Jag har frågat samma fråga här på forumet flera gånger och fått väldigt skiftande svar. Undrade eftersom mitt stall är oisolerat, och den vinter som gått sedan jag blev med höns var ganska mild. Dock var där ett par perioder med mellan 20-30 minus och det gick bra trots att jag hade unghöns där då. De hade lampa, men jag tyckte den mest värmde vattnet, hönsen använde den inte värst mycket, eller inte alls.
Sen är det förmodligen inte ultimat, även om de kanske överlever. Ingen här har förfrusit sig. Nu är det ca tio minus, lite snö och de är gärna ute och knallar och rotar på dagarna, särskilt brahmorna verkar helt okänsliga.
Inne hos dem är det några grader varmare än ute, dvs deras vatten fryser på ett par timmar.
Ankor (mysk) har jag haft längre och under stenhård vinter (20-30 minus många veckor i sträck) och de kan ligga ute dygnet runt om de får (det får de inte...). Gärna vill de t o m hitta en isfläck att ligga på även om det bäddade och torrare stallet finns tillhands - de är hellre ute. De har även fått ällingar när det varit kallt. Så länge de är inne och med mamma klarar de sig nog, men en värmelampa är nog ett bra stöd.