Jag kommer att måste flytta så snart som möjligt och funderar nu på vad jag ska fixa för boende för mina höns.Gården som jag nog kommer att flytta till har inget hönshus och bara en isolerad ladugårdsbyggnad där det bor får i.Så nu behöver jag akuta tips på hur jag kan inackordera hönsen (8st).Mitt i vintern är det lite svårt att tvär smälla upp ett hönshus (svårt att fixa med grunden pga tjälen och all snö)Och jag behöver flytta dom så snart som möjligt (akut situation).Det finns ekonomibyggnader som är oisolerade men rätt skruttiga. Det står ett litet skjul som jag funderade på att göra till sommarhönshus, men det är också oisolerat och ganska litet och skruttigt.Det finns mycket outnyttjat utrymme i den isolerade ladugårdsbyggnaden MEN hönsen ska ju inte enligt lag bo i samma utrymme som andra djur, (är inte helt hundra på djurskyddsbeskrivningen om det är bör eller ska ej eller hur det riktigt ligger till).Så jag behöver alla tips och råd jag kan få, hur skulle ni göra, hur har era höns det?
Mitt hönshus har någon cm mellan planken, så det blåser rätt in. Detta är fixat med lite byggplast. Ingen isolering. Blir det för jävla kallt i vinter drar jag upp en värmelampa.
Håll med om att det är en billig och enkel lösning och jag som ska ta bort mina värmelampor i vinter för Broilernas skull ja vad gör man inte för lite kött skull
Risken för smittspridning är liten,
det som händer om det blir för kallt till hönsen är ju inte bara att vattnet o äggen fryser utan tuppen skam förfryser..så helst bör det ju inte vara kallare än runt noll i hönshuset...
Jag brukar säga till folk som frågar att man inte ska ha under 15 minus för då kan kammarna frysa.
När jag var nybörjare och hade en liten lekstuga med några höns i så blev det 21 minus över nyår, men ingen fick ngn förfrysning då!
Är det någon som har ett läckert hönshus?Hur har ni gjort med det?Lägg gärna upp bilder om ni har!
tycker nog att de små raringarna ska få sprätta runt i golvnivå jag
Tänk på att skydda hönsen mot rovdjur även om du har bråttom och gör en provisorisk lösning. Se till att det blir säkert.
Funderar lite på dagljus insläpp = fönsterFinns det någon lag på att man måste ha det och hur många/stora fönster? I
Fjäderfästallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus. Och (inget du frågat om men kanske kul att vetai alla fall..) Stallar ska vara försedda med artificiell belysning, som inte förorsakar djuren obehag och somgör det möjligt att se till djuren utan svårigheter.Mvh Rosa
Vet du hur många fönster som krävs,
Detta gäller väl bara små hönshus? De hönsplågerianstalter som jag har sett har mig veterligen inga fönster.
Det skulle vara i taket i så fall.