oj, vad tråden drog iväg nu då

nu ska jag försöka förklara här... när jag skrev frågan här inne första gången hade jag inte gett honom något alls. killen i fråga kom förra lördagen, alltså har han i morgon stått här hos mej i en vecka.
eftersom jag fodrar min gamle gubbe med grund, och tjejen sa att han hade fått en näve sådant innan, så tyckte jag att jag i all välmening kunde ge honom en näve istället för att han skulle få stå och titta på när goliat åt.
jag bor två mil ut i skogen, och min gubbe har råkat ut för en olycka och opererades igår. jag har också en dotter på ett och ett halvt år, som jag måste ta hand om eftersom min gubbe inte kan för tillfället. detta i kombination med julhelger och allmän stress har gjort att jag inte har kunnat ta mig in till byn förens idag, och således inte kunnat inhandla det foder jag behövde.
till saken nu hör, att tjejen som hade honom sa FEL till mig. hon hade visst gett honom groov 125, men sa grund till mig.
ett enkelt missförstånd alltså.
jag är inte så hemma på hästfoder, det ska jag inte sticka under stol med. foderstater var mitt sämsta ämne.
mina hästar har fått kornkross,hö/hösilage, biotin och salt/mineralsten.
jag har enbart haft vuxna hästar innan, och hobbyridigt dom om ens det.
eftersom min gammle gubbe blev väl rund av att bara stå och käka kornkross, så fick jag tips att bara ge honom grund.
anledningen till att jag frågar här inne är att jag vill se lite hur andra tänker, olika alternativ som man själv kanske inte kommer att tänka på.
jag är ny på unga hästar, visst, men någon gång ska vara den första, och hittils har han ju överlevt.