Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studiebesök i Jämtland?  (läst 3776 gånger)

Musseron

Studiebesök i Jämtland?
« skrivet: 18 dec-07 kl 18:57 »
Hejsan!

Jag ska bygga om en än så länge oisolerad friggebod till hönshus i sommar och skulle gärna vilja göra studiebesök hos någon som har gjort något liknande eller hos någon som har höns som går fritt inne (alltså inte burar). Det jag känner att jag inte behärskar i själva byggandet är hur man löser ventilationen, försöker läsa allt jag hittar men får inte riktigt ihop precis hur jag ska lösa det praktiskt. Vanliga ventiler, fläkt, självdrag, badrumsvent.fläkt??? En riktig djungel, nån som kanske har nått tips redan nu? Golvet är nästa stora huvudbry, just nu ligger endast spånskivor där, vilket material blir bäst om man inte vill gjuta betonggolv? Isolera golv? Samt också vad som är bäst att göra med taket, behålla det nockhöga brutna taket eller bygga platt innertak?
Sedan till hösten är jag ju naturligtvis intresserad av att hitta någon som vill sälja mig höns och en tupp så nära hemmet som möjligt.
Jag behöver kort och gott lite hjälp och inspiration för att komma vidare i mina planer.
Som synes ingen byggingenjör ;) /Maria
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Margit

• Gäst
Re:Studiebesök i Jämtland?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-07 kl 21:34 »
Hej!

Kul att du ska skaffa höns!  :)
Jag kan tyvärr inte bidra med några ingenjörstips...men jag vet att en del här har lagt plastgolv för att slippa gjuta. Det ska vara lätt att göra rent. Måla väggarna i en blank färg.
Om det är en friggebod i vanlig bemärkelse så skulle jag tro att det räcker med vanliga "luftventiler" det får väl inte plats så mycket mer än ett tiotal höns i en friggebod? Kanske 15?
De behöver inte ha det helt frostfritt - men det är helt klart enklast att slippa fruset vatten och så, du kan kanske ställa in en värmekälla under vintern? En del ställer in en varmkompost, den alstrar värme. Du bor ju ganska långt norrut så där kan ju kylan ställa till det.
Jag kan tänka mig att det känns rymligare om du behåller det brutna taket? Det beror på hur högt det är och om du vill isolera taket förstås  :).

Ett par funderingar från en novis... ;)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 21:36 »
Skickar dig ett pm :D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Musseron

« Svar #3 skrivet: 19 dec-07 kl 19:20 »
Det blir nog till att isolera golvet och lägga plastgolv. Tanken är att det blir 7-8 hönor och en tupp som håller koll på gården. Jag har redan gett mig ut på jakt efter ett kamflänselement till hönshuset, tänkte försöka hålla iaf 10-12 C på vintern. Min sambo tror absolut att det räcker bra med vanliga ventiler, men jag kan fortfarande inte skilja på drag och ventilation. Det brukar ju "blåsa" lite vid dessa ventiler s jag har hemma i huset är det ok för hönorna? Sätter man en högt och en lågt då, eller?  Jag vill ju bara att det ska stortrivas...
Jag har en tibastbuske där min hönsgård ska vara, vet hönorna om att den är giftig eller ska jag gräva upp den? :-\
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 dec-07 kl 19:30 »
Flytta tibast busken och plantera en vinbärsbuske i stället.

Jag bor ju i jämtland men kan inte bidra med några ingenjörstips. Mina höns är i en ladugård med fläktar och allt.

Så du får inget att jämföra med på så sätt.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 dec-07 kl 19:41 »
Hej!
Jag håller också på med projekt hönshus! Går lite långsamt för antingen tryter pengarna eller tiden  :P

Om jag har förstått ventilationen rätt så sätts inlufthålet rätt högt upp på väggen och utlufthål sitter någonstans mitt i taket...?

Kamflänselement finns iaf billigt på www.elbjörn.se

(Jag har förövrigt tjuvkikat på Curmboxs hönshus - det är jättefint!)

Landsflykting i storstan...

Melica

« Svar #6 skrivet: 19 dec-07 kl 21:31 »
Sidan heter www.elbjorn.se

Men hurlyckas jag hitta kamflänselement där?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 dec-07 kl 12:13 »
Sidan heter www.elbjorn.se

Men hurlyckas jag hitta kamflänselement där?

Ja, om man tar bort ö funkar det nog bättre  :P

Deras webshop lämnar ganska mycket över att önska... Hm, men klicka in på "webshop", ta dig ner till "Klimat" och klicka på "RV21 X". Överst har du kamflänselementet för 130 kr exkl moms. Jag har inte handlat av dem än, så jag vet inte mer än vad som står på sidan...

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 20 dec-07 kl 12:21 »
Vilken effekt har ett sådant element för 130:- ???

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-07 kl 13:14 »
Vilken effekt har ett sådant element för 130:- ???

;D
Ja, det funderar jag också på! Har tänkt att ringa för att kolla men eftersom inget hönshus är färdigt än... Fast å andra sidan kan man nog kosta på sig ett par extra element till det priset  :P

Musseron

« Svar #10 skrivet: 20 dec-07 kl 21:32 »
www.nordpost.se kostar kamflänselementen 2500-4500:- Jag funderar på om det är så att de som finns hos Elbjörn inte har rätt säkerhetsklass, för jag tror att det ska vara en viss märkning för att duga i hönshus som räknas som damm/våtutrymme ur försäkringssynpunkt. Tror inte att man kan handla där som privatperson, men de säljs kanske av någon återförsäljare?

Men tror ni att det räcker med "vanliga hemmaventiler" en högt och en lågt placerad?

Någon som har någon koll på var jag kan få tag i hönor och tupp, så nära Östersund, Jämtland som möjligt. De raser som kan vara aktuella är nog Orpington, Grönvärpare, Hedemora och Jersey Jätte. Vad händer förresten med de djur som kommer från genbank, får inte de gå med en tupp av annan ras? Man vet ju aldrig riktigt om de bestämmer sig för att ruva och då blir det ju blandras... :-\ Jag har nog inte möjlighet att separera raserna och då måste jag fundera om och bestämma mig för en sort... svårt!

christine

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 20 dec-07 kl 22:45 »
Om du inte vet vilken sort du vill satsa på. Köp då lite olika till att börja med och känn dig fram vilken som passar dig bäst. ;D

Musseron

« Svar #12 skrivet: 20 dec-07 kl 23:43 »
Men är det ok att blanda de som eventuellt kommer från genbank med en annan tupp? Eller blir man svartlistad för att besudla generna då? Känns nästan lite rasistiskt att skriva så här, men ni förstår ju vad jag menar ;)

Jag skulle gärna ha lite olika sorter, och dessa är de jag fastnat för rent egenskaps- och utseendemässigt.

Älskar fö detta forum!

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 21 dec-07 kl 08:40 »
Det är okej men deras avkomma kan inte genbanksregistreras. Har du inte genbank har det ingen betydelse.

Stavern

• Norge
« Svar #14 skrivet: 22 dec-07 kl 10:56 »
Kul å läsa att du ska bygga hönshus i friggebod....det sak jag också framöver....har en friggebod ala "knuttimrad" med plank..sån man kjöper som färdig byggsats. Den har jag tänkt ska bli hönshus....den är på ca6 kvm totalt, men tänkte att ca 4-5 kvm ska bli själva hönshuset å att resten ska bli foderrum närmast ingången...

hade varit kul å se bilder på Curmboxs hönshus....please  ::)

Har dom samma funderingarna runt byggandet jag med, så väldig intressant tråd detta.....

Favvo forum det här...får massor med inspiration och ideer, samt har lärt mej massor om hönseriet( i tillägg till böcker om ämnet)

:D
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #15 skrivet: 22 dec-07 kl 22:55 »
 :-[ :-[ :-[
Så här började det....

Musseron

« Svar #16 skrivet: 25 dec-07 kl 20:49 »
Jag har nu kommit en liten bit på vägen och kommit fram till att jag ska sätta en "badrumsventil" halvägs upp på en vägg och ha en ventilationstrumma rakt ut genom taket. Tror att det borde räcka för mina 10kvm med ca 8-10 individer i.

Jag jagar fortfarande runt på loppisar efter kamflänselement, men jag tror på mer fyndlycka på bondauktionerna i sommar.
Jag har stapplat runt i snön och markerat var hönsgården kommer att sättas upp och räknat ut att jag behöver 45m hönsnät... så lite framsteg är det trots allt, även om hönorna är flera årstider borta... ;) Jag har fått boken "Höns" av Karin Neuschutz, Kristina Odén och Tore Hagman så nu behöver jag inte länsa bilblioteket på alla deras hönsböcker  :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 26 dec-07 kl 11:03 »
Prova  Blocket.
Sätt ut en  annons köpes !!!!!
Hedemorahöns

Musseron

« Svar #18 skrivet: 27 dec-07 kl 17:42 »
Eftersom det verkar vara tunnt med hönshus att besöka i Jämtland så kanske jag skulle passa på att fråga om det är någon som har Orpington, Norska Järhöns och Maran i krokarna. Hedemora verkar lite enklare att hitta. Det är ju inte aktuellt med djur förän till hösten, men jag är så ivrig och vill vara ute i god tid och veta att de går att få tag i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser