Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfångare?  (läst 13258 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Solfångare?
« Svar #20 skrivet: 26 dec-07 kl 12:17 »
Du har rätt. Men bara precis efter att din panna har slagit av. Och hela tanken är uppvärmd till maxtemperatur.

Eftersom du hela tiden (?) har förbrukning så kommer det snart att bli kallvatten i botten på din ackumulator igen. Och din solfångare blir plötsligt jätte-effektiv igen. Och kan fortsätta att vara effektiv ända tills skiktningen har krupit uppåt i tanken så långt att du väljer att elda igen. (Eller termostaten väljer åt dig).

Så genom skiktningen har du i praktiken två tankar redan. En med kallt vatten och en med varmt vatten. Finessen med att ha en enda stor tank är att förhällandet mellan den varma och kalla volymen kan variera fritt.

Om solfångaren är tillräckligt stor, och förbrukningen tillräckligt låg, och instrålningen tillräckligt hög, så behöver du elda sällan. På sommaren kanske aldrig.

Sedan skulle det kanske vara ännu optimalare med fler slingor i tanken på olika nivåer och avancerade styrsystem som väljer var i tanken laddningen skall ske respektive effektuttag skall göras. Men det blir nog mycket billigare och effektivare för en privatperson att elda en extra gång i veckan och/eller ha en kvadratmeter extra solfångare.

A.

eka

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 26 dec-07 kl 19:13 »
Då lägger vi till lite på skissen....
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #22 skrivet: 26 dec-07 kl 20:00 »
Väldigt bra bild!

Men det fattas ju en inomhustemperatur-styrd shunt. Då kan man elda i kakelugnarna när man har lust och system anpassar sig automagiskt.

Och eldar man med ved vintertid vill man nog ha hela tanken tillgänglig som ackumulator.  :P

A.

eka

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 26 dec-07 kl 20:56 »
Jepp, men.....................
Om man ritar allt på en gång så blir det lite för mycket för att förstå detaljerna. "ca" hänvisade till solgruppen men man vill gärna på sådana sidor klämma in alla funktioner på en gång och då blir det lite svårt att förstå. Mer pedagogiskt all lägga på en funktion in taget.

eka

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 26 dec-07 kl 22:40 »
Då kommer den utlovade beskrivningen.
http://www.ekbloms.com/panna/transport.php

En rörig "byggarbetsplatts" och en rörig hjärna för jag sitter med en förkylning men jag hoppas det ger er något.

jenses

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 dec-07 kl 08:43 »
Då kommer den utlovade beskrivningen.
http://www.ekbloms.com/panna/transport.php

Tyvärr utan bilder  :(

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #26 skrivet: 27 dec-07 kl 09:43 »
Ett av snedstrecken i sökvägarna till bilderna lutar åt fel håll...

Är man väldigt nyfiken så går det att titta ändå, om man kopierar bildadressen och klistrar in den och ändrar till rätt snedstreck. Bilderna finns där de skall finnas...

Eller så klickar du här:

http://www.ekbloms.com/panna/bild/a1.jpg
http://www.ekbloms.com/panna/bild/a2.jpg
http://www.ekbloms.com/panna/bild/a3.jpg
http://www.ekbloms.com/panna/bild/a4.jpg
http://www.ekbloms.com/panna/bild/a5.jpg

A.
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 09:45 av (Anders) »

eka

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 27 dec-07 kl 15:57 »
Ber så mycket om ursäkt för mitt tilltag.  :-[ Hoppas det funkar nu  :)

Nypålandet

« Svar #28 skrivet: 28 dec-07 kl 10:54 »
Snyggt! Men skulle det funka med 25m plus stigning 3-3m, eller det kanske bara är att öka suget?
Ärr det brandsäkert (godkänns det...)?

Under alla omständigheter börjar jag falla för solen. Några tips om fabrikat?
« Senast ändrad: 28 dec-07 kl 10:55 av Nypålandet »

eka

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 28 dec-07 kl 11:45 »
Efter att varit ganska skeptisk för alla "solovårare" i branchen så hälsade jag på hos "ca" och föll för solgruppens hembygge.
Du bygger paneler för drygt halva priset och med kvalite över fabriksbyggda.

Själv tänkte jag göra helt egna men några saker bromsar mig just nu.
* Materialpriset på metall har stigit kraftigt.
* Det absolut viktigaste som påverkar solfångarnas verkningsgrad är färgen på panelerna. Att hitta en bra färg som håller för 250grader låter sig inte göras så lätt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 28 dec-07 kl 13:01 »
Det absolut viktigaste som påverkar solfångarnas verkningsgrad är färgen på panelerna. Att hitta en bra färg som håller för 250grader låter sig inte göras så lätt.

Halaj!

Värmebeständig färg för avgasrör?
Finns i närmaste hojbutik.

//T

eka

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 28 dec-07 kl 15:18 »
Har den rätt nyans?
Enligt "ca" gäller det att också få den som suger åt sig mest energi.

Spissvärta m.m. finns alltid men den ändrar matthet ganska radikalt efter att ha blivit uppvärmd en gång.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 28 dec-07 kl 16:43 »
Biltema Hotpaint, 400ml spray, tål 600°C, pris:49.90kr.
If it doesn't work, chrome it!

Tapio

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 28 dec-07 kl 16:55 »
Har den rätt nyans?

Halaj!

Den som jag har använt är mattsvart.
Det borde väl vara idealt?

//T

Nypålandet

« Svar #34 skrivet: 28 dec-07 kl 17:34 »
Bygga själv? Vad kostar detta tidsmässigt?

eka

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 28 dec-07 kl 18:25 »
Det jag såg var en studiecirkel som hade sin avslutning med bygget.
Det monterades tre paneler i en trädram och isolering. Skulle tro att man fixar en sådan på <3 timmar. Bara det finns en stor plan yta att arbeta på.

När det gäller färgen tror jag inte det räcker med bara "mattsvart" om man skall suga ur det sista.
Vad jag fick höra så lyckades man höja stagnationstemperaturen med 10 - 15° bara med att ändra färgen något.

Gano

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 28 dec-07 kl 20:22 »
Det jag såg var en studiecirkel som hade sin avslutning med bygget.
Det monterades tre paneler i en trädram och isolering. Skulle tro att man fixar en sådan på <3 timmar. Bara det finns en stor plan yta att arbeta på.

När det gäller färgen tror jag inte det räcker med bara "mattsvart" om man skall suga ur det sista.
Vad jag fick höra så lyckades man höja stagnationstemperaturen med 10 - 15° bara med att ändra färgen något.

Stämmer. Äldre svartkromskollektorer har ofta stagnationstemp i spannet 160-170 grader. Nyare selektiva kollektorer ligger uppåt 200 grader, i infällda installationer så högt som 210-220 grader. Det är inte bara färgnyansen som avger. Svartkrom är svart, nyare selektiva kollektorer skimrar i mörkblått.

Mina egna selektiva infällda kollektorer har en stagnationstemp på 210 grader C, så jag behöver en SYR-ventil för att tappa av hetvatten, det krävs uppåt 15 bars tryck för att hålla emot kokning, och då håller inte de övriga komponenterna i systemet. En studiecirkel är ett bra sätt att lära sig om solvärme samtidigt som man bygger sin egen solfångare.

MVH/Gano

Nypålandet

« Svar #37 skrivet: 28 dec-07 kl 21:04 »
Tres intressant.

Om jag nu inte har tid med studiecirklar & hemmabyggen? http://www.solgruppen.se/, var det den sidan som avsågs? De har uppenbarligen färdiga saker för hemmontering. Kan det vara något?
I annat fall, var finns solgruppens studiecirklar (i närheten av göteborg helst...)?

eka

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 29 dec-07 kl 00:05 »
Jag avsåg LESOL 3 AR som är en byggsats.

Du kan kanske sända ett pm till "ca" som är en av konstruktörerna / utbildarna på solgruppen.
/pe

anette i bugared

• -
« Svar #39 skrivet: 29 dec-07 kl 00:17 »
Tres intressant.

Om jag nu inte har tid med studiecirklar & hemmabyggen? http://www.solgruppen.se/, var det den sidan som avsågs? De har uppenbarligen färdiga saker för hemmontering. Kan det vara något?
I annat fall, var finns solgruppens studiecirklar (i närheten av göteborg helst...)?

Där vi skall köpa vår solfångare (så snart banken släppt ifrån sig pengarna), Ingenjörsfirman Leif Karlsson i Bollebygd (tel 033-285959), de har tidigare haft kurser där deltagarna byggde sina solfångare. Jag vet att de inte håller på med kursverksamheten längre, men du kan ju alltid fråga dem om de vet någon annan som håller kurser.
« Senast ändrad: 29 dec-07 kl 00:18 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gilson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser