Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag med mina ägg?  (läst 5991 gånger)

Siggebus

Hur gör jag med mina ägg?
« skrivet: 10 dec-07 kl 12:01 »
Har fått mitt första lilla ägg idag, hur kul som helst :) Men har ingen aning om när jag ska äta det, om det ska tvättas, hur länge det håller sig i kylskåpet mm???? Alltså vill jag veta allt om ägghanteringen, om nån vill vara så snäll och berätta!

Annelie

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Hur gör jag med mina ägg?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-07 kl 12:16 »
Ja, det är kul med första äggen!

Ätes lämpligen till frukost (förlåt, kunde inte låta bli).

Ägg bör inte tvättas, åtminstone inte före längre lagring om man inte använder hett vatten. Äggens porer stänger sig om vattnet är varmt, kallare vatten stänger inte porerna, och då kan bakterier tränga in mellan skalet och skalhinnan.

Är äggen väldigt färska och man kokar dem, fastnar ägget i skalet, så det är svårt att skala ägget snyggt. Det går över efter nån vecka.

I kylskåpet håller de sig länge, styvt någon månad i alla fall, förmodligen längre.

Edgar

Siggebus

« Svar #2 skrivet: 10 dec-07 kl 12:20 »
Jag hade nog kunnat räkna ut det där med frukosten själv .... om jag fått tänka en stund  ;D ;D

Tusen tack för ett jättebra svar!

//Annelie

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 10 dec-07 kl 12:20 »
Kul med första ägget! :D

Du kan äta det på direkten och det behöver inte tvättas. Äggen kan dock vara svåra att koka när de är helt färska, de stelnar inte riktigt.

Hållbarheten är flera veckor i kylskåp.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #4 skrivet: 10 dec-07 kl 12:28 »
Förra året sparade jag några ägg för att kolla hur länge dom höllt sig färska. 4 otvättade dv.kochinägg låg i 3 månader i kylen och var helt OK :)
Stekta dvärghönsägg är ju precis lagom i stl. till en limpmacka ;D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 10 dec-07 kl 12:29 »
Apropå koka ägg.

Någonstans har jag sett att man lägger äggen i en stor kastrull med hett vatten, (tyvärr glömt temperaturen) och lägger en filt eller täcke runt kastrullen som isolering. Efter någon timme kan man plocka upp ägg som är löskokta på det viset att gulan är fast men vitan är lös, alltså tvärtom mot vanliga löskokta ägg.

Det beror tydligen på att gulan stelnar vid lägre temperatur än vad vitan gör. Vattnet skall vara så varmt att vitan precis inte stelnar, och denna temperatur ska hållas tills värmen nått centrum på gulan.

Vet någon hur varmt det ska vara?

Edgar

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 dec-07 kl 16:24 »
Låter inge vidare gott med lös vita och hård gula :P

Jag äter nu ägg som värptes i september och de är fortfarande bättre kvalitee än de man köper (goodare*)! Tre månader verkar inte vara några problem!

*Obs enligt Helenas egen smakpanel ;)
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 16:29 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

hustran

« Svar #7 skrivet: 10 dec-07 kl 17:05 »
Så här på vintern är det väl inga problem med kylskåp eller utan (kallskafferi) Fick ett tips om att förvara ägg utan kyl på sommaren. Har ingen kyl i sommarhuset. Smörj in äggen med vasselin. Då täpps porerna till och de håller urlänge.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #8 skrivet: 10 dec-07 kl 17:39 »
Uvaskete egg holder LENGE!!  
Så lenge du oppbevarer de kaldt, mørke og med den butte endel opp kan de holde seg opptil 6 mnd. faktisk!!  (og ikke vakser de selvfølgelig)

1 dag i romtemratur, svekker holdbarheten med 1 uke.
Derfor viktig å ha egg i kylen   ;)

Grattis til første egget!
Det er såååå kult å plukke egg, man blir aldri trøtt på det  ;D ;D ;D

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Melica

« Svar #9 skrivet: 10 dec-07 kl 23:02 »
Ägg man köper i affären är ju märkta med bäst före datum. Det datumet är satt 28 dagar efter värpdagen. Så länge ska de hålla sig OM DE FÖRVARAS I RUMSTEMPERATUR. I kyl håller de som sagt betydligt längre. Men då ska man nog göra som HøneLine skrev och ställa dem med den trubbiga änden uppåt. Då ligger vitan runt hela gulan,och skyddar den.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Skojarbråten

« Svar #10 skrivet: 10 dec-07 kl 23:17 »
Det datum som är satt på äggen är flera månader före det verkliga bästföredatumet. Allt för att hålla ruljangsen uppe! Men hur länge ligger de på packerierna?

Som flera säger: Ägg håller många månader. Har testat. Vad som händer med gamla ägg är att gulan kan bli lite skör, men ägget smakar likadant. Ett ägg som är ruttet tar man dock inte fel på! Fast då måste det nog vara skadat på något vis, så att luft tar sig in och förstör.

Har nu ägg som är upp till 10 månader i kylen. Testar fortfarande. Inga fel.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Melica

« Svar #11 skrivet: 10 dec-07 kl 23:57 »
"Äggen måste dock ha levererats till konsumenten inom
högst 21 dagar från värpning." står det i "Märkning av hönsägg" från Livsmedelsverket. Så de kan alltså ligga LÄNGÈ på packeriet...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 11 dec-07 kl 00:07 »
Det datum som är satt på äggen är flera månader före det verkliga bästföredatumet. Allt för att hålla ruljangsen uppe!

Nja!

Om man får en förpackning livsmedel som inte är djupfryst eller helkonserv med flera månaders hållbarhet blir många misstänksamma, och tror livsmedlet är fullsmäckt med konserveringsmedel. Kanske inte ägg är det mest lysande exemplet på vad jag menar, men det är ex.vis möjligt med de nya förpackningsmaterialen och med god fabrikshygien att göra leverkorv som håller sig i kylen (oöppnad) i ett halvår. Men den är svårsåld på grund av ovanstående tankar hos konsumenten.

Edgar

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #13 skrivet: 11 dec-07 kl 09:58 »
Men husk at egg du kjøper i butikken ikke har like god holdbrhet som "våres" egg  ;)
De er nemlige vasket opptil 2 ggr. og det gir dårligere holdbarhet  ::)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Prosit

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 11 dec-07 kl 19:28 »
Det stämmer att mina äggs gulor går sönder lätt nu jämfört med de nyvärpta. Jag äter inte de äldre råa nu.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 dec-07 kl 19:29 »
En fråga: Är det samma hållbarhet på Vaktelägg?

Hönsmamma

« Svar #16 skrivet: 13 dec-07 kl 10:15 »
Vet inte ...
De blir aldrig så gamla här... barnen kokar och äter dom som snaks
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
DarrylDries

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser