Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BVD  (läst 1764 gånger)

puck

• Uppland
BVD
« skrivet: 11 dec-07 kl 18:38 »
Hej!
Nu är jag trött på Svenska Husdjur, som aldrig svarar på mail, och på migsjälv, som aldrig kommer ihåg att ringa! Men så kom jag att tänka på denna eminenta sida.
   Jag är med i BVD-programmet, och mina djur är friförklarade. Men jag undrar vad det är för regler att följa? Hur ofta ska prover tas? Om jag vill sälja livdjur, måste jag ha ett färskt friskintyg på det djuret, eller räcker det med friförklaringen? Jag vet absolut ingenting och jag hittar ingen info på nätet heller. Men här finns ju folk som vet!
/puck

Anna Ho

• Östergötland
Re:BVD
« Svar #1 skrivet: 11 dec-07 kl 21:35 »
Provet får inte vara äldre än tre månader.

Vi som har mjölkkor tar mjölkprov ur tanken var tredje månad och individprov vid försäljning av kvigor.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

git

• På våran gård är det
« Svar #2 skrivet: 11 dec-07 kl 22:23 »
Hos oss tar dom prov 1 gång om året och ska man sälja något djur så ringer man hit dom för ny provtagning, för intyget håller bara tre månader.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

puck

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 14:38 »

Tack för era svar. Jag fick svar från Svenska Husdjur, dessutom, igår. Det är så man misstänker att personen i fråga finns här på forumet...  ;)

Och inga större överraskningar kom nån av er med, det var skönt!  ;D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: BVD
« Svar #4 skrivet: 28 jun-10 kl 16:29 »
Puttar upp då denna fråga kom upp från en spekulant på vår tjur som vi tänkte sälja vidare.

Trots att besättningen är friförklarad krävs alltså färskt individprov vid livdjursförsäljning? Hur går ett sådant till, på i detta fallet en tjur? Och till vilken kostnad?
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 jun-10 kl 16:30 »
Och var kan man läsa om reglerna som styr detta?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 28 jun-10 kl 18:36 »
Trots att besättningen är friförklarad krävs alltså färskt individprov vid livdjursförsäljning? Hur går ett sådant till, på i detta fallet en tjur? Och till vilken kostnad?

Japp, det måste tas ett individprov då. Det görs via blodprov.

Kostnaden har jag ingen aning om, kolla med din husdjursförening eller distriktsveterinär.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 jul-10 kl 15:46 »
Jag har kollat upp detta nu. Har inte hunnit läsa länkarna (tack) men som jag förstod det så varierar kraven rätt mycket mellan olika områden. Och för vår del räckte det med att besättningen var friförklarad.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 14 jul-10 kl 16:12 »
Jag har kollat upp detta nu. Har inte hunnit läsa länkarna (tack) men som jag förstod det så varierar kraven rätt mycket mellan olika områden. Och för vår del räckte det med att besättningen var friförklarad.
Numera är ju stora delar av Sverige friförklarade så det verkar ju logiskt (och bra) :)
                         Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser