Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avbiten öronsnibb!  (läst 1228 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Avbiten öronsnibb!
« skrivet: 09 dec-07 kl 16:09 »
Har två av mina kaniner ihop, hona och hanne. Har gått hur mycket som helst tillsammans och aldrig varit problem. Men idag släppte jag ut dem i deras utehage och nu när jag skulle ta in dem i buren så har honkaninen ingen "öronsnibb" kvar utan ett stort bett där den skulle vara. Öronsnibben låg förövrigt i uteburen (usch.....). Så frågan är vad som hänt - låg lite tussar här och där också. Är det den andra kaninen som tagit sig en tugga på örat och varför i sådana fall gör den det?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gösta

Re:Avbiten öronsnibb!
« Svar #1 skrivet: 09 dec-07 kl 16:14 »
Troligen har din hane bitit sig fast i honan för att hålla henne och para sig. Hon kanske inte var intresserad och då kan detta hända. Visst, de har gått ihop men nu fick de en "ny" miljö och det ändrar beteendet. Att de varit i uteburen tidigare har ringa betydelse eftersom minnet är ganska kort hos kaniner.
Gösta

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #2 skrivet: 09 dec-07 kl 16:20 »
Tack för ditt svar Gösta. Kan jag tolka det som att det hänt fler än mig och att det inte betyder att min hankanin blivit spritt språngande galen?  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 dec-07 kl 18:09 »
Jag har inte varit med om att de tappat örsnibben, men ja - de har kort minne!
Om man flyttar ett invant gäng kaniner till ny bur så börjar de ofta slåss om rangordningen på nytt  ::)
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #4 skrivet: 09 dec-07 kl 20:15 »
Din hane har inte blivit galen! Han har däremot troligen upptäckt att han är kanin! Någon har skvallrat för honom om vad kaniner gör...!
Detta händer ibland när honorna inte riktigt är i brunst men hannen trots detta vill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser