Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel lösning för får?  (läst 13724 gånger)

birgit

  • Gäst
Re:Enkel billig lösning för får?
« Svar #80 skrivet: 17 dec-07 kl 13:24 »
Håller fullständigt med Hustran!! Vi tas ifrån våra möjligheter att själva känna våra djur. Dessutom är vi svenskar fega. Få vågar stå upp för sin sak. Alla bugar sig för storebror (myndighet)
Det är väl därför det gick som det gick med ligghallsdispensen. Jag skrev under i alla fall. Men var fanns resten????
Lite märkligt att Rosa tar upp detta med dubbelreggade????
Det kan inte vara som så, att vederbörande gör så för att våga framföra sina åsikter????

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Enkel billig lösning för får?
« Svar #81 skrivet: 17 dec-07 kl 14:00 »
Märkligt att denna debatt skall vara så himla känslig. Det finns några regler för utedjur som man kan efterleva på olika sätt. Vilka sätt som går och inte går är det som Rosa från början tar upp. Det är både relevant och nyttigt, specielt om vi kunde komma fram till några fler konkreta tips.

Sedan kan man ha olika åsikter om hurvida reglerna är rimliga under alla förhållanden. Den diskussion er lika rimlig, och jag tycker inte att någon behöver att skydda sig för att ha åsikter kring det. Det är ju inte någon ny debatt på något vis.

Jag tycker det är tankeväckande, att det inte har kommit en enda konkret reaktion på uppmaningen till att skicka bilder av vindskyd/ligghallar. Är det så, att ingen därute egenligen är särskilt förtjust i sina egna lösningar?
Nä, det är förhoppningsvis en överfortolkning. Ligghallar är inte det man fyller minneskortet med i första hand.
Och det börjar ju förövrigt bil jul.

men ändå, lägg bilderne här:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=29235




« Senast ändrad: 17 dec-07 kl 14:04 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Enkel billig lösning för får?
« Svar #82 skrivet: 17 dec-07 kl 16:02 »
Märkligt att denna debatt skall vara så himla känslig. Det finns några regler för utedjur som man kan efterleva på olika sätt.
Det ÄR känsligt att diskutera vad som är rätt eller fel eftersom lagtexten lämnar utrymme för tolkningar som gör ett BÖR till ett MÅSTE.
Logiskt tänkande går inte alltid hand i hand med luddiga regler och då måste man kunna diskutera utifrån sina egna möjligheter och tolkningar så att det förhoppningsvis blir rätt även i myndigheternas ögon.
Man behöver ett förråd av argument till sitt försvar, känns det som.

Jo visst, man kan följa reglerna i dess mest hårddragna tolkning och därmed ha större möjlighet till ett godkännande ur laglig synpunkt, MEN om man inte tycker att det gynnar djuren, kanske t.o.m. MISSGYNNAR djuren, så behöver man kunna diskutera utan att hela tiden få pekpinnar av "moralens väktare" ;).

Jag förstår att folk inte gärna lägger ut bilder på sina ligghallslösningar :-X
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

leifhh

  • Gäst
Re:Enkel billig lösning för får!
« Svar #83 skrivet: 17 dec-07 kl 16:38 »
Jag har varken dubbelregistrerat mig eller använt olika namn.  Förresetn gillar du inte att man ifrågasätter inlägg som är helt uppåt väggarta fel?

Man skall alltid ifrågasätta, jag reagerde bara på att det i princip genomgående var Rosas inlägg som kritiserades. Jag instämmer inte i allt Rosa säger eller alla tolkningar hon gör, men hon har tveklöst en stor och djup kunskap i bland annat ämnet fårskötsel.

edit: välkommen Stormulen (jag läste först fel, tyckte du hette Surmulen  ;D ), hoppas inte frågorna avskräcker dig utan sporrar dig till fler ifrågasättanden och än hellre konstruktiva förslag och lösningar.
« Senast ändrad: 17 dec-07 kl 17:17 av leifhh »

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Enkel billig lösning för får?
« Svar #84 skrivet: 17 dec-07 kl 16:50 »
....då måste man kunna diskutera utifrån sina egna möjligheter och tolkningar så att det förhoppningsvis blir rätt även i myndigheternas ögon.

Jamen det är ju det jag menar.

Om man har en konkret lösning man är nöjd med, varför då inte visa upp den och berätta?

Jag kan berätta om det förste nybörjafiaskot med ett vindskydd: Jag började med 3 tackor och en bagge. De kom hem i december för precis två år sedan.
Jag hadde förberett fint - trodde jag, med vinterhage och ett litet mobilt vindskydd. Det var 3 1/2 vägg gjord av vanliga 1x4 tums brädor på läkt, och ett plåttak på det. Fåren gick aldrig in där! Istället tyckte baggen att lådan var enormt kul att stånga på. Det tog honom två dagar att omvandla den till tändved.
Sedan var dom faktisk utan skjul några veckor (fy skam!), tills jag fick iordningsställt i ladan. Där behövdes det också förstärkas för att inte baggen skulle gå ut genom väggarna... men han var också ovanligt besvärligt, baggarna nu är lugna.

Nu har det bilvit 15 tackor, och de har det bra i ladan med stort fönster också. Men jag behöver ladan till annat, så det får bli en annan lösning från och med nästa vinter.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

leifhh

  • Gäst
Re:Enkel billig lösning för får?
« Svar #85 skrivet: 17 dec-07 kl 17:15 »
Om man har en konkret lösning man är nöjd med, varför då inte visa upp den och berätta?

Mina får håller sig utanför ladugården så länge det inte spöregnar. I år har de dock hållit sig lite mer inne i ladugården eftersom jag börjat ge dem hö i en ny foderhäck där inne istället för ute i hagen (som till ca 35% är skogbevuxen). Vinterhagen är på ca 1,5 ha för mina 9 djur, jag har tagit fasta på det förslag Kumm har i sin rapport (som skärmtaket i det första inlägget är kopierat från). Det billigaste fodret är det djuren själva skördar.... Detta kompletteras med en liten giv hö så länge det är barmark samt en giva kraftfoder (havre). Mängden fodr jag ger dem är väderstyrt. Sedan har jag börjat gallra lite trän inne i hagen, ytterligare grovfoder dock med ringa smältbart proteininnehåll men med vitaminer (ffa vitamin C).

Stormulen

  • Inlägg: 43
Re:Enkel billig lösning för får!
« Svar #86 skrivet: 18 dec-07 kl 12:18 »
Man skall alltid ifrågasätta, jag reagerde bara på att det i princip genomgående var Rosas inlägg som kritiserades. Jag instämmer inte i allt Rosa säger eller alla tolkningar hon gör, men hon har tveklöst en stor och djup kunskap i bland annat ämnet fårskötsel.

edit: välkommen Stormulen (jag läste först fel, tyckte du hette Surmulen  ;D ), hoppas inte frågorna avskräcker dig utan sporrar dig till fler ifrågasättanden och än hellre konstruktiva förslag och lösningar.
Tack för att Du välkomnar mig. Jag har följt detta forum ett tag utan att ha varit registrerad och jag köper att Rosa har mycket kunskap om får. Jag har dock blivit irriterad på hennes sätt att bemöta andra forumdeltagare och därför har jag inte kunnat låta bli att ifrågasätta just hennes inlägg. Se bara hennes svar hon klankar ner för att jag inte lyckas quota(?) rätt, bättre hade det kanske varit att skriva vad jag gjort fel.  Men jag tar till mig eventuell kritik och ska istället fösöka bistå med vettiga inlägg i fortsättningen.

annan

  • Inlägg: 918
Re:Enkel lösning för får?
« Svar #87 skrivet: 19 dec-07 kl 10:21 »
sådärja 100 svar
ibland ger inlägg inte det resultat man förväntar sig...
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 10:23 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Enkel lösning för får?
« Svar #88 skrivet: 19 dec-07 kl 10:37 »
Nej just precis  ;D det är ju kanonroligt att tråden blivit en av dom det tittats på !

Tänk ett en liten bild på hur man inte ska göra, skulle generera snart 2000 visningar!

« Senast ändrad: 20 dec-07 kl 10:33 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Enkel lösning för får?
« Svar #89 skrivet: 19 dec-07 kl 10:58 »
 Om alla försöker hålla sig till ämnet istället för att diskutera varandra så blir det så mycket trevligare OCH intressantare att läsa...
Om man vill kommentera andras sätt att uttrycka sig kan man ju göra det via PM istället.
                       Mvh
                    Charlotte (Moderator)
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 11:07 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Enkel lösning för får?
« Svar #90 skrivet: 19 dec-07 kl 12:53 »
Instämmer, Charlotte

Men annars är det bara roligt att så många läser den här tråden.

Då är det kanske naturligt att leda intresset vidare till den tråden som Henning nyss har gjort, där han breddar frågan om fårens vintervistelse till även att omfatta miljöaspekten.

« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 12:57 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Enkel lösning för får?
« Svar #91 skrivet: 20 dec-07 kl 10:32 »
Märkligt att denna debatt skall vara så himla känslig. Det finns några regler för utedjur som man kan efterleva på olika sätt. Vilka sätt som går och inte går är det som Rosa från början tar upp. Det är både relevant och nyttigt, specielt om vi kunde komma fram till några fler konkreta tips.

Min Länsstyrelse godkänner INTE såna här vägglösa ligghallar
som Kumm skissade på i alla fall.
Vare sig Länsstyrelsen eller Djurskyddsinspektörerna.

(Om det kan man tycka vad man vill men faktum kvarstår.)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser