Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfångare?  (läst 13243 gånger)

Nypålandet

Solfångare?
« skrivet: 15 dec-07 kl 17:45 »
Kan det vara något? Jag förstår mig inte alls på de siffror som presenteras... Vad får jag för effekt av dom?

eka

• Värmland
Re:Solfångare?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-07 kl 22:37 »
Kan hålla med om att leverantörer försöker överglänsa varandra.

Vad du får ut beror lite på hur du kan använda värmen.
Har du t.ex. vattenburen golvvärme som inte skall överstiga 40° någon gång så kan du krama mycket energi ur solen. I annat fall får du vänta tills temperaturen blir tillräckligt hög. Eller som jag planera för ett helt eget system där jag tänker förvärma tappvarmvatten.

Jag hoppas "ca" tittar in för där har du en expert.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Gano

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 18:06 »
Hej.

Siffran som ofta presenteras är årsutbyte, det anges i kWh/kvadratmeter solfångaryta. Det är den energimängd som är möjlig att utvinna under ett års drift. Ofta har man överskott under sommaren, vilket gör att man i verkligen inte får ut så mycket som siffran beskriver under ett år.

En viktig sak att ta upp är skillnaden mellan vakuumrör och plana solfångare. Vakuumrör ger högre årsutbyten än plana räknat på samma yta. MEN detta är kollektorytan, inte byggytan. Plana är i verkligheten jämförbara med vakuumrör om man ser till byggytan, d v s den plats de tar på taket.

Ju lägre temperatur systemet får jobba mot, desto mer energi får du ut, precis som eka skriver. Det beror på att värmeförlusterna (förlusterna) blir större ju högre temperatur man vill ha ut.

Jag har själv ett solvärmesystem på varmvattnet i drift sedan 2,5 år. Fungerar mycket bra.

Många gånger är det bättre att satsa pengarna på större solfångaryta och större ackumulatortank snarare än tekniska finesser.

MVH/Gano

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 19 dec-07 kl 13:03 »
Det är ju ffa vintertid man vill dra nytta av dom. Resten av året är elen inte så farligt dyr ändå.
Jag har vattenburet system, hur mycket värmetillskott ger det eg i januari? Är det överhuvudtaget värt att satsa på?

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 dec-07 kl 14:27 »
Nej under Januari ger solfångarna nästan inget.
Men om man kan ersätta elen mer eller mindre under 7 - 8  månader om året så kan detta kompensera mer än väl.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 dec-07 kl 18:54 »
Vill ju inte locka bort nån från Alternativ ... men det finns ett annat forum där det diskuteras energi och uppvärmning i alla dess former om än under lite missvisande namn : Värmepumpsforum.com

Gano

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 dec-07 kl 13:46 »
Det är ju ffa vintertid man vill dra nytta av dom. Resten av året är elen inte så farligt dyr ändå.
Jag har vattenburet system, hur mycket värmetillskott ger det eg i januari? Är det överhuvudtaget värt att satsa på?

Det är inte säkert att elen är dyrare på vintern nu när elmarknaden är avreglerad. Längre ner i Europa ligger elbehovet högt på sommaren (drift av AC-anläggningar), och det drar upp elpriset även på sommaren.

En solfångare ger inte mycket i januari, kanske motsvarande 10-25% av varmvattenbehovet. Besparingen med solfångare ligger huvudsakligen i varmvattenproduktion på sommaren. Ett ved/pelletseldat system har en ruskigt dålig verkningsgrad sommartid, då kan solfångaren var ett mycket bra komplement.

Pratar man pay-off (återbetalningstid) så blir den neråt 6 år för ett varmvattensystem inräknat bidaget och neråt 8-10 år för ett kombisystem. Det kräver dock ett visst mått av eget arbete för att få så kort återbetalningstid.

Om du ger lite mer upplysningar om dina förutsättningar är det lättare att ge ett mer precist svar.

MVH/Gano

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 20 dec-07 kl 17:16 »
Jag har ett vattenburet system som värms med en gammal kombipanna. Sista två åren har jag gått & småduttat med ved, fast det blev inte hållbart när sista familjemedlemmen kom. Nu går det på el denna vinter...
Inga ack-tank. Det ryms inte i pannrummet. VV-beredare finns å andra sidan.

Funderar en hel del just nu på hur jag ska modernisera mitt värmesystem. Just nu växlar jag mellan att bygga vedanläggning i garaget alt sätta pellets på befintlig panna. Luft/vatten-värmeväxlare blir totalt sett för dyrt tror jag (måste isåfall ha elpanna som backup). Samtidigt vill jag ju inte ha mer arbete än vad nöden kräver, det finns så helsickes mycket annat att göra på huset. Så jag funderade just på solvärme som komplement (det är ju dessutom miljövänligt). Jag har huset i söderläge & fäller jag bara ett träd har jag sol mot taket i princip hela dagen.

Med lite fiffiga rördragningar kan jag få in en ack-tank under trappen.

Så vad tror ni?

eka

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-07 kl 22:03 »
Jag siktar på Sol och pellets. Allt i ett nybyggt uthus / garage på tomten.
Det är svårt att få snabb ekonomi i solfångare om man inte gör en hel del arbete själv.
Jag tycker personligen att vakumrör är lite onödigt om du har takyta så det räcker och det är betydligt enklare att få plana solfångare att smälta in i miljön.
Bästa lutningsvinkeln är oftast kraftigare än normal takvinkel. Har du däremot brutet tak(jag vill minnas att det inte är det från dina fotto) blir det bättre.
Man kan generellt säga att du får bättre utbyte av solfångare på vägg än på tak. Det gäller att ha bästa vinkel under sen höst och tidig vår.
Det beror på att sommartid är solen tillräckligt stark och behovet mindre så att om träffytan inte blir 100% så undviker du i stället kokning.

När du skriver om acktank under trappan så måste du tänka på att man i dessa sammanhang jobbar med vattnets naturliga sätt att dela sig i varmt och kallt. Rören bör alltså inte gå upp och ner hur som helst utan kärlen skall kommunicera med ett rör högt och ett lågt. Här finns det både duktiga och mindre kunniga rörmockare. Jag har sett installationer som kunde få en att gråta. Var kritisk.

Problem du kan få med att montera pellets i din befintliga kombipanna är vart du skall ha förrådet. Finns en gammal oljetank så har du några kubik du kan ställa där.
Nära pannan bör du ha ett "veckoföråd" Det bör i varje fall räcka några dagar. Dit kan man bära småsäck eller skruva från ett större förråd.
Själv har jag gjort en hemagjord lösning där jag suger från källaren med en dammsugare. Man kan suga väldigt långa sträckor så du kan göra förrådet ute.
Mitt lilla förråd är på ca 170 liter och i källaren kan jag rymma 10m2 vilket är väldigt mycket.
Kommer att försöka beskriva hela min anlägning på min hemsida när jag kommit så långt.

Nypålandet

« Svar #9 skrivet: 20 dec-07 kl 22:22 »
Tackar!

Vad gäller tillgänglig takyta bör det väl vara ca 40-50m2, så det tror jag inte blir ett problem. Däremot kan vinkeln förstås bli ett problem, estetiskt åtminstone.
Jag har desvärre nedgrävd oljetank (ett projekt bara det...) & pannrummet är smått som gnu. Ett veckoförråd får jag in men sedan är det stopp.
Att installera i garaget blir tyvärr ett eländes projekt för både tid & plånbok. Det kommer kräva ca 25m kulvertrör & en skorsten på 5,5m minst utöver panna & ack-tank.
Funderade också på att ha ett bulkförråd i garaget & suga upp pelletsen (sett en del installationer som är menade för detta) men jag tror inte en dammsugare klarar det. Det stiger 2-3 m från garaget.

En "skiss" skulle jag gärna se & din pelletsupphämtare kunde vara klart intressant att studera!

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 20 dec-07 kl 22:45 »
Jag suger ca 5 meter på höjden (totalt kanske 7- 8 meter längd) genom en 40mm vattenslang med en ordinär damugare från biltema.
Köpte häromdagen en påslös för att på så sätt kunna ha bättre koll på småspånen.

Kanske jag under julhelgen kan dokumentera det jag gjort så här långt.

ca

« Svar #11 skrivet: 22 dec-07 kl 15:39 »
att använda el till uppvärmning kan väl gå an när man som Gano har ett välisolerat hus och bara behöver el till 2 st luftpumpar.De som däremot använt elpatronen i en gammal kombipanna där 6 kw knappt räcker till ljumma element och till en kostnad av 7:-/timme sneglar nog efter andra alternativ.Även om Ganos förhoppningar  infrias och elkostnaderna "bara" går upp de aviserade 20 örena på nyår så blir det kännbart för många. Då verkar tanken på en pelletsbrännare i den befintliga pannan vara det för stunden vettigaste.Den kan säkert spara in 10 000:- redan i vinter och pelletseldning är förhållandevis bekvämt och skulle du byta till en effektivare panna så är det bara att flytta över brännaren.  Som Eka säger så blir utbytet från solen under nov-feb ganska magert med kan i stort sett klara resten av året.Om pannrummet är trångt kan kanske en Biosolpanna, som fungerar både som tank o panna, vara en tanke. Pelletstransporten  kan ju ske med Ekas variant eller med Vaccu-move www.ulma.se

Nypålandet

« Svar #12 skrivet: 22 dec-07 kl 23:09 »
att använda el till uppvärmning kan väl gå an när man som Gano har ett välisolerat hus och bara behöver el till 2 st luftpumpar.De som däremot använt elpatronen i en gammal kombipanna där 6 kw knappt räcker till ljumma element och till en kostnad av 7:-/timme sneglar nog efter andra alternativ.Även om Ganos förhoppningar  infrias och elkostnaderna "bara" går upp de aviserade 20 örena på nyår så blir det kännbart för många. Då verkar tanken på en pelletsbrännare i den befintliga pannan vara det för stunden vettigaste.Den kan säkert spara in 10 000:- redan i vinter och pelletseldning är förhållandevis bekvämt och skulle du byta till en effektivare panna så är det bara att flytta över brännaren.  Som Eka säger så blir utbytet från solen under nov-feb ganska magert med kan i stort sett klara resten av året.Om pannrummet är trångt kan kanske en Biosolpanna, som fungerar både som tank o panna, vara en tanke. Pelletstransporten  kan ju ske med Ekas variant eller med Vaccu-move www.ulma.se

Har en gammal timmerkåk, men det verkar isolera bra som tusan. Kör pannan på 50° & får ändå stänga av den med jämna mellanrum. Duttar fortfarande in lite ved när det blir kallt på riktigt utomhus.

Men klarar man sig på sol mars-nov? Vi är 6 i hushållet, så det går ju en del varmvatten i duschen...

Gano

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 dec-07 kl 01:43 »
Hej.

Jag skulle inte vilja uttrycka det som att du kommer att få 100 % av ditt varmvatten mars-november, istället skulle jag vilja säga att du kan få upp till 60-65 % av varmvattnet via solvärme på årsbas. Solvärmen fungerar även mitt i vintern om solen är framme, de nedladdade energimängderna är små, men ger energitillskott om än mycket litet.

Solvärmen är nog inte att betrakta som ett fristående värmesystem, det är ett komplement till basvärmekällan. Pellets/sol är en bra kombination.

Vad gäller varmvattentäckningen så behöver du förmodligen en rejäl ackumulatorvolym och en ganska stor solfångare för att täcka varmvattenförbrukningen för 6 pers. 10 kvm plana solfångare och 750 liter liters acktankvolym kn behövas.

MVH/Gano

Nypålandet

« Svar #14 skrivet: 24 dec-07 kl 12:31 »
Men hur styr man kombinationen sol/pellets? Jag förmodar att pelletspannan kommer vilja mata tills den uppnått förinställd temp & då blir värmen från solen bara överskott?

eka

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 24 dec-07 kl 23:06 »
Nu kommer det in som jag beskrev tidigare om att accumulatortank och extra värme måste kommunicera på ett riktig sätt.

En förenklad anläggning kan fungera så här:

Tänk dig en tank där det i toppen sitter en varmvattenslinga för tappvarmvatten. i mitten en termostat och i botten en slinga som matas från solpanelerna.

När solslingan värmer vattnet stiger det upp och lägger sig i toppen kring varmvattenslingan. Så länge det finns så mycket varmvatten att nivån ligger under termostaten (b-b) så står extravärmen stilla.
Om varmvattnet förbrukas så nivån stiger över termostaten (a-a) startar el eller pellets och varmvatten fylls på ovanifrån tills tillräckligt mycket finns.

Nypålandet

« Svar #16 skrivet: 25 dec-07 kl 18:24 »
Tjusigt, fast det känns ändå som att massor av solenergi kommer sladdra iväg?
Tror ni inte att separata tankar vore bättre?. Jag tänker mig en värmeväxlare som först drar vattnet igenom solvärme-acken, sedan vidare genom pellets-acken för att nå upp till slutvärmen. Detta både för radiatorvatten & varmvatten.
Känns som att det skulle suga mer anergi ur solvärmen? Tänker jag fel?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #17 skrivet: 25 dec-07 kl 21:53 »
Vitsen med att ha solvärmeslingan i botten, så som beskrivits ovan, är att man då kan maximera utbytet av solfångaren. Som tidigare sagts är verkningsgraden i direkt omvänd proportion till temperaturskillnaden. Så genom att värma det allra kallaste vattnet, i botten på ackumulatorn, med solvärme, så suger du ut det allra gottaste av solfångaren. Dessutom får du nytta av den en mycket stor del av året.

Sedan, om det skulle behövas, kan du stöta till med pellets eller ved för att höja temeperaturen ytterligare. Men du slipper ju att värma det som solfångaren redan har värmt upp med maximal verkningsgrad. Så även om vattnet inte blir "hett" annat än sommartid, så blir det kanske i alla fall "varmt" och du slipper elda så mycket/ofta.

Jag har en solslinga i botten på min 1500l ackumulator. Men ingen solfångare. Min ved är ju "gratis". Kostar bara lite motion för att hugga den. Fast planen är att sätta dit solfångare så småningom, så jag skaffade en ackumulator med solslinga. Kostade lite extra. Men planen är att jag skall slippa elda under sommaren. Och få energi-tillskott övriga året. Det blir ju annars väldigt ineffektivt att elda under sommaren då jag inte använder någon uppvärmning. Och så slipper man besväret med att elda.

Det skulle kanske varit idé att ha en extra, lite mindre, soluppvärmd ackumulator för enbart tappvatten under sommaren. Men det skulle göra installationen komplicerad och dyrare. Nog bättre och enklare att köpa lite mera yta på solfångaren. KISS. (Keep It Simple, Stupid).

Men jag skulle också, redan idag, kunna använda solslingan i botten för att förvärma tappvatten. Då tar jag in brunns-kallt vatten (6-8 grader) först genom bottenslingan och sedan upp i tappvatten-slingan / varmvattenberedaren. På detta sätt optimerar jag skiktningen i ackumulatorn. Blir lite lägre tryck på varmvattnet bara. Men det kan jag leva med.

Om man inte klarar av att korrekt utnyttja skiktningen och temperartur-skillnaderna i en ackumulator så förlorar man mycket verkningsgrad och komfort. Och måste elda ofta. Men om man får skiktningen att fungera bra så är en ackumulator med vatten fantasktiskt effektiv. MYCKET bättre än stenmagasin och liknande. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra...

A.
« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 12:19 av (Anders) »

Nypålandet

« Svar #18 skrivet: 26 dec-07 kl 11:17 »
Men det är ju just det? Om jag sätter min panna till 70° kommer skiktningen i ackumulatortanken efter hand försvinna? Veden/pelletsen kommer väl till sist fylla hela acken med 70° vatten & då kommer jag inte få någon värme från solen?

ca

« Svar #19 skrivet: 26 dec-07 kl 12:10 »
närå. pelletseldning kräver inte någon stor ack-volym så det räcker med att bara värma toppen av tanken.Enklast är att koppla in returen till pannan i den höjd du vill ha gränsen mellan pelletsvärme o sol. Använder du däremor en laddomat så räcker det med att flytta över driftstermostatgivaren från pannan o placera denna i den höjd på tanken dit du vill ha tex 70 gr.Vill du sedan hushålla riktigt med pelletsvärmen så tas värmen lämpligen ut ur tanken via en bivalentshunt . Kika på www.solgruppen.se  

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser