Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svenska Lanthönsklubben  (läst 2522 gånger)

Nypålandetsfru

• Gäst
Svenska Lanthönsklubben
« skrivet: 16 dec-07 kl 21:28 »
Det är tycker jag var intressant!
ska nog bli medlem tror jag. :)

http://www.kackel.se/Old/index.htm

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Svenska Lanthönsklubben
« Svar #1 skrivet: 16 dec-07 kl 21:51 »
Jag med! Nu har jag ju inga lanthöns än, men när jag har! I vår förhoppningsvis om jag lyckas kläcka kycklingar!

Jag funderade på texten om skyddsnivå 1 på den sidan. Varför ska man ha utfodring och vattning inne? Hönorna är ju (inte nu men annars) ute mest hela dagen, ska de gå in och dricka då? De äter ju ute mest hela dagen, mask och gräs mm och då känns det onödigt att ta in dem och ge dem deras matrestskål?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-07 kl 22:38 »
Lite gammal info på hemsidan men tidningen är kul att få ibland! Tycker jag.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 dec-07 kl 08:20 »
Jag med! Nu har jag ju inga lanthöns än, men när jag har! I vår förhoppningsvis om jag lyckas kläcka kycklingar!

Jag funderade på texten om skyddsnivå 1 på den sidan. Varför ska man ha utfodring och vattning inne? Hönorna är ju (inte nu men annars) ute mest hela dagen, ska de gå in och dricka då? De äter ju ute mest hela dagen, mask och gräs mm och då känns det onödigt att ta in dem och ge dem deras matrestskål?
jag funderade också på det, kan det ha ngt att göra med att vildfåglar inte ska äta av deras mat?
Våra går ute fritt (inte just nu då räven har varit på besök) de har vatten och foder inne i hönshuset.
Våra änder matar jag ute då de inte vill gå in....dessutom har vi två utegårder som är inhängnade och där
får de mat....hmmm man kanske gör helt fel? :-\

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 dec-07 kl 08:20 »

Glömde skriva lycka till med kläckningen till våren! :)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #5 skrivet: 17 dec-07 kl 12:59 »
Jag har alltid både vattnet och fodret inomhus. Hönsen går in när de behöver dricka och äta. Anledningen till att man ska fodra och vattna inomhus är väl att inga andra djur ska komma åt fodret/vattnet och på så sätt kunna sprida smitta genom detta.
Gotlandskaniner, genbank.

Melica

« Svar #6 skrivet: 18 dec-07 kl 00:39 »
Från Jordbruksverkets sida om fågelinfluensa:
Skyddsåtgärder för tamfåglar
Det finns tre olika förutbestämda skyddsnivåer för att skydda fjäderfä och andra fåglar i fångenskap mot fågelinfluensa. Vilken nivå som är aktuell styrs av den riskbedömning som Jordbruksverket och SVA gör. Om risken för fågelinfluensa ökar kan en högre skyddsnivå införas med kort varsel.

Nivå 1 (Den nivå som gäller just nu)
Dessa regler gäller för alla fåglar oavsett skyddsnivå

Fjäderfä och andra fåglar i fångenskap ska hållas åtskilda om de hålls på samma anläggning.
Vilda fåglar som tillfälligt hålls på en anläggning ska hållas åtskilda från fjäderfä och andra fåglar.

Djurhållaren ska upprätthålla goda skötselrutiner och förebyggande smittskyddsåtgärder för att minska risken för att fågelinfluensa kommer in i anläggningen.

Dessa regler gäller för alla fjäderfä oavsett skyddsnivå
Fjäderfä får bara ges dricksvatten som kommer från borrad eller grävd brunn eller annat vatten som är godkänt som livsmedel.

Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.

För nivå 1 tillkommer följande regler
Fjäderfä får gå utomhus i inhägnad. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd utomhus.

Hägnat fjädervilt får hållas utomhus i inhägnader, men under perioden oktober till maj måste inhägnaden, där andfåglar hålls vara övertäckt med nät. Vilda änder får inte tas in.

Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar får gå ute helt fritt. Foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd som förhindrar kontakt med vilda and- och vadarfåglar.

Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Ce

« Svar #7 skrivet: 18 dec-07 kl 10:31 »
Rakadero - vänta inte med att bli medlem i SLK tills du har lantrashöns. (Eller missförstod jag dig?)
Tidningen är underhållande för alla som gillar höns, vare sig man har egna eller inte och att ha lantras är absolut inget krav för medlemsskap!
Dessutom lär det vara en ny hemsida på gång...
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Bruja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 dec-07 kl 11:21 »
Hej!

Jag är redan med då jag har Skånegås med genbank. Mycket kunnigt folk där ska ni veta!

;D God Jul  o Gott nytt År!  ;D

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 22 dec-07 kl 11:21 av Carmencha »

Lena A

« Svar #9 skrivet: 22 dec-07 kl 12:19 »
Jag kan också rekommendera att bli medlem i Lantrasklubben. Tidningen är intressant och trevlig med matnyttiga artiklar.   :)

God Jul till framförallt er som jag haft kontakt via PM och på annat sätt under året.  :) :-* Jag uppskattar att ni finns.  ;)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Svenska Lanthönsklubben
« Svar #10 skrivet: 23 mar-08 kl 21:58 »
Jag fräschar upp tråden lite...

Jag ger mina hedemoror  mat och vatten innomhusåret runt även om dom är ute och strosar på dagarna så går dom in och dricker...

lev väl
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser