Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen spårlöst borta...  (läst 2050 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Tuppen spårlöst borta...
« skrivet: 09 dec-07 kl 13:22 »
Igårkväll när jag räknade in hönsen så fattades det en tupp ???En dvärgkochin tupp på några år.Jag har letat och tittat idag överallt men inte hittat han el resterna av han :(
Vad tror ni, kan det va duvhöken.Vi var hemma hela dagen igår och HÖRDE inte ett smack (brukar ju bli ett fasligt liv när den hälsar på)
Hönsen går alltid fritt här och räven vågar sig aldrig fram på dagen då vi har två hundar som går lösa på gården.
Nu har jag en ungtupp kvar (sonen till den som är borta) tror ni han kan va själv och ta hand om alla 18 hönsen el ska man skaffa en till ???
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Tuppen spårlöst borta...
« Svar #1 skrivet: 09 dec-07 kl 13:41 »
Det klarar han nog galant ska du se. Kanske har räven tagit gammeltuppen eller en hund eller en katt. Vad vet man :-\.

Men jag skulle för säkerhets skull skaffa en ny tupp senare. Det är alltid bra att ha 2 tuppar ifall en skulle falla bort som i det här fallet. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-07 kl 13:42 »
Kanske skulle du hålla hönsen inne ett tag så inte rovdjuret lär sig att det finns ett läckert smörgåsbord hos dig. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 09 dec-07 kl 14:53 »
Det var ju tråkigt!  Trist när de försvinner, men man vill ju samtidigt veta hur.

Hittar du inte något som helst spår efter honom, tror jag det är räven. När höken varit hos oss ligger det fjädrar överallt (även om den inte fått tag på en höna). Jag skulle också hålla hönorna inne ett tag nu.

Mina hönor vill inte alls gå ut  när det är ruggigt ute. De springer ut i utegården men går in nästan genast, så jag vet inte om vi haft något rävbesök.

Jag tycker ändå att du borde ha hört något om räven smugit omrking, så det är litet konstigt. Tuppen kan inte vara instängd någonstans?

På sikt tycker jag du ska skaffa en tupp till med så många hönor, men du kanske kan vänta till våren/sommaren och behålla en tupp av ev. kycklingar då.

Torry

« Svar #4 skrivet: 09 dec-07 kl 15:13 »
Kolla alla uppochnervända baljor hinkar etc. kan ha kommit under. Har hänt mig  :-[ med kycklingar som jag hittat under matskålar. Hoppas han dyker upp.
Kram Torry

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #5 skrivet: 09 dec-07 kl 18:01 »
Som Torry skrev, kolla överallt! Vår öl.dv.tupp Movitz var försvunnen en kväll förra året vid "nattningen". Efter mycket letande hittas han blodig och hackad under hönshuset. Han och ungtuppen, tillika hans son, hade haft en ordentlig uppgörelse. Movitz plåstrades om och Melker fick sitta i bur under natten för att dagen efter flyga till hönshimlen. :'(
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 10 dec-07 kl 11:22 »
Hej alla.Tack för alla svar. Ja det är märkligt det här.Jag tror ju oxå räven varit framme, men har aldrig sett skymten av honom dagtid då vi har hundarna ute.Inte ett spår efter gammeltuppen.
Som ni skrev så brukar det ju synas när höken varit framme, fjädrar blod mm.
Jag ska leta vidare, men han är kolsvart inte lätt att hitta i detta regnande och tråkiga väder. :'(
Hans hönor (dom äldre damerna, sitter inne och väntar på honom)Medans ungtuppen med sina unga tjejer ;D är ute.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare
Be, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser