Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny liten ras, vad?  (läst 1271 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Ny liten ras, vad?
« skrivet: 11 dec-07 kl 15:52 »
Igår har något djur ätit upp alla mina höns och duvor, utom en liten rädd duva...  :(
Ska köpa en till duva så han får sällskap men det får bli bara dom två till våren...
Kommer att kännas tomt då jag alltid haft massa kacklande höns och kuttrande duvor.

Jag har iaf bestämt mig för att ha nya höns till våren men vad!?

Vill jätte gärna ha små raser... Funderade på Holländska dvärgar. Någon som vet en liten fin ras?

Men den här gången vill jag ha renrasigt, hur kan man veta att dom är renrasiga?
Om jag ska sälja renrasigt måste jag vara med i någon förening eller hur går det till?
Med kaniner måste man ju vara medlem i kaf för att kunna skriva stamtavla...

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh   Ullis

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Melica

SV: Ny liten ras, vad?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-07 kl 16:30 »
Jag har några olika små raser. Blev jag tvungen att välja en av dem så skulle det nog bli dvärghamburger. Vill du ha en lantras så är ju svarthönorna också jättetrevliga. De är inte så väldigt stora.
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 16:32 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 11 dec-07 kl 16:50 »
Man behöver inte vara med i nån förening för att ha och sälja renrasiga fjäderfän.

Man skriver inte stamtavla på höns. Det finns en standard till rashönsen och en rasram till lanthönsen där det står hur de ska se ut. Sen får man kolla där och om man har rashöns kan man gå med i nån hönsklubb + i SRF så man kan ringa sina djur och ställa ut dem. Då får man en bedömning där det står om de är rastypiska eller inte.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 11 dec-07 kl 17:12 »
Jag har alltid varit svag för dom små raserna, dvärgsilke, vithätta och paduan.

Jag älskar "udda" utseenden på djur! ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

anemone59

« Svar #4 skrivet: 11 dec-07 kl 19:38 »
Jag träffade på Öländska dvärghöns vid ett sånt där Järnåldersboställe och de var jätteläckra.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #5 skrivet: 11 dec-07 kl 20:06 »
Har bestämt mig för holländarna... Har haft dessa och jag var mkt nöjd med dom så det får bli dessa.

tack för era förslag!
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

orloff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 20:11 »
Hej Ullis!  Vill du vara säker på att få renrasiga djur så vänd till till någon uppfödare som är "känd" för den rasen du fastnar för.  Vill du ha hjälp med kontakt så ring någon i rasklubbarna.
Många vackra dvärgraser finns   :-*    Sebright, Chabo, Silkeshöns, Mille Fleur, Dvärg Kochin m.m.
Lycka till i ditt sökande.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser