Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock med Mastit  (läst 5363 gånger)

Virvel

Bock med Mastit
« skrivet: 09 dec-07 kl 14:40 »
Jag har en bock med mastit och skulle vilja ha tips och råd från någon som har varit med om samma sak, hur det behandlades -med vad, hur lång tid det tog mm...

Har redan tagit hem veterinären, hon hade självklart ingen erfarenhet av detta... Jag fick 5st penicillin sprutor á 10g som man använder till kor. Tyvärr har det inte gått att spruta in något, det kommer bara ut igen -troligtvis för trång spengång, så nu injecerar jag penicillin har gjort det i 6 dagar, en var "böld" vid spen"fästet" (där juvret skulle ha varit) har spruckit och jag tryckte ur allt var.
Mjölkar honom varje dag men jag ser ännu ingen större skillnad på att "svullnaden" på spenen skulle gå ner + att han är knölig i spenfästet, troligtvis är juvervävnaden och spenen full med var.

Är detta symtom som ni känner igen och hur lång tid kan det ta innan det börjar avta? Vet ni något mer man kan göra? Nu tvättar jag spenen och bölden med desivon och väteperoxid. Har förstått att man använder blå spray eller jodopax och sprayar på kor som har mastit, har någon provat det?
Tacksam för alla svar!

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
Re:Bock med Mastit
« Svar #1 skrivet: 09 dec-07 kl 15:21 »
Hej,

är det verkligen en bock ;D
Älskar djur... människor också!

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 09 dec-07 kl 15:24 »
Hej,

är det verkligen en spene   ???
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 dec-07 kl 16:58 »
Har förstått att man använder blå spray eller jodopax och sprayar på kor som har mastit, har någon provat det? Tacksam för alla svar!

Jodopax sprayar man inte på kor för att bota mastit.
Infektionen finns ju inuti juvret och det är ju där man bekämpar den. Med antibiotika och urmjölkning.

Spendopp med "jod för skydd mot utifrån kommande bakterier" innehåller ju hudvänlig PVP-jod.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 09 dec-07 kl 17:35 »
Det låter ganska illa för Din bock.  Vilken färg och konsistens var det på varet Du klämde ut? Har Du sett liknande någon annan stans?  Kom varet genom spenkanalen (den lilla som är) eller vid sidan om???

Om det rörde sig om ”vanlig” bockmastit ;D skulle jag säga Mjölka Ur, mjölka ur, mjölka ur, så mycket och ofta Du kan under de närmaste dagarna.

Men det där låter inte riktigt som en vanlig mastit.  Om det är så illa som jag misstänker, så är väteperoxid det bästa.  Hur pass ont har han när Du håller på?  Är allmäntillståndet påverkat?  Allmänt beteende mot getterna, mot Dig, intresse för mat osv?

Och visst kan bockar få mastit.  Min mjölkade jag en hel sommar.  Han blev allt bättre allteftersom jag fick ur den angripna mjölken, men han gillade det aldrig, för hans spenar var helt klart inte avsedda för att producera på riktigt.  En dag i augusti mätte jag upp nio och en halv deciliter från honom.  Det tyckte jag var ganska bra ”pissat” av en som var far åt alla killingarna!  Veterinärens dator tog emot informatinen utan att gruffa, däremot klarade den inte av en tveköning.  ;D

PS.  Jag vågade aldrig smaka på bockmjölken, men hundarna drack den.  DS :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Angelica

« Svar #5 skrivet: 09 dec-07 kl 18:05 »
Förlåt min okunnighet  :-[

Jag tror att jag behöver en anatomisk lektion vad gäller bockar!

Bockar har alltså "anlag" för juver? Hur, var, när, varför och på vilken plats?

Om en bock producerar "mjölk" är han en bra bock då? Är han speciellt omhändertagande?  Reagerar han på ett tillstånd i flocken? Jag menar, vet han att övriga getter inte kan producera tillräckligt till killingarna och därför börjar producera själv.

Är han androgyn?

Vore kul och få veta lite kring detta!

kram/angelica ;)

Virvel

« Svar #6 skrivet: 09 dec-07 kl 18:34 »
Jodopax sprayar man inte på kor för att bota mastit.
Infektionen finns ju inuti juvret och det är ju där man bekämpar den. Med antibiotika och urmjölkning.

Spendopp med "jod för skydd mot utifrån kommande bakterier" innehåller ju hudvänlig PVP-jod.

Självklart botar man inte mastiten genom att tvätta utsidan, utan jag vill även skydda mot ytliga bakterier.
Och undrar därför vad ni har för erfarenhet av olika produkter.

Insidan behandlar jag ju som sagt med penicillin.

Han mjölkar inte särskillt mycket men det är inte mjölk utan var med blod, och jag kan klämma ut 2-3 rejäla sprut och sen pressa ut några till droppar som i slutet är väldigt mörka av blod.
Han brukar då darra i bakbenen, troligtvis gör det ganska ont.
Men han står snällt så länge han har foder att mumsa på.

Nu senaste dagarna så har han börjat betee sig konstigt mot geten, han "grymtar" åt henne å stångar undan henne om hon kommer för nära vid fel tillfälle. Men han är inte jätte våldsam.

Han har tappat hull och han har varit väldigt nedstämt, legat mycket, men det har blivit lite bättre sedan han började få penicillin.

Virvel

« Svar #7 skrivet: 09 dec-07 kl 18:46 »
Förlåt min okunnighet  :-[

Jag tror att jag behöver en anatomisk lektion vad gäller bockar!

Bockar har alltså "anlag" för juver? Hur, var, när, varför och på vilken plats?

Om en bock producerar "mjölk" är han en bra bock då? Är han speciellt omhändertagande?  Reagerar han på ett tillstånd i flocken? Jag menar, vet han att övriga getter inte kan producera tillräckligt till killingarna och därför börjar producera själv.

Är han androgyn?

Helt klart intressant fråga!
Dom uppbyggda med samma förutsättningar ändock inte utvecklade
Så spenkanal har dom, juver är på min inte så mycket juver som "juvervävnad", det finns där men är inte utvecklat och när det blev en infektion så har det blivit knöligt där juvret borde vara.

Min bock har faktiskt aldrig fått avkomma, men han har bara gått med en get som heller aldrig har fått avkomma så jag vet inte vem det är fel på.

I övrigt är han världens goaste han är väldigt präglad på mig, han litar otroligt mycket på mig. Den trognaste bock man kan finna ;D :P
Jag vill självklart göra allt för att han ska må bra igen.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 10 dec-07 kl 02:09 »
Stackarn.  Det måste göra rejält ont.  Om han är grinig mot en get som han annars gillar eller accepterar, då har han ont.  Men Du sa inget om hur varet ser / såg ut, till färg och konsistens?  Jag vill veta, för om det är Corynebact så är det taskig progonos.  Den är ganska tuff gentemot de flesta kurer, men den tål inte syre, så väteperoxid är effektivt.  Corynebact är duktig på att kapsla in sig också, och kan smitta geten också.  Helst borde Du skilja av honom så länge det finns var i såret / juvret.  Var också noga med att varet Du klämmer ut inte kan ställa till någon mer infektion, varken på getterna eller på Dig.  Så länge Du inte vet exakt vad det är, så utgå ifrån att den kan vara farlig för alla som bor på gården!  Om veterinären tog ett prov för odling får Du veta vilken organism det rör sig om.

Om bocken "svarar" på penicillin så är det ju bra.

Och ja, bockar har små spenar de också.  Normalt "jobbar" de inte.  Jag vet inte varför somliga bockar börjar producera mjölk.  Oftast blir det bara några droppar, som inte har någon betydelse, men i undantagsfall kan det bli infektion där som överallt annars.

Min lakterande bock hade inga beteendeförändringar, hoppade upp på mjölkningsbordet som flickorna och åt godis som de.  Men han var ömspent, och kunde aldrig stå riktigt still, så den mjölken blev alltid full med skräp!

Om man köper bock bör man se efter att spenarna ser normala ut, att han exempelvis inte har extraspenar, vilket är ärftligt och kan ställa till problem för hans döttrar när de ska producera.  Jag hade en get med två spenändar, och hur jag än trixade lyckades jag aldrig mjölka henne utan att den mindre kom i kläm och gjorde ont.

Virvel

« Svar #9 skrivet: 10 dec-07 kl 15:43 »
Stackarn.  Det måste göra rejält ont.  Om han är grinig mot en get som han annars gillar eller accepterar, då har han ont.  Men Du sa inget om hur varet ser / såg ut, till färg och konsistens?  Jag vill veta, för om det är Corynebact så är det taskig progonos.  Den är ganska tuff gentemot de flesta kurer, men den tål inte syre, så väteperoxid är effektivt.  Corynebact är duktig på att kapsla in sig också, och kan smitta geten också.  Helst borde Du skilja av honom så länge det finns var i såret / juvret.  Var också noga med att varet Du klämmer ut inte kan ställa till någon mer infektion, varken på getterna eller på Dig.  Så länge Du inte vet exakt vad det är, så utgå ifrån att den kan vara farlig för alla som bor på gården!  Om veterinären tog ett prov för odling får Du veta vilken organism det rör sig om.

Om bocken "svarar" på penicillin så är det ju bra.

Och ja, bockar har små spenar de också.  Normalt "jobbar" de inte.  Jag vet inte varför somliga bockar börjar producera mjölk.  Oftast blir det bara några droppar, som inte har någon betydelse, men i undantagsfall kan det bli infektion där som överallt annars.

Min lakterande bock hade inga beteendeförändringar, hoppade upp på mjölkningsbordet som flickorna och åt godis som de.  Men han var ömspent, och kunde aldrig stå riktigt still, så den mjölken blev alltid full med skräp!

Om man köper bock bör man se efter att spenarna ser normala ut, att han exempelvis inte har extraspenar, vilket är ärftligt och kan ställa till problem för hans döttrar när de ska producera.  Jag hade en get med två spenändar, och hur jag än trixade lyckades jag aldrig mjölka henne utan att den mindre kom i kläm och gjorde ont.

Tack för tipsen!
Veterinären sade bara att hon hade hittat lite bakterier i varprovet som hon gjorde odling på....
mer vet jag inte.

Varet, ser... ganska genomskinligt och lite rött, blodblandat antar jag.
Varet som var i bölden som sprack såg ut som riktigt blöt risgrynsgröt... mums :P  Jag tryckte ut allt jag kunde.

Idag har bocken varit snällare mot geten, jag hoppas han är på bättringsvägen.

Jag har lite svårt att skilja på dom för boxarna är väg i väg med varandra, och inte särskilt höga väggar heller, så hon kan hoppa över, han orkar försåss inte, inte ens när han var frisk.
Jag ska bygga om stallet totalt, riva all befintlig inredning, men det kommer nog inte bli än på ett tag...

Hon blir jätte upprörd om hon inte får vara åtmed honom :-\
stackarn....
Men jag förstår vikten att hålla dom åtskillda, jag har också tackor med lamm i samma stall som löper risk att bli smittade, helst hade jag stängt in honom i en egen byggnad, men vem har en sådan stående!

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 10 dec-07 kl 17:43 »
Nej, vem har en tom byggnad stående.  Men det låter inte som Corynebact i alla fall, dock tycker jag att det ändå verkar läskigt med blandningen av var och blod.  Jag hoppas att Din nästa rapport tyder på att penicillinet gjort nytta.  Antibiotika, rätt använd, är en gudagåva!  Vi tänker på Er.  (Vad heter patienten förresten?  Om han är Din älskling så har han väl ett fint NAMN?)

Red: Stavfel
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 17:44 av Trollmor »

Virvel

« Svar #11 skrivet: 10 dec-07 kl 19:34 »
Min lilla älskling (som inte är så himla liten!) heter Glenn
och han är en riktig gentleman!

Det ser faktiskt ut att gå åt rätt håll, hoppas jag!!
Idag upplevde jag det som om det hade "fallit ner" mer var i spenen och att det var lite mindre knöligt i "juvret"
Så det ska väl ut och så länge det kommer ut så är det väl bra... I början gick det knappt kramma ut en enda droppe och för varje dag kan jag mjölka ur mer och mer...

Jag upplever också att spenen inte är lika spänd och uppsvullen, när jag har mjölkat ur det som går känns den tom, det gjorde den inte tidigare, då var spenen svullen och hård hela vägen även efter jag mjölkat klart.

Idag var han inte så nöjd över att jag grävde honom på ballarna och tafsade på hans spene så, antingen tycker han att det börjar göra mer ont, eller -om jag ser till hans humör i övrigt, så verkar han pigg nog att protestera! Jag hoppas verkligen att det är det sist nämnda.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 11 dec-07 kl 03:16 »
Då hoppas vi på det bästa, Glenn, och ser fram emot Din Mattes nästa rapport!  Hon verkar ju ha pejl på det där med att hålla tomt, så att mikroberna inte får något att äta!

Angelica

« Svar #13 skrivet: 13 dec-07 kl 06:24 »
Hur går det för Glenn?

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 13 dec-07 kl 17:21 »
Jag undrar också, plus att jag per telefon fått samma fråga.

Virvel

« Svar #15 skrivet: 16 dec-07 kl 09:12 »
Inget nytt på fronten... varken bättre eller sämre, det jag mjölkar ur nu är helt genomskinligt, dom sista dropparna jag klämmer ur är blod färgade.
Han haltar med benet på den sidan spenen är. Och det har inte blivit bättre.

Har slutat att injecera penicillin, men nu klarar jag av att spruta penicillin i spenen, det går ganska trögt men innan jag gav injektioner så fick jag knappt i nå.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 17 dec-07 kl 03:39 »
Den hältan beror säkert på smärta i juvret, eller, ja, spenen.  Du får väl kompensera med extra mycket vänlighet, för produktion av oxytocin!  Vad säger Din veterinär?  Det låter ju som om själva varet är borta.  Eller?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 17 dec-07 kl 08:08 »
det jag mjölkar ur nu är helt genomskinligt, dom sista dropparna jag klämmer ur är blod färgade.
Han haltar med benet på den sidan spenen är. Och det har inte blivit bättre.
Vad säger din veterinär om det då ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 17 dec-07 kl 12:38 »
Vad säger din veterinär om det då ?
Välkommen till kören!   :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #19 skrivet: 17 dec-07 kl 14:29 »
Lite allmän info om juver/ bröstvävnad och möjlighet till laktering.
Hos människa är det bara graden av mjölkstimmulerande hormon som skiljer män från kvinnor vad gäller möjligheten att produiscera mjölk.
(Detta utnytjades av av vissa tyska s.k. läkare under detandra världskriget. De lät manliga judar, efter östrogen behandling, amma upp ariska A-pojkar.)
Idag ser vi det endast hos nyfödda barn, även gossebarn vilka fått höga halter av amningshormon innan de föddes (eftersom moderns hormoner för mjölkproduktion startat väl tidigt dvs mycket innan födseln.) Det kallas då häxmjölk och ger ibland upphov till mastit hos den späde gossen eller flikan under hans/ hennes första levnadsdygn.
Hos Gorilla är det kännt att t o m silverryggar (gammal ledarhane) kan komma att ge di och vårda "späd-unge" om dess moder dödas och ingen hona finns i flocken som kan eller vill ta sig an ungen.
Människan liksom alla däggdjur har anlag, mer eller mindre tillbaka-bildade, för att ha juver eller bröst i två rader, från armhålan till jumsken jmf grisen. Vad varje modell (art) sen får skiljer sig ju åt men det "ursprungliga konceptet" finns där hos såväl män som kvinnor, hanar som honor om än endast som en bindvävstråd där ej bröst eller bröstvårta finns. Kloakdjuret är det enda undantaget från detta men å andra sidan har det även giftsporre, näbb och lägger också ägg vilket tillsammans med dess unika elektromagnetiska "kännselsinne" gör den till något helt eget.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1229 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser