Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur kallt klarar fjäderfä? och behöver ällingar värmelampa?  (läst 2712 gånger)

Happy Phantom

• Gäst
hur kallt klarar hönor att ha det när det är vinter? om man håller med rumstempererat vatten 2 ggr/dag, klarar de sig i ett välisolerat utrymme då?

behöver man ha värmelampa till ällingr?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Höns klarar några minusgrader förutsatt de har dragfritt.
Kom ihåg de måste ha ljus i hönshuset på dagen.

Ällingar behöver värmelampa om de inte har sin mamma med sig. Och värmelampan ska vara på tills de har utvecklat sin fjärderdräkt.

Lycka till ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Happy Phantom

• Gäst
gäller värmelampan även om det är sommar och varmt? jag tänker på ällingarna.

Skojarbråten

Jag har frågat samma fråga här på forumet flera gånger och fått väldigt skiftande svar. Undrade eftersom mitt stall är oisolerat, och den vinter som gått sedan jag blev med höns var ganska mild. Dock var där ett par perioder med mellan 20-30 minus och det gick bra trots att jag hade unghöns där då. De hade lampa, men jag tyckte den mest värmde vattnet, hönsen använde den inte värst mycket, eller inte alls.

Sen är det förmodligen inte ultimat, även om de kanske överlever. Ingen här har förfrusit sig. Nu är det ca tio minus, lite snö och de är gärna ute och knallar och rotar på dagarna, särskilt brahmorna verkar helt okänsliga.

Inne hos dem är det några grader varmare än ute, dvs deras vatten fryser på ett par timmar.

Ankor (mysk) har jag haft längre och under stenhård vinter (20-30 minus många veckor i sträck) och de kan ligga ute dygnet runt om de får (det får de inte...). Gärna vill de t o m hitta en isfläck att ligga på även om det bäddade och torrare stallet finns tillhands - de är hellre ute. De har även fått ällingar när det varit kallt. Så länge de är inne och med mamma klarar de sig nog, men en värmelampa är nog ett bra stöd.

Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser