Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad betyder stämpeln på skinnet?  (läst 4755 gånger)

RedZion

• Skåne
Vad betyder stämpeln på skinnet?
« skrivet: 15 dec-07 kl 22:25 »
Hejsan!

Jag tänkte höra om det är någon som vet om den här stämpeln säger något om hur skinnet är tillberett? Jag trodde nämligen att det var naturligt tillberett utan krom för att det var tillberett i Tranås och dessutom hade babystämpel, men det kanske inte stämmer? Någon som vet? Är det ett snällt eller giftigt fårskinn jag har köpt?  :)

Jag har två underbara barn, en underbar man, en stilig vovve, en lat katt och en lite tokig jättekanin.  Jobbar med att laga ekologisk och närodlad mat på en förskola i skogen...Men är för närvarande mammaledig!

RedZion

• Skåne
Re:Vad betyder stämpeln på skinnet?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-07 kl 23:14 »
Sen tänkte jag höra också, i fall någon har en tanke kring detta...

Dessa två åkpåsar, den röda är från 70-talet och den blå vet jag inte, men märket är Brio... Är det "giftiga" skinn som man inte vill stoppa sina barn i eller kan det bli "bra" efter att ha tvättats mycket? knappast bra för naturen i så fall... Men kan skinnen ha blivit bättre med åren med tanke på barnet som kanske kommer ligga på det?

Det är svårt det här med skinn och beredningar!
Jag har två underbara barn, en underbar man, en stilig vovve, en lat katt och en lite tokig jättekanin.  Jobbar med att laga ekologisk och närodlad mat på en förskola i skogen...Men är för närvarande mammaledig!

hasteus

« Svar #2 skrivet: 17 dec-07 kl 01:19 »

Vad hävdar tillverkaren? Det är ju deras stämplar...
http://www.tranas-skinn.se/    

Kastade bara ett öga på deras sida och dom har ju en "eko-pläd" som inte är tvättbar.

emha10

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 14:00 »
I och med att det är tvättbart så brukar det innebära att det kromberett när det kommer från Tranås, detta innebär att det finns spår av krom och nickel i fårskinnet. Så fort ett skinn anses vara tvättbart så brukar det innebära att det är kromberett, de som är naturberedda brukar nämligen inte gå att tvätta.

Man kan också se på mockasidan om det är vitt eller krämfärgat alternativt grått/gråaktigt . Det som har en gråare ton på mockasidan är kromberedda eftersom de förlorar den vita lystern.

//
Emma

annan

« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 15:01 »
tvättbarhet:
1.vädra skinn räcker ofta, skinnen har en förmåga att  vara självrengörande pga ulfettet
2.tvätta går alltid, oavsett beredning. men kanske inte i maskin utan istället varsamt för hand av just det smutsiga stället och med mild tvål för ull.

beg åkpåsar:
1. troligtvis ger det mindre miljöpåverkan att köpa en beg åkpåse än att köpa nytillverkat.
2. ditt barn sitter troligtvis i åkpåsen med kläder på, åkpåsens påverkan på ditt barn är troligtvis minimal
3. det är svårt att veta var skinnet i åkpåsarna kommer från, svenska får i svenskt regelsystem. nej tror inte det.

det är en djungel som sagt där man måste tänka på hela producentledet från får till beredning och arbetsförhållanden på ett garveri samt resvägen kontra begagnatmarknadens minimala belastning på ekologin. en svår nöt.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Fårskinn

« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 18:31 »
Skinnet är berett med krom och stämpeln betyder att skinnet är tvättbart.

RedZion

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 dec-07 kl 20:28 »
Ja det är mycket att tänka på som sagt!
Men visst, för miljöns skull så måste det ju vara bra att återanvända, dvs köpa begagnat...

Angående stämpeln "sov gott med ulltott" så trodde jag att det skulle vara bättre än många andra skinn, men då hade jag kanske fel... i alla fall vad gäller beredningen.

Jag köpt ett skinn på tradera med dessa stämplar, från ett gutefår, men skinnet var inte alls så mjukt som jag hoppats på det känns liksom lite sticksigt och inget jag tror att jag kommer lägga ett naket spädbarn på. Är gutefårsskinn sådana eller hade jag otur? själva skinnsidan är lite hård på vissa ställen också...

Är Gottlandsfår, som är krulliga, mjukare?

Jag ska försöka hitta ett ekologiskt mjukt skinn som man kan lägga sitt barn på med gott samvete, vet bara inte vilket skinn jag ska rikta in mig på.

Tack för alla svar föresten!

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 02 jan-08 kl 12:03 »
Enligt vad jag har hört från Tranås så får skinn som anses tillräckligt mjuka för att vara baby-skinn sämpeln "sov gott med ulltott". Det har inte med beredningen att göra. Det är precis som tidigare inlägg har sagt att tvättbara skinn är krom-garvade och att det finns eko-beredda som inte går att tvätta.
Och precis som du skriver, Annan, så kommer man långt med rätt skötsel av skinnen. Det finns ett företag som heter Bioskinn som arbetar för att vi ska kunna producera Taragarvade skinn. Du kan kontakta Eva och fråga var du kan köpa hennes skinn: www.bioskinn.com.

birgit

• Gäst
SV: Vad betyder stämpeln på skinnet?
« Svar #8 skrivet: 13 feb-08 kl 07:48 »
Angående Bio-skinn, så är de ju inte beredda i Sverige. Det är defenitivt en miljöpåverkan. Långa transporter.
Sedan, som någon tog upp: Det är även viktigt hur fåren föds upp. Australien har ju bitvis en fårhållning som är under all kritik, mulesing, giftbad m.m. av levande djur. >:( Därifrån kommer mängder av skinn. Gjorde även det tidigare (angående de äldre åkpåsarna) Sverige hade en väldigt låg lammproduktion för 30-40 år sedan. Men de gamla finns ju här redan och bör väl därför kunna motivera till användande. Efter så mycket tid tror jag heller inte att giftmängden är hög.
Ska man köpa eko.skinn bör även fåren som ägt skinnen vara eko-producerade. Använd får från ekologiska svenska gårdar. Det kanske är dyrare, men med de hårda miljöregler vi har, kan vi vara ganska säkra på att även Tranås kromgarvade följer svenska regler.
För miljön är det ju knappast bättre med kromgarvat utomlands. Det är bara ett sätt att skyffla problemen under mattan.
Hos Tranås står stämpeln - tvättbart för kromgarvning. De jobbar på eko.skinnen, men de är inte färdigutvecklade än. Sov Gott med Ulltott är ett tecken på en mjuk kvalité - för kroppsnära bruk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 2 användare
William, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser