Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jippi!!(ardennerföl)  (läst 8056 gånger)

saint206

• Småland
jippi!!(ardennerföl)
« skrivet: 10 dec-07 kl 09:40 »
jag har gjort det..... jag har köpt ett ardennerföl!! en liten hingst, och jag är fruktansvärt nervös...
mitt första föl... jag har knappt tagit på ett innan...

jag har massor med frågor, men just nu är jag mest fundersam på kraftfoderbiten...
lillkillen är väldigt bukig, eftersom han har gått på pennecillin och då rasade hans mage så han har bara gått på grovfoder och inget kraftfoder alls...
jag vill bygga upp hans muskler så fort som möjligt, då han knappt har några, men jag är orolig för att stoppa i honom för mycket....
hur mycket kan man knöla i en ardenner på 6 månader som mest?(självklart med tillvänjning...)
han kommer ha fri tillgång på grovfoder, oh utevistelse dygnet runt sålänge det inte regnar eller blir snorkallt....

tacksam för svar...

ps:jag har inte hämtat honom än..:ds
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Falin

• -
Re:jippi!!(ardennerföl)
« Svar #1 skrivet: 10 dec-07 kl 16:36 »
Lusern är ett bra sätt att få upp proteinhalten på, och räknas också som grovfoder. Har du någon analys på grovfodret, så blir det lättare att ge förslag?

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-07 kl 18:52 »
Han är avvand för tidigt!

Det är ett riktigt otyg det här med att avvänja föl redan då dom är ca
5 månader. Det är naturligt för dem att gå kvar med sin mamma tills dom är dubbelt så
 gamla -10 månader! Först då har dom fått alla tänder dom behöver för att tillgodogöra
 sig grovfodret.
Stoet ger inte bara fölet mjölk, hon ger det trygghet också och präglar
det. Hingstungar brukar försöka betäcka tidigt men dom blir inte könsmogna förrän tidigast
då dom är ett år så det gör inget!
Tycker man det är snuskigt så borde man kanske ägna sig åt något annat än hästar.
En del avvänjer tidigt för att stoet är dräktigt igen.
Det är inte riktigt bra att ta föl vaje år, men om man absulut vill så går
det att utfodra henne så att hon klarar av både fölet i magen och
det vid sidan än om man avvänjer sent.

Eftersom din lille har fått antibiotika kan du ge honom Proviva-soppa,
den innehåller latobaciller. Ge uppblött lucernpellets och köp en
slags pellets som heter Hippo Alfa, den är väldigt näringsrik.
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 18:53 av Nina W »

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 dec-07 kl 21:48 »
lusern... det ska jag prova!!

han är avvand från sin mamma vid tre timmars ålder, då hon dog av att vet slet ut livmoder ur kroppen på henne.... så jag vet nog att han borde varit hos sin mamma längre än till sex månader.... tyvärr så gick inte det...

så inget mer om hans ålder, bara om foder för att han ska lägga på sig lite... nu är han mest bukig eftersom han stått stilla under tiden efter operation..

hur är det med korn? det ska vara bra säger en del... jag tänkte mig krossat och stöpt korn, mineraler/vinaminer och lite krafft grund pellets, skulle det funka?
jag har ingen analys på grovfodret eftersom det inte är "mitt" utan min svärfars, och han tycker allt sånt är "onödigt"...
analys blir det nästa år..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 10 dec-07 kl 23:14 »
Jag skulle definitivt ha använt ett foder som hade en viss del mjölk i sig. Gör en sökning på "mjölkpellets" så hittar du säkert fler än de märken jag tagit upp. Det kan vara stor prisskillnad mellan dem.

Dodson & Horrel foal creep pellets
SALVANA F-Start 16
DYNAVENA FOALY

Vanliga avelsfoder bör man vänta med tills fölet kan tillgodogöra sig grovfoder, vilket är efter ca 8-10 månader, om jag fattat saken rätt.
Han måste få foder som han klarar av att smälta ordentligt!
Fri tillgång på grovfoder förstås. Varför kan du inte göra en egen analys? Det finns väl få gånger som det är så viktigt som för en växande häst?! Speciellt om han haft problem med magen.
Lycka till med fölet!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 10 dec-07 kl 23:15 »
Glömde säga att jag inte ser någon som helst anledning till att ge en så ung häst Krafft grund.

saint206

• Småland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 12:02 »
okej, jag ska kolla upp "mjölkpellets", visste inte att det fanns..

som sagt, allt som har hänt honom innan jag får hem honom kan jag tyvärr inte göra något åt, så jag betackar mig för påhopp om avvänjning och dylikt..

anledningen till att jag frågar här inne är ju i grund och botten att jag vill ha lite tips och råd gällande just kraftfoder till en så pass liten kille...

gällande grovfodret så har jag redan förklarat det i förra inlägget, det räcker med att jag bråkar med svärfar om att mina hästar inte är mjölkkor som ska utfodras därefter, jag kan helt enkelt inte tvinga honom att analysera med, då blir jag säkert utan grovfoder helt...
nästa år ska vi ta våra balar själv, och då kommer dessa analyseras, men just nu kan jag inte göra så mycket mer än att kolla så det luktar gott och ser bra ut..

men jag ska kolla upp mjölkpelletsen och även lusern, som känns som om det skulle kunna vara ett bra komplement...
mch/saint

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 15:24 »
Är högst ovan vid ardenner.. Men uppföning av hästar har jag sysslat med på heltid..

Det är inget fel på krafft groov 125 till föl. Har använt det hur många år som helst utan att se några nackdelar.

Dom lär sig snabbt att äta och det innehåller det som behövs.

Ser inga fördelar med att koka ihop nåt på egen hand, förutom att det kanske är roligt att kocka..vad vet jag.. Men man kanske missar ngt i näringsinnehållet... eller ger för mycket av ngt annat i sin iver..

(Det är inte bara fördelar heller med att dom går för länge med sin mamma.... Det märks på dom som har gått med morsan längre än andra..)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 dec-07 kl 15:41 »
som sagt, allt innan jag får hem honom är lixom redan gjort, på gott eller ont... jag för min del tycker om faktumet att han är lika hanterbar som en hel del två-treåringar man möter, om inte mer... detta känns extra bra eftersom hans far var en stor ardenner, någon som känner till mascot 11655 tror jag han hette...eller ja, heter...?
hittar inte så värst mycket om honom och det vore ju kul att veta lite..

som sagt, pappan är stor och mamman vet jag inte så värst mycket om mer än att hon hette amanda...(som min dotter..!!)
vilket gör att han nog kommer bli en stor klump i storlek med den jag redan har iaf.... och den jag har är inte speciellt väluppfostrad, och en till sådan bjässe som inte kan hyfs vill jag inte ha...

så på gott och ont att han är människouppfödd...

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 11 dec-07 kl 18:26 »
(Det är inte bara fördelar heller med att dom går för länge med sin mamma.... Det märks på dom som har gått med morsan längre än andra..)

Du får gärna precisera hur du tänker där! Är det för att morsan har dumheter för sig eller? Vore intressant att veta varför, och vad som skulle vara negativt med att fölet går med mamman!

När vi skaffade föl var det självklart att han skulle gå "naturlig tid" med morsan. Han avvandes vid 11 månader. Blev en mycket trevlig häst! I och för sig har han en bra morsa också, men han är inte ett dugg lik henne.
En bekant hade ett sto som fölade samma år, men stoet fick fång, och fölet var tvungen att vänjas av tidigt. Också det blev en trevlig häst. Att de har väldigt olika psyke tror jag beror mer på genetik, faktiskt!

Till saint har jag tyvärr inget tips att ge ang utfodring. De viktigaste tipsen tror jag du redan har fått! Men, kan inte annat än lyckönska! Det är få saker som är roligare än att ha en unghäst!
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 18:29 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 dec-07 kl 18:32 »
Det brukar oftast utmärka sig på att dom är mer buffliga, bortskämda helt enkelt! Ofta sprungit lösa efter morsan osv.

Vi fick in ett helt gäng unghästar för inkörning förr varje höst. Kunde ha pekat ut dom som hade gått med morsan utan ledtrådar  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 dec-07 kl 18:36 »
Ska väl tillägga innan nån annan hinner det att självklart har det med uppfostran förövrigt att göra också!

Men jag själv hade en som av olika anledningar gick med morsan ett år... Han var inte som dom andra avkommorna efter samma morsa... Han trodde att han var nåt.. Fast han var ju det också! Han var ju min ögonsten!

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 11 dec-07 kl 18:49 »
Det brukar oftast utmärka sig på att dom är mer buffliga, bortskämda helt enkelt! Ofta sprungit lösa efter morsan osv.

Vi fick in ett helt gäng unghästar för inkörning förr varje höst. Kunde ha pekat ut dom som hade gått med morsan utan ledtrådar  ;D

Okej, då var det grimman som gjorde vår häst hanterbar då ;)! Lika självklart som han fick gå med morsan så lika självklart ledde vi honom till hagen! vi ville ju inte ha ut honom på vägen till alla långtradare.. Och så hade vi bestämt att eftersom vi inte haft med unghästar att göra tidigare så skulle vi ge honom mycket tid. Mycket tid, mycket pyssel, mycket hantering! Ledas, bindas upp, lyfta hovar och sånt! Var aldrig några problem för hovis, och såna. Man kan ju hantera fölet även om morsan finns i livet ;) Fast det är klart, att med en moderlös fölis sker det väl mer automatiskt..

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 dec-07 kl 19:03 »
Jajamen! visst kan man det! Våra föl går i grimma in och ut från dag 1.

men det brukar gå hand i hand med att dom går med morsan.. o gör lite som dom vill...
 Som sagt var, min fölis som gick så länge med morsan var definitivt hanterad, han var i vagn innan han lämnat morsan.. ;D. Men inte desto mindre påminde han också till sättet om dom som gått med morsan...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 11 dec-07 kl 23:58 »
okej, jag ska kolla upp "mjölkpellets", visste inte att det fanns..

Vad bra! Du kan också söka på trådar inne på "www.bukefalos.com" där det finns många trådar om fölfoder både på avels- och fodersidan. Alla är dock rätt samstämmiga ang. att fölfoder med delvis mjölkinnehåll är överlägsna när det gäller för fölen att ta upp näring.

som sagt, allt som har hänt honom innan jag får hem honom kan jag tyvärr inte göra något åt, så jag betackar mig för påhopp om avvänjning och dylikt..

Det hoppas jag inte är riktat till mig? ???

gällande grovfodret så har jag redan förklarat det i förra inlägget, det räcker med att jag bråkar med svärfar om att mina hästar inte är mjölkkor som ska utfodras därefter, jag kan helt enkelt inte tvinga honom att analysera med, då blir jag säkert utan grovfoder helt...
nästa år ska vi ta våra balar själv, och då kommer dessa analyseras, men just nu kan jag inte göra så mycket mer än att kolla så det luktar gott och ser bra ut..

Men jag menar inte att du ska tvinga honom att analysera utan att du själv tar prov och skickar in. Det behöver han ju inte ens veta om!
Lycka till med fölisen!

saint206

• Småland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-07 kl 11:13 »
jag riktade inget i inlägget till någon specifik person, jag bara tyckte att det började braka iväg åt, fel håll med vad man ska och inte ska göra..

visst skulle jag kunna analysera fodret själv, men då får jag ju skicka in analys på varje bale, eftersom jag inte vet just vilken som mina hästar kommer äta av.  och om jag skickar in på den balen som jag fått ställd utanför stallet, så kommer jag ju ändå att ha fodrat upp den innan jag fått analysen, och det känns ju lite konstigt...

men som till nästa år, då kommer jag ha "mina" balar på en annan höskulle, och då kan jag göra analys...

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 12 dec-07 kl 17:28 »
Har en korsningshingst efter min brukshingst och ett kallblodstravarsto.
Han gick ihop men sin mamma i 11 månader.
Så här i efterhand ångrar jag mig inte att jag gjorde mig av med mamman när han var runt 4 - 5 månader, då hade han inte hunnit lära sig alla hennes dumheter.
Såg ju tecknen och ångrar mig idag.

Jag har samma erfarenheter med ett av mina ston, hon är oerhört överbeskyddande, och det gagnar ingen att hon får gå så länge med fölen. Den avkomman som faktiskt fick gå så länge med henne är/var en riktig mammagris. Ryttaren som tävlade dem var inte jätteimponerad av att rida 1.40-hoppning med en häst som ropade på mamma med jämna mellanrum....  ::)

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 12 dec-07 kl 20:00 »
Jag har samma erfarenheter med ett av mina ston, hon är oerhört överbeskyddande, och det gagnar ingen att hon får gå så länge med fölen. Den avkomman som faktiskt fick gå så länge med henne är/var en riktig mammagris. Ryttaren som tävlade dem var inte jätteimponerad av att rida 1.40-hoppning med en häst som ropade på mamma med jämna mellanrum....  ::)

Min teori är att det är lågrangade ston som är osäkra i sig själva som blir överbeskyddande mammor.. Var det så i ditt fall? Har ingen erfarenhet av det, utan det är bara mina funderingar.. Vårt sto är en riktig ledarhäst, och var utmärkt som mamma trots att det var första och enda fölet..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 12 dec-07 kl 20:38 »

visst skulle jag kunna analysera fodret själv, men då får jag ju skicka in analys på varje bale, eftersom jag inte vet just vilken som mina hästar kommer äta av.  och om jag skickar in på den balen som jag fått ställd utanför stallet, så kommer jag ju ändå att ha fodrat upp den innan jag fått analysen, och det känns ju lite konstigt...

Du gör så att du tar stickprov på ett stort antal balar på skullen och får därmed ett genomsnittsvärde. Efter det skickar du påsen med hö till analys. Sedan är ju all sorts information om han har tagit största delen från en viss lägda etc värdefull info. Du kommer då att få en sorts genomsnittsinfo som kan hjälpa dig att fodra rätt under hans viktigaste tillväxtår.

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 13 dec-07 kl 06:30 »
Min teori är att det är lågrangade ston som är osäkra i sig själva som blir överbeskyddande mammor.. Var det så i ditt fall? Har ingen erfarenhet av det, utan det är bara mina funderingar.. Vårt sto är en riktig ledarhäst, och var utmärkt som mamma trots att det var första och enda fölet..

Både ja och nej.... Vid det tillfället var hon högt i rang. Just nu är hon lägst av tre, men då har hon också precis flyttat hem igen och de andra hästarna var redan hemmastadda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser