jag gjorde mitt första sillinläggningsförsök i år. första försöket gick dåligt, andra blev bra.
första försöket:  Jag inpulsköpte färsk ströming i affären, utan att ha läst något recept. det visade sig att man skulle ha salt sill! i vår kokbok stod det att om man inte hade sallt sill kunde man lägga dom hoprullade i en gryta o hälla på saltvatten o koka i 8 min. jag gjorde detta. resultatet blev ju kokt sill som dessutom ramlade sönder när jag skulle dela den o ta bort skinnet. hälkde på ättika o sånt o smakade nån dag senare. INTE alls gott med kokt inlagd sill kan jag ju säga!!
andra försöket: nu gick jag till fiskbilen o köpte ett kilo salt sill. blötlade o la in som löksill, fast med morrötter o lite med kryddor. dena gången blev det gott.
nu har jag lärt mig en läxa, läs alltid på innan du gör något. (inte förr att jag kommer lära mig av denna läxa....) jag ska kolla upp fler bra recept till nästa år o göra lite olika sorter. det va inte så svårt o det var roligt!
Jag har babylonsjukan!

captainmikael

SV: Årets julsill
« Svar #3 skrivet: 26 dec-08 kl 20:53 »
Kanske lite sent att komma med sillrecept såhär efter jul, men jag käkar Sill året runt.
Råvaran sillen är ju viktigast, jag känner en fiskhandlare och köper den bästa, Klockbojens "Klädesholmen" salta islands fetsillfiler för 75:- /kg torr vikt.

Mitt bästa sill recept är Västerbotten sill

Västerbottensås:
 1 dl majonnäs
 1 dl matlagningsyoghurt, eller creme fraiche
 1 1/2 dl västerbottensost, riven
 1 vitlöksklyfta, pressad
 1 msk dijonsenap
 lite cayennepeppar eller ett par droppar stark chilli sås
 salt och peppar

Jag lägger lagom bitar av sillen i burk med sås och sen får den dra ett par dagar.

git

• På våran gård är det
« Svar #4 skrivet: 26 dec-08 kl 23:52 »
Årets inlagda sill gjordes på egen fiskad sill och in saltad, blev otroligt goda sillar.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 27 dec-08 kl 17:30 »
Årets inlagda sill gjordes på egen fiskad sill och in saltad, blev otroligt goda sillar.
Häftigt!!!!!
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Strajder

• Aspegården
SV: Re:Årets julsill
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 11:14 »
Jag inpulsköpte färsk ströming i affären, utan att ha läst något recept. det visade sig att man skulle ha salt sill!

Hade du istället gjort gravad strömming hade du haft mer lycka. Strömmingen kan smaksättas på en massa olika sätt (http://www.fiske.nu/medmera/kokboken/gravad.htm).

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 13:37 »
Jag köper en eller två spannar sill på hösten av en som fiskar i Öresund. Dessa saltas ner rensade men med benet kvar.

Det är lättare att ta bort benet senare, utan att halva sillen följer med.

Efter att ha blötlagt sillen över natt kan man göra vilka inläggningar som helst.

Bruka betala en tia kilot för sillen, det blir ca 6 hg rensat på ett kilo hel sill.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Björnerik

« Svar #8 skrivet: 22 sep-09 kl 10:57 »

Hej!
Har du lust att beskriva hur du saltade in?
Hur rensades sillen?
Hur lades sillen i insaltningskärlet?
Hur mycket salt i förhållande till sill?
Tyngdes sillen ner på något sätt?
Vilken temperatur hölls under saltlagringen?
Hur länge låg de i salt?
Hur länge saltades sillarna ur innan beredningen?

Anything! Är i begrepp att göra detta själv nu i höst så jag vill ha all info som går att få!

//Erik

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 22 sep-09 kl 22:13 »
Hej !
« Senast ändrad: 12 apr-10 kl 09:10 av esten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser