Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fotoföråd - sytt i skinn & päls  (läst 22186 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: fotoföråd - sytt i skinn & päls
« Svar #20 skrivet: 23 feb-09 kl 23:48 »
Jag ska testa att sy ett par såna tossor, fast med pälsen inåt. Då borde ju inte en sån snörning vara nåt problem, eller?
Har ett gäng polare som precis har fått/ska få barn alldeles i dagarna/veckorna, och tänkte att jag skulle sy nåt gulligt och användbart åt bebisarna. Men frågan jag ställer mig nu är hur stora ska tossorna vara? Bebisarna kommer att födas från nu fram till april och då vore det ju bra om dom kan använda tossorna nästa vinter oxå. Nåt tips? Hur stora är fötterna på barn upp till ett år?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jenses

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 mar-09 kl 00:41 »
Du har inte glömt svarta fåret  :D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 07 mar-09 kl 20:11 »
Du har inte glömt svarta fåret  :D

;D Underbart!
Landsflykting i storstan...

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #23 skrivet: 19 mar-09 kl 16:50 »
Här är en annan bäbisgrej...
korthårigt lammskinn med tryck.

idamaria

« Svar #24 skrivet: 03 apr-09 kl 11:10 »
Sydde en kikarväska för ett tag sedan, i renskinn och med vävt axelband förstärkt med påsytt kläde på baksidan.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #25 skrivet: 03 apr-09 kl 19:39 »

Ett litet urval. Sko efter ett ryskt, vikingatida fynd. Trefingervantar efter medeltida förlaga, modern tumvante, halvhandskar av traditionell modell. Älgöreväska.

/Martina

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 04 apr-09 kl 20:55 »
Fina grejor du gjort.
Önskar jag tagit kort på min baggpungsväska men den är såld...får väl göra mig en ny...
Såg en död grävling på väg till en kurs idag, tänkte att det vore fint med en sådan väska men kom ihåg att andra sagt att det luktar för illa att flå skinnet...roadkill är nog inte så mysigt...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 14 dec-09 kl 12:46 »
Grävling har lite speciell lukt, men man vänjer sig :)

här är en bild på grävlingsväskan jag gjort.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Guld

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 14 dec-09 kl 20:47 »
Så fint, skickligt gjort!  :D
Hur är skinnet på grävlingar? Är de hårda och tjocka eller sega att skrapa? Hur långa är de från öronen till svansrot? Bredd från ljumske till ljumske över ryggen? Hur lång är pälsen?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 16 dec-09 kl 08:59 »
ja de är riktigt feta. det bara rinner fett från dem! jag fick utslag av allt fett...gillar inte att använda handskar och sånt, tappar kontakten med materialet. Fettet är också bra att spara för att använda som pälsfett eller skosmörja. den där grävlingen är uringarvad.
Lite krångliga att skrapa då man bör skrapa så långt ner att man kommer till hårrötterna. När de börjar lossna lite hår när man skrapar är man nere på rätt nivå. Skrapa från svans mot huvud.. tror jag de var...
Alla grävlingar är ju olika men pälsen är ungefär kanske 6 cm lång, vad kan de vara 90+- cm lång, 35-40 bred kanske?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Guld

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 16 dec-09 kl 11:56 »
Grävling har lite speciell lukt, men man vänjer sig :)
Hur är doften efter garvningen? Har du fettat in det efteråt med ägg, olja/ister eller vad? Eller är skinnet tillräckligt fett ändå för att mjukgöras?
Fantastiskt!!! :) :) Jag vill också! Ska gå skinnsömnadskurs i februari ska försöka lägga upp här då!
Var är kursen? Jag vill lära mig mer, men även om olika lädersömnadssätt och olika tekniker att göra föremål i skinn och läder...

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 16 dec-09 kl 13:21 »
Det luktar ju grävling såklart, men inte så mkt. Inget jag skulle vilja ha runt halsen, men som väska fungerar det. Den är inte infettad, garvad med urin. Behöver inte fetta in den då. :) Ska göra grävlingsläder nästa gång får se hur det blir.

Guld

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 17 dec-09 kl 00:44 »
Vilken färg har skinnet naturellt? Är det ljust eller lite kritfärgat?

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 07 feb-10 kl 19:50 »
en syväska i renskinn och laxskinn

Guld

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 13 feb-10 kl 21:05 »
Fin väska! :D
Mina laxgrejor är ännu kvar på Jönköpings läns museum till 21 feb ECO Craft. Fram till dess är utställningen ännu komplett (en del av utställarna kanske tar tillbaka sina saker) sedan blir mina saker och resterande andras med i turnén till Nässjö Konsthall 19 juni-28 aug, Värnamo Blickfånget 9 okt-5 nov och Vetlanda Museum 27 nov till årets slut.
Seminarium Hur kan vi fortsätta arbeta för den hållbara hemslöjden 20 feb 13-16 för medlemmar och andra intresserade. (EcoCraft och Craftwerk 2.0)

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 15 feb-10 kl 09:09 »
Vad är det för laxgrejjer du har gjort? Synd man inte kan se dem, jag befinner mig i Norge så..

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 08 apr-10 kl 12:02 »
En väska i kaffepåsmodell i vitt renskinn, laxskinn och älgöra, samt blått kläde. På andra sidan är det laxskinn, tenntråd och bäverskinn.

Guld

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 11 apr-10 kl 14:24 »
Såååå imponerad, tjusigt! Ska försöka få in bilderna men jag får inte ner dem i pixlar räknat...hur gör man???

Sjaunja

• -
« Svar #38 skrivet: 11 apr-10 kl 14:36 »
Väst med linnefoder. Smidda hyskor. Kläde innanför den utskurna dekoren.

Thomas Lagerqvist

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 apr-10 kl 18:07 »
läckra grejor ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser