Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på äggen??  (läst 2944 gånger)

bondtjejen

pris på äggen??
« skrivet: 17 dec-07 kl 09:40 »
Hej!
har egna höns både dvärg och vanliga.
Men vad säljer ni era ägg för?
Dom får inte ekoloisk foder. utan vanligt.

JennyN

• Jennys frön & sånt
Re:pris på äggen??
« Svar #1 skrivet: 17 dec-07 kl 10:52 »
Jag betalar ca 3:-/st på konsum för ägg som heter ekologiska.

Då är jag inte intresserad av om de fått ekologiskt foder, utan att de(hönorna, inte äggen ;-) fått vara ute, äta gräs osv.

Jag bygger på mitt hönshus ännu, så jag har inte sålt några egna ägg, så jag kan bara tala för mig själv, vad jag skulle betala.

Bestäm dig för hur stora förpackningar du vill sälja för, och ta något som känns skäligt för hela "kitet". Jga misstänker att man sällan säljer äggen 1 och 1.

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 17 dec-07 kl 11:03 »
Jag säljer mina ägg för 2:- st. ,har oxå både stora & dvärg som äter vanligt foder samt Hobby Plus (tror jag det heter) & så får dom komma ut varje dag & pillar i sej sånt dom gillar .Har inte sålt ägg av dv. hönsen då jag inte haft dom så länge & bara har 2 av dom .
Min granne tar 3 :- st för sina ägg & hennes höns får nästan enbart blandkross & ibland torkad majs.
Det finns en tråd om ägg priser här men vet inte var ,orkar inte leta  :-[.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

enbarsfallet

• Närke
« Svar #3 skrivet: 17 dec-07 kl 13:19 »
Själv är jag nog lite billig... ligger på 15kr per 12 pack eller 25 för 18 pack... Till och med mina kunder tycker det är billigt och betalar oftast mer än jag begär. De tycker att äggen är "lyx" ägg och borde kosta mer.
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 17 dec-07 kl 15:43 »
Till min förvåning köpte folk ägg för 3 kronor styck nu i helgen, då vi var några som sålde på en mindre marknad.
Vanligtvis tar jag 20 kr för ett 12-pack vilket egentligen är 4 kronor för billigt. 2 kr per ägg är nog en vettig nivå.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 17 dec-07 kl 16:32 »
Själv är jag nog lite billig... ligger på 15kr per 12 pack eller 25 för 18 pack... Till och med mina kunder tycker det är billigt och betalar oftast mer än jag begär. De tycker att äggen är "lyx" ägg och borde kosta mer.

Höj priset då!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 17 dec-07 kl 18:55 »
Tar oxå 2 kr styck, skulle kunna sälja dyrare, men det är så lätt att räkna med 2 kr... ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Skojarbråten

« Svar #7 skrivet: 17 dec-07 kl 21:24 »
Köper man otvättade ägg på begagnat flak här hemma kostar hönsägg 3 per styck och ankägg minst det dubbla beroende på hur många man köper.

Säljer jag till butik paketerat i fin ask kostar det dubbelt nästan men då är det en jävla hantering inblandad också.

De som köper här tycker också att det är för billigt och brukar dricksa. Särskilt eftersom de bättre äggen i affären kostar ungefär detsamma. Jag säljer dock allt jag får utan problem. Ingen vinst - men ett välkommet bidrag till vad de kostar att ha.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

enbarsfallet

• Närke
« Svar #8 skrivet: 18 dec-07 kl 00:19 »
Höj priset då!  :)

Men det behövs ju inte de betalar ju mer ändå! Bra kunder så att säga...
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Melica

« Svar #9 skrivet: 18 dec-07 kl 00:41 »
Är det någon som säljer dvärghönsägg? Skulle vara intressant att höra hur mycket ni tar för dem.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Tindranu

• Småland
« Svar #10 skrivet: 18 dec-07 kl 07:24 »
Är det någon som säljer dvärghönsägg? Skulle vara intressant att höra hur mycket ni tar för dem.
Vi har sålt dvärghönsägg till några och tagit två kronor ägget.
Likaså de vi skickade för kläckning, de tog vi portot för också.
Sen ger vi ju som sagt bort till föräldrar så så där värst många kronor får vi ju inte in.... ;)
Mvh Tindranu
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 07:25 av Tindranu »
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 18 dec-07 kl 09:01 »
Brukar spara dvärghönsäggen för eget bruk. Tycker att de är så behändiga till pålägg, små och "gulliga" 8).

Annars blandar jag (ex.vis en 12-pack) så att det brukar bli några dvärgägg tillsammans med de stora och priset blir då detsamma.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

johe71

« Svar #12 skrivet: 18 dec-07 kl 14:01 »
Säljer jag till butik paketerat i fin ask kostar det dubbelt nästan men då är det en jävla hantering inblandad också.

För något år sedan då jag var arbetslös tittade jag på möjligheten att sälja ägg i butik, men på grund av alla regler och kostnader involverade med att uppfylla dem så la jag ner det projektet... så jag undrar hur du har löst det?
efter vad jag förstod då så får man inte sälja ägg i affär om de ej gått via ett godkänt packeri, och kostnaden för att starta ett eget packeri ansåg jag var för stor om man inte hade flera tusen höns, och jag hittade heller inga packerier i närheten som ville packa äggen
eller finns det kanske några undantagsregler som jag missade om man är en liten producent? (eller du kanske är en stor producent vad vet jag :) )

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
Mårten Falk, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser