Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brickband  (läst 23455 gånger)

heid84

• novemberbarn
SV: Brickband
« Svar #20 skrivet: 26 mar-08 kl 10:04 »
Om personen ifråga spela något intrument så kanske ett band till det vore bra och fint att ha? Tänker till exempelt på gitarrband. Om du har lust att leka läromästare när du påbörjar ditt brickbandsprojekt så vore jag väldigt glad att få lära mig! Det är lite krångligt att greppa tekniken utifrån böckerna, tror jag behöver någon som visar direkt. Hör av dig så kanske vi kan väva tillsammans!

/Britta
I am on a lonely road and I am traveling, looking for the key to set me free

Shadow

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 mar-08 kl 08:53 »
Att göra ett bälte av ett brickvävt band är nog inte det första jag skulle använda det till. Det beror på att det inte är tillräckligt stadigt för att hålla formen. Däremot skulle man kunna montera själva bandet på ett bredare läderband och sedan göra hål som vanligt i lädret till spännet.
Jag har gjort ett antal armband, typ tenntrådsbroderi, men bytt ut tennflätan till brickvävda band istället. Jättesnyggt! Så något liknande går ju att göra som skärp/bälte.
Bokmärken är ju ett annat förslag! Enkelt och en bra liten sak att ge bort! (och man behöver inte väva ett långt band)
Du kan ju montera en bit brickvävt band på ett hårspänne också. Eller ett hårband.
Eller varför inte göra en egen anteckningsbok. Klä in pärmarna med något fint enfärgat tyg och applicera bandet ovanpå.

Idéerna finns i mängder, bara att släppa loss fantasin!

idamaria

« Svar #22 skrivet: 29 mar-08 kl 20:40 »
Hej nu är jag på G igen. Jag funderar på att väva ett brickband och ge bort i present men att ge bort ett långt band känns lite tråkigt så jag är intresserad av förslag på vad jag kan göra av bandet :). Att förse det med spännen och göra ett bälte ligger nära till hands men hur gör man hålen så man kan spänna bältet?

att göra ett bälte går ju hur bra som helst! Men då ska ju bandet helst vara någon cm bred, behöver inte vara mer än kanske 3 cm, vet att man i arvidsjaur/arjeplogstrakterna använder hyfsat smala band som bältden, du behöver bara göra den lite stadigare på baksidan, stryk tex fiselin på en remsa vadmal (som e ca ½ cm smalare än själva bandet på var sida, så du kan sy fast den, "fodra" sen med ett fint bommulstyg så baksidan blir fin! sen kan du ju sätta på ett litet spänne eller göra så den går omlott och ha ett vanligt bältesspänne som blir dolt när den går omlott. Då tar du och syr av dubbla skinn (inte så tjocka) något som liknar avsluten på vanliga byxbälten, sen där spetsig, o så syr du ihop dem o gör hål i dem o syr fast i bandet, sen måste du ha ett spänne på andra sidan, precis som byxbälten...
kanske ja inte var så tydlig nu, men lite knepigt att förklara :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Shadow

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 mar-08 kl 08:54 »
Så som jag beskrev mina armband!

Men enbart brickbandet i sig blir ju för "löst" för ett bälte.

idamaria

« Svar #24 skrivet: 30 mar-08 kl 15:20 »
Så som jag beskrev mina armband!

Men enbart brickbandet i sig blir ju för "löst" för ett bälte.

fast när man gör tenntrådsarmband så syr man ju fast flätan på skinner o viker sedan in skinner på baksidan o syr ihop det. iofs så kan man ju göra ett bälte så också, men ja tror det blir onödigt besvärligt. att ha skinn på baksidan ger inte nödvändigvis den bästa stadgan.

jo...utan något på baksidan gör att det blir för löst,
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Humle

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 30 mar-08 kl 21:09 »
Okej tack för era svar. En stylad anteckningsbok låter intressant likaså ett bokmärke men ett bokmärke av 16/2 lingarn blir kanske väl tjockt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

heid84

• novemberbarn
« Svar #26 skrivet: 10 apr-08 kl 11:56 »
okej, nu har jag börjat försöka väva mitt brickband. det går fruktansvärt dåligt!! allt trasslar ihop sig, det blir verkligen inget mönster och jag blir tokig på alltihop! trådarna lägger sig över varandra, och jag har till och med lyckats tappa bort en av dem! tror att jag måste pausa ett tag nu innan jag råkar bränna upp alltihopa i ren frustration..

finns det fortfarande ingen i Umeå-trakten som känner för att lära ut?

/britta

Shadow

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 apr-08 kl 14:45 »
Aj då! Det låter inte så bra!
Ska försöka hjälpa dig lite iaf....

Vad du får för mönster beror på hur du trätt dina brickor! Jag brukar rita upp mönstret på ett rutat papper först!
Du ritar vågrätt det antal brickor du har. Lodrätt ska du ha fyra rutor (om du har vanliga brickor med ett hål i varje hörn). En rad med fyra rutor lodrätt är alltså en bricka.

Nu ritar du upp mönstret du vill ha och de färger du vill ha på bandet.

Numrera nu brickorna från 1 och framåt. Lodrätt skriver du A, B, C, D. Det motsvarar hålen i brickorna! På brickorna skriver du nu vid varje hål i medurs riktning: A, B, C, D

Trä nu varpen i brickorna, noggrant efter det mönster du ritat upp! A på mönstret är A på brickan! MEN se till att de i första hälften av brickorna så trär du i varpen UNDERIFRÅN, andra hälften av brickorna trär du i varpen ÖVERIFRÅN.

När du varpat alla brickorna så håller du ihop dem precis så som de ligger! Sätt ett gummiband runt dem så de inte faller ifrån varann!
Ta varpen och spänn upp den, dels i något dörrhandtag, en krok eller dyl. Den andra änden, där du ska börja väva, spänner du fast i dig själv!
Håll varpen spänd hela tiden och håll ihop brickorna!!!

När du börjar väva, så vrid brickorna 1/4 varv bakåt, sätt i en tändsticka, vrid 1/4 varv bakåt, sätt i en tändsticka, vrid 1/4 varv bakåt, sätt i en tändsticka, vrid 1/4 varv bakåt.

Nu borde du se ett någorlunda mönster, likt det du ritat upp.
Det är nu du ska börja väva med inslaget!
Kom ihåg att hålla varpen spänd!

Lägg i inslaget, vrid 1/4 varv framåt, "slå in" inlägget, vrid 1/4 varv framåt, "slå in" inlägget, vrid 1/4 varv framåt, "slå in" inlägget, vrid 1/4 varv framåt
Nu är A högst uppe igen och du har ännu en mönsterrapport, men spegelvänd mot den du fick med stickorna som inlägg.

Vrid nu 4 varv framåt eller 4 varv bakåt, beroende på hur du vill ha ditt mönster.
Exprimentera gärna! Du kan få fram många olika mönsterrapporter genom att göra så.
Skriv gärna upp hur många varv du vrider fram eller tillbaka, för att senare kunna göra samma mönster igen på ett annat band!

Kanske inte så lättfattad beskrivning och du kanske visste detta redan, men..... ändå

Lycka till!  :D

P.s
Forskar vidare i att hitta någon nära dig som kan visa direkt och återkommer om det!

Humle

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 10 apr-08 kl 15:28 »
Har ni en speciell metod vid trädning av brickorna? Varpar ni färgerna som de kommer i bandet eller varpar ni alla svarta efter varandra, sen alla vita o.s.v.? Trär ni först alla vita sen alla svarta trådar eller trär ni varje bricka full innan ni går vidare?

heid84

• novemberbarn
« Svar #29 skrivet: 10 apr-08 kl 16:23 »
"MEN se till att de i första hälften av brickorna så trär du i varpen UNDERIFRÅN, andra hälften av brickorna trär du i varpen ÖVERIFRÅN."

ooh, det är där jag har gjort fel! tack shadow! jag har trätt alla underifrån! inte underligt att det blev trassligt... mina stackars brickor är dessutom gjorda i tunn kartong, så de viker sig lite då och då. ska förstärka dem med rejäl silvertejp innan jag fortsätter. ska iväg nu ikväll, men planerar att ta nya tag med väven imorgon, återkommer med rapport då!

Shadow

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 apr-08 kl 18:14 »
Varpar gör jag efter mönstret jag ritat upp, alltså tar jag varje bricka för sig och färgerna som de kommer i bandet. Jag tycker att det är enklast så, blir minst trassel med trådarna. Trär sen alltid en bricka i taget! Lättast då att följa mönstret man ritat upp och man tappar inte bort sig.

Vad gäller vilket håll brickorna träs, så går det att trä alla åt samma håll. Men då blir bandet vridet och mönstret blir inte detsamma.
Annat är det om mönstret du ritat upp går från ena sidan till den andra och du medvetet trär brickorna åt samma håll. Det du då ska tänka på är att inte ha för många rapporter åt samma håll. Menar alltså att snyggast blir bandet om du då har 4 varv framåt, 4 varv bakåt, 4 varv framåt osv.

/  /  /  /\  \  \  \          Vanlig trädning av brickorna underifrån - överifrån
  /  /  /   \  \  \            En mönsterrapport, 4 varv framåt, 4 varv bakåt
 /  /  /     \  \  \ 
/  /  /  /\  \  \  \ 
\  \  \  \/  /  /  /
 \  \  \    /  /  /
  \  \  \  /  /  /
\  \  \  \/  /  /  /

/  /  /  /  /  /  /           Trädning av brickorna från samma håll
  /  /  /  /  /  /            En mönsterrapport, 4 varv framåt, 4 varv bakåt
 /  /  /  /  /  /  /
/  /  /  /  /  /  /
\  \  \  \  \  \  \
 \  \  \  \  \  \  \
  \  \  \  \  \  \ 
\  \  \  \  \  \  \

Brickväv är uppbyggt av snoddar som binds samman med ett inslag. På samma sätt som man gör rep! Beroende på vilket håll man snurrar snodden åt, så går mönstret antingen utåt eller inåt. På så sätt kan det bli oändliga mönstervariationer i ett grundmönster.

Billiga och bra vävbrickor kan man göra av en kortlek. Då får man också många på en gång och kan då ha fler vävar igång samtidigt! (om man nu vill det) Mjölkkartonger går också bra att använda till vävbrickor.
När du gör hålen i brickorna så ska de inte vara för långt ut i kanten/hörnet. Se också till att de är jämna! Annars blir väven ojämn.

Det var lite mer om brickbandsvävning!  :D

Humle

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 15 apr-08 kl 15:47 »
Igår kväll påbörjade jag ett band och då varpade jag alla svarta efter varandra och sen alla ofärgade. Det blev tjorv och på något sätt upptäckte jag först när jag börjat väva några slag att brickorna var på helt fel plats men jag tänkte bara som så att äh något sorts mönster blir det alltid :D. Här är resultatet och det ser smådumt ut med icke symetriskt mönster men till något går det säkert att använda. Nästa gång ska jag varpa trådarna i samma ordning som de ska trädas. Det blir extra jobb då men ser man till helheten sparar man kanske jobb och undviker problem.

Shadow

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 apr-08 kl 20:48 »
Bandet var ju fint!!  :D Gör väl inget att det är lite osymmetriskt på en a sidan? Det är ju DITT band och DIN design. Det ska vara så, helt enkelt!  ;D

Lycka till med nästa band! Och nästa.... o nästa.... o nästa....

heid84

• novemberbarn
« Svar #33 skrivet: 16 apr-08 kl 18:19 »
hej igen!

En liten uppdatering på brickbandsfronten: jag har nu börjat om, lyckats varpa upp allting rätt och faktiskt påbörjat mitt första band på riktigt! Det går rätt bra, blir ju inte det snyggaste bandet i världen, men det syns att det är ett band iaf! Hur brukar ni göra med det lilla snöret som man har mellan varven (inslagen? vet inte vad det heter...), hos mig så syns den tråden väldigt mycket mot det färgade garnet. Tråden i sig är ofärgad, likaså det mesta garnet, men i kanterna har jag grönt garn och där syns den väldigt tydligt. Hur undviker man detta?

Jag är inget geni på det här med hur man får över bilder, men när jag är klar så ska jag fota och försöka lägga upp så ni får se resultatet!

Shadow

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 apr-08 kl 22:24 »
Ett band blir snyggast om du har samma färg på inslaget som på de yttersta varptrådarna!
Så gör det till din grundregel!

Se till att du inte heller drar ihop inslaget för hårt!
När du lägger in inslaget så dra inte till/in tråden helt mot bandet, utan låt det ligga några millimeter kvar utanför..... som en liten ögla.
När du sedan byter till nästa skäl (vrider brickorna) så drar du försiktigt in inslaget (tråden du väver med) så att det ligger precis i kant med bandet och slår sedan till lite lätt så att det blir ett tätt band.
Då får du även en snygg kant!

Ser fram emot bilder på dina band!

Lycka till!

Humle

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 18 apr-08 kl 11:58 »
Nu känner jag att jag bara måste testa ett birka-liknande band :o. http://www.cs.vassar.edu/~capriest/birkarcp.html är mönstret och det verkar inte allt för knepigt. Ett mellanting mellan trädningsbetingade och vridningsbetingade band kan man säga. Men inga förändringar i vridningsriktning nämns i mönstret vilket borde resultera i tvinnade trådar = tjorv! Rapporten är 8 rader men ser möstret likadant ut om man när trådarna är tvinnade byter ut framåt mot bakåt och bakåt mot framåt i rapporten? Känner mig lite trög just nu...

Shadow

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 18 apr-08 kl 13:02 »
Det bandet du visar ser lätt ut, men kräver att man har full koncentration ändå!
Som du kan läsa så vrider du vissa brickor framåt, andra bakåt i samma mönsterrapport.
Varpen blir inte tjorvig eftersom du vrider brickorna både framåt och bakåt under vävens gång, så det är ingen fara!

Ett tips är att rita upp mönstret på rutpapper med pilar framåt eller bakåt, så du hela tiden har koll på var du är i vävningen!

Ett vridningsbetingat band, som birkamönster, tar tid att väva, kräver koncentration och tålamod!
Men snyggt blir det!

Ska leta fram mitt blåvita birkaband...... återkommer med bild!

Humle

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 18 apr-08 kl 14:35 »
Okej ja allt ser så enkelt ut på papper :P. Hela varpen blir kanske inte tvinnad men trådarna till vissa brickor blir väl det? Om man kollar i rapporten i sidan jag länkade till så blir vridningarna under en rapport 6 gånger bakåt och 2 gånger framåt för brickorna 9 och 10 vilket borde göra att dessa tvinnas efter ett tag ???.

Shadow

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 18 apr-08 kl 15:21 »
Just ja!
Glömde säga att du får spegelvända mönsterrapporten med jämna mellanrum!  ;)

Då blir det inget tjorv med varpen!

Humle

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 20 apr-08 kl 16:57 »
Tackar ja det var speglingen jag funderade över. Vid första speglingen blev det fel då jag missade att även spegla ordningen och inte bara bakåt/framåt :P. Jag fegade och vävde så smalt det gick men kan rekommendera mönstret då det efter ett tag nästan går på automatik :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare (1 dolda)
oskarq, Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser