Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brickband  (läst 23467 gånger)

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
SV: Brickband
« Svar #80 skrivet: 19 aug-09 kl 17:04 »
Har trätt brickorna från S- och Z-hållet, så borde inte vara det som spökar.

Är kanske det att jag börjat med bokstäverna åt fel håll som du skriver om. För det så kallade mönstret blev på undersidan.

Bifogar en bild, men vet inte om du kan se vad jag gjort för fel på den.
När jag upptäckte att mönstret inte ens lite påminde om det i mönstret så gav jag upp och vred brickorna lite på måfå.

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #81 skrivet: 21 aug-09 kl 17:44 »
Hej,
Jag misstänker att brickorna stod i fel läge när du började att väva.
Oftast är mönstren ritade så att A B skall stå uppåt när man börjar. Vissa räknar med att A skall stå längst ifrån vävare. Prova alla 4 möjliga allternativ. Något borde vara det rätta.

Ett annat förslag på misstag är att det du kallar Z är deras S. För att avhjälpa det skruvar du runt varje bricka så att trådarna kommer in från andra hållet. Men prova detta först om du märker att det inte finns något startläge på brickorna som ger rätt mönster varken på rät- eller avigsidan.

Krångligt att hitta rätt startpossition men sen går det bättre.

Mvh Louise
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Humle

• Västerbotten
« Svar #82 skrivet: 21 aug-09 kl 20:28 »
Hej dimman det var ett tag sen jag vävde det bandet så jag minns inte riktigt men det var något lurt har jag för mig. Tyvärr begriper jag mig inte på hur man felsöker band mot ett givet mönster genom att kolla på det felaktiga mönstret som skapas. Jag bifogar en bild på planen jag vävde bandet efter baserad på sidan du länkade till.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Evendim

• -
« Svar #83 skrivet: 22 aug-09 kl 08:18 »
Jag har märkt mina brickor:    AB
                                               DC

....... bara en tanke......

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare
von tratt, Vilda-Matilda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser