Hej.Ställer du frågan på det viset är det sannolikt att det blir en Vorsteh. Ställer du dig frågan utifrån vad du behöver så kanske du får lite variation på svaren, dessutom får du sannolikt precis den rasen du behöver/vill ha! Det kan t. o.m. bli en Vorsteh du kommer fram till Jag har två gånger fått den hjälpen av min hustru och bägge raserna har passat som hand i handske! Jag beskrev behovet och hon letade på nätet och i hundböcker efter egenskaper/användningsområden.Jag stod i valet och kvalet för ett år sedan men kände att Vorsteh var lite för mycket för mig, min familj och den jakt jag pysslar med. Då jag trivdes med min första hund och hans lugn och stabila sinne letade jag (utanför ramarna) efter en lugn, stabil men lite snabb/smidig hund och fann en ras som heter Braque Francais. En perfekt kombination mellan min lugna hund och Vorsteh:ens fart/vidd. Visst, det blev en import av ras då den inte fanns i Sverige/Skandinavien, men det är förhoppningsvis 10-15 goda år vi har framför oss tillsammans Nu menar jag inte att du behöver importera en hund, men tänk hellre efter utifrån vad du vill ha/behöver!Min erfarenhet av Vorsteh är att de är bra jakthundar, men som jag kom fram till ganska mycket hund och kan kräva en insats gällande träning och aktivering! Hoppas jag inte förvirrat dig mer än nödvändigt, lycka till!/J