Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel lösning för får?  (läst 15449 gånger)

leifhh

• Gäst
Re:Enkel billig lösning för får!
« Svar #40 skrivet: 11 dec-07 kl 14:24 »
Rosa har fått lära sig det
av Länsstyrelsens kontrollanter (2st) och Länsveterinären på kurs anordnad i ämnet år 2007 !

Bara för att reda ut saken grundligt. Rosa, skulle du inte kunna vara snäll och maila eller på annat sätt kontakta kontrollanterna och/eller den kursansvarige och fråga var uppgiften om 1,5 m vägghöjd för får finns angiven. Uppgiften måste ju komma någonstans ifrån, eller är det så enkelt att den kommer från nöt föreskrifterna och alla av någon anledning utgår från att den gäller för får med?

Jag gjorde lite kombinationssökningar på Jordbruksverkets hemsida, och visst finns det en massa måttangivelser, men inga för vägghöjd.... Inte som jag hittade i alla fall.

Martin S

« Svar #41 skrivet: 11 dec-07 kl 14:40 »
fortsättning på #42.
Nu har jag faktiskt pratat med länsveterinären. Hon ansåg det inte för omöjligt att uppfylla kraven utan 3 väggar i lagom skyddat läge. Men det är i så fall en konkret bedömmning, som ska göras av djurskyddsinspektören på plats.

Så fortsättning följer en gång i framtiden.

Oj, vilka beslut man tar tag i tack vara alternativ.nu...

« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 14:41 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 11 dec-07 kl 14:41 »
Bara för att reda ut saken grundligt. Rosa, skulle du inte kunna vara snäll och maila eller på annat sätt kontakta kontrollanterna och/eller den kursansvarige och fråga var uppgiften om 1,5 m vägghöjd för får finns angiven. Uppgiften måste ju komma någonstans ifrån, eller är det så enkelt att den kommer från nöt föreskrifterna och alla av någon anledning utgår från att den gäller för får med?

Jag gjorde lite kombinationssökningar på Jordbruksverkets hemsida, och visst finns det en massa måttangivelser, men inga för vägghöjd.... Inte som jag hittade i alla fall.
Jag har på EU-kurs i tvärvillkoren fått lära mig samma sak som Rosa.

Den täta vägghöjden är beräknad för en ligghall till får. Man måste ta hänsyn till att ströbädden kommer att bli ca 40-70 cm hög och det ska ändå vara dragfritt åt djuren när dom ligger normal och vilar/idisslar.

Sen är det väl så att ni diskuterar petitesser. Ska man ha djur ska dom bo bra. Bygg ordentligt när ni ändå ska göra nått. Rosa verkar vara den som har koll på bra byggsätt.

Att slå upp ett plåttak och tro att lite sly och en gärsgård skulle ge lä och skydd mot regn som blåser in från sidorna är ju skrattretande.

Raggarbonden  8)
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 14:42 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

leifhh

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 11 dec-07 kl 14:47 »
Att slå upp ett plåttak och tro att lite sly och en gärsgård skulle ge lä och skydd mot regn som blåser in från sidorna är ju skrattretande.

En ridå av 20 årig ogallrad gran då?

Bra att du fått samma uppgifter som Rosa, men då måste de finnas nedskrivna någonstans där de lätt kan hittas. Det må vara en petitess, men vi är några som är nyfikna och inte lyckas hitta uppgifterna. Tänk på att de flesta du pratar med här är glada (om än väldigt engagerade) amatörer som håller sina djur vid sidan om andra verksamheter.

Martin S

« Svar #44 skrivet: 11 dec-07 kl 14:54 »
Bygg ordentligt när ni ändå ska göra nått. Rosa verkar vara den som har koll på bra byggsätt.

Du, raggare - jag har jobbat som byggnadssnickare med rätt att spika både 10-tums och göra fina samlingar. Så akta din mun.

Vi pratar inte om att bygga dåligt, men om att bygga vad som behövs.
Ja, ett tät slånsnår ger bra skydd mot regn från sidorna. Som sagt - det är en konkret bedömning, och den kan du inte göra där du sitter fram för skärmen.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 11 dec-07 kl 14:57 »
En ridå av 20 årig ogallrad gran då?

Bra att du fått samma uppgifter som Rosa, men då måste de finnas nedskrivna någonstans där de lätt kan hittas. Det må vara en petitess, men vi är några som är nyfikna och inte lyckas hitta uppgifterna. Tänk på att de flesta du pratar med här är glada (om än väldigt engagerade) amatörer som håller sina djur vid sidan om andra verksamheter.

Det finns säkert inte nedskrivet i exakta mått utan det var en mycket känd veterinär (professor på får) som ansåg att det var de måtten som gällde vid kontroll och förprövning. Han är dessutom den som utbildar kommunens inspektörer ute i landet, så hans mått finns nog spridda runt om lite var stans.

Faktum kvarstår att om man ska säkerställa dragfri och torr miljö i alla väderförhållanden så pratar man i verkligheten om täta väggar och tak.

Sedan kan ni försöka med att resonera er runt med olika argument för att inte ha väggar, men ett dragfritt vindskydd består av 3 täta väggar och ett tak.

Raggarbonden  8)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #46 skrivet: 11 dec-07 kl 15:07 »
Du, raggare - jag har jobbat som byggnadssnickare med rätt att spika både 10-tums och göra fina samlingar. Så akta din mun.

Vi pratar inte om att bygga dåligt, men om att bygga vad som behövs.
Ja, ett tät slånsnår ger bra skydd mot regn från sidorna. Som sagt - det är en konkret bedömning, och den kan du inte göra där du sitter fram för skärmen.
Jag aktar inte min mun när jag läser strunt. Att anse att sly ger skydd mot slagregn och styv kuling är i mina konkreta ögon strunt.

Gå själv ut i det vädret och ställ dig i slyskogen så får du se.

Att bygga vad som krävs är att bygga dragfritt i alla väder och det gör man med täta väggar. Sedan hur man åstadkommer tätheten är ju en annan sak. Det finns billiga och dyra lösningar men gärsgårdar och sly hör inte till dom  ::)

Raggarbonden som också kan spika och bygga  8)

Martin S

« Svar #47 skrivet: 11 dec-07 kl 15:16 »
Sedan kan ni försöka med att resonera er runt med olika argument för att inte ha väggar, men ett dragfritt vindskydd består av 3 täta väggar och ett tak.

Ja, i långt de flesta fall är det lösningen, jag har ingenting principiellt emot att hus har väggar... ;)
Hur det blir i det konkreta fallet och hur inspektören resonerar återstår att se. Men denna vinter finns än så länge ladan. Så, nu går det nog inte att komma längre med den historien.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #48 skrivet: 11 dec-07 kl 15:19 »
Ibland så blir jag ganska trött på att alltid bli ifrågasatt  :-\

Som dom ansvarsfulla Fårägare ni är (vill jag gärna tro i alla fall) så har ni väl allihopa ett exemplar av den utmärkta handbok för fårägare som Länstyrelsen i Västra Götaland gett ut !!

Ta och läs den en gång till.

Citat ur denna:
Byggnader.
Får mår bra i välventilerade och dragfria byggnader. Oisolerade byggnader fungerar utmärkt. Väggar ska vara täta upp till 1,5 m höjd och både liggplats och luft ska vara torr.

/Rosa

PS Ledsen om någon som trodde att jag "hittat på detta" blev besviken nu  ;)
Någon som vi ha det på inscannad bild också kanske ? Anders Martin Leifhh ?
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 18:03 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 11 dec-07 kl 15:36 »
Som dom ansvarsfulla Fårägare ni är (vill jag gärna tro i alla fall) så har ni väl allihopa ett exemplar av den utmärkta handbok för fårägare som Länstyrelsen i Västra Götaland gett ut !!

Bra tips!

Fick dock följande resultat när jag sökte på http://www.o.lst.se/ (västra götaland, länsstyrelsen):

Sökord:   handbok fårägare  
Hittat:    29 sidor  
Antal:   Ingen sida innehåller alla 2 sökorden

Försökte med sökningar på lite olika ordkombinationer men med samma resultat.

Testade därför www.kb.se/libris och hittade efter en stund följande publikation:

titel:   Fåråret : en liten handbok för dig som har får  
förlag/år:   Göteborg : Länsstyrelsen Västra Götalands län, [2005]

Gick tillbaka till www.o.lst.se och sökte på fåråret. Men resultatet blev då:

Sökord:   fåråret  
Hittat:    Inget!

Vad trött man bli, nu ger jag fasen i att leta efter den något mer.

Ett litet petimetertilllägg bara: det är en handbok för fårägare i västra götaland, inte anvisningar för djurskyddsinspektörer. Det måste finnas anvisningar för djurskyddsinspektörerna också någonstans. Men var? En muntlig uppgift som den RaggarBonden hänvisar till funkar inte i länsrätten om man vill överpröva ett beslut. Utan skriftliga instruktioner till inspektörerna blir tillämpningen än mer godtycklig och rättsosäker, precis det som Riksrevisionen kritiserade djurskyddet för i en utredning för några år sedan.

PS: mina får går in och ut i ladugården som de vill, jag uppfyller utan tvekan alla krav man kan ställa. Jag är däremot principiellt intresserad av reglerna och regeltillämpningen det är därför jag fortsätter att ställa frågor.

Martin S

« Svar #50 skrivet: 11 dec-07 kl 15:46 »
Jag vill gärna till slut - kanske lite överraskande - säge att jag i praksis är 95% enig med både Rosa och RaggarBonden. Bygg ordentligt när det ändå skall byggas osv...
Och i den meningen handlar diskussionen om väldigt lite.

Vad som trickar mig och andra hel- och halvstuderade människor är när man ställer upp tolkningar av aktuella regler som om det var enda sanningen. Det kanske är en yrkesskada, det får ni nog i så fall stå ut med.
Det finns masser av får i de atlantiska kustländer som inte har 3 väggar och tak, och där kan det annars både regna och blåsa kuling. Men jag vet, det är en annan fråga, som inte har med svenska regler att göra.

« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 15:50 av Martin S »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #51 skrivet: 11 dec-07 kl 15:49 »
Ett litet petimetertilllägg bara: det är en handbok för fårägare i västra götaland, inte anvisningar för djurskyddsinspektörer. Det måste finnas anvisningar för djurskyddsinspektörerna också någonstans. Men var? En muntlig uppgift som den RaggarBonden hänvisar till funkar inte i länsrätten om man vill överpröva ett beslut. Utan skriftliga instruktioner till inspektörerna blir tillämpningen än mer godtycklig och rättsosäker, precis det som Riksrevisionen kritiserade djurskyddet för i en utredning för några år sedan.

Men snälla nån  ::)  Ge dig nu  :o

Handboken är ju utgiven av kontrollorganet länstyrelsen. Det är deras tolkning som gäller i första hand.
Om du sedan vill överklaga eller nått sådant får du väl göra det när du har fått avslag på förprövning eller liknande. Där lär det ju stå de mått dom anser ska gälla eller hur.
Rättsosäkerheten gällande djurhållningen är ju som vi alla vet obefintlig och det är nog inget vi kan göra mycket åt tyvärr....

Raggarbonden  8)

leifhh

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 11 dec-07 kl 16:07 »
Men snälla nån  ::)  Ge dig nu  :o

Handboken är ju utgiven av kontrollorganet länstyrelsen. Det är deras tolkning som gäller i första hand.
Om du sedan vill överklaga eller nått sådant får du väl göra det när du har fått avslag på förprövning eller liknande. Där lär det ju stå de mått dom anser ska gälla eller hur.
Rättsosäkerheten gällande djurhållningen är ju som vi alla vet obefintlig och det är nog inget vi kan göra mycket åt tyvärr....

Nej jag hiar mig inte, det här är intressant att gå till botten med....

Länsstyrelsen får inte hitta på några egna tolkningar. Länsstyrelsen skall tillämpa de tolkningar deras myndighet gör, olika myndigheter för olika områden. Är de tveksamma skall de vända sig uppåt till relevant myndighet för råd. De skall inte ta allt för stora egna inititiv eftersom det då riskerar att bli väl stora skillnader i tillämpningen av lagen. Detta vet jag för jag jobbar med/mot länsstyrelsens myndighetsutövning i mitt dagliga värv, dock inte avseende djurskydd utan på miljöområdet. Det är möjligt att länsstyrelsen själva får bestämma att det är 1,5 m som gäller (i Västra Götaland), men jag tror faktiskt inte det. Eftersom det finns måttangivelser från djurskyddsmyndigheten för golvutrymme, lammkammare, minimidjup bakom foderhäck, spaltbredder, mm mm så förvånar det mig att det inte finns något angivet för väggarnas höjd....

leifhh

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 11 dec-07 kl 16:08 »
Jag vill gärna till slut - kanske lite överraskande - säge att jag i praksis är 95% enig med både Rosa och RaggarBonden. Bygg ordentligt när det ändå skall byggas osv...
Och i den meningen handlar diskussionen om väldigt lite.

Vad som trickar mig och andra hel- och halvstuderade människor är när man ställer upp tolkningar av aktuella regler som om det var enda sanningen. Det kanske är en yrkesskada, det får ni nog i så fall stå ut med.
Det finns masser av får i de atlantiska kustländer som inte har 3 väggar och tak, och där kan det annars både regna och blåsa kuling. Men jag vet, det är en annan fråga, som inte har med svenska regler att göra.

Du sätter i princip ord på mina tankar.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #54 skrivet: 11 dec-07 kl 16:14 »
Vad har utbildningsnivå med saken att göra ?  På detta forum verkar de flesta svälja myter om fil som botar svåra sjukdommar hellre än när insatta välutbildade personer skriver verifierbara fakta.

Källkritik är svårt men Rosa är ju vad jag har sett en av de som alltid har fakta bakom sina uppgifter. Så varför ifrågasätta hennes uppgifter in absurdum.

Allt är inte som det verkar här i världen. Raggare kan vara akademiker dom också. Jag anser mig vara helutbildad Maskiningenjör, Nätverkstekniker och Djurskötare. Iaf anser mina lärare det som givit mig fina slutbetyg i dom utbildningarna.

I detta fall finns det ju tydligen dessutom på pränt att de måtten iaf gäller i Västra götaland och där jag bor. Lik förbenat ifrågasätter ni uppgifterna.

Raggarbonden

Martin S

« Svar #55 skrivet: 11 dec-07 kl 16:53 »
Vad har utbildningsnivå med saken att göra ?

Hoppas du såg, at jag med flit skrev halvstuderade (på danska har vi uttrycket "halvstuderat rövare", skulle gissa att vi är månge sådanna här på forummet). Det handlar inte om akademiskt nivå eller bra/dårligt. Det handlar om olika tillgånger till problem, båda kan praktiseras på alla nivåer. Och den ifrågasättande kan i många fall ha lite karaktär av yrkesskada. Om det var någon ironi där var det självironi.  ;)

leifhh

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 11 dec-07 kl 17:34 »
PS Ledsen om någon som trodde att jag "hittat på detta" blev besviken nu  ;)
Någon som vi ha det på inscannad bild också kanske ? Anders Martin Leifhh ?

Nej tack det behövs inte.

För att gå till botten med frågan skrev jag en fråga till Jordbruksverket, vi får se när/om de svarar. Återkommer då:

Citera
Jag har en fråga om byggnader till får. Finns det någonstans specificerat hur höga väggarna skall vara? Jag har hört uppgiften vindtät till 1,5 m nivå, men har inte hittat var den är hämtad annat än i en publikation från länsstyrelsen i Västra Götaland (Fåråret - handbok för fårägare). Jag är nyfiken om det finns specificerat i en föreskrift, ett allmänt råd eller liknande från Jordbruksverkets sida.

Charlotte

• -
« Svar #57 skrivet: 11 dec-07 kl 17:41 »
 Dom här tälthallarna med vindnätsväggar är alltså inte "lagliga"?
Jag som tyckte det verkade vara en bra lösning, men dom är ju inte helt vindtäta...
                           Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #58 skrivet: 11 dec-07 kl 17:49 »
När man sätter ner handen ovanför ströbädden ska det inte "dra/blåsa" där,
så har jag fått lära mig att kolla om det är dragfritt.

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #59 skrivet: 11 dec-07 kl 18:09 »
Dom här tälthallarna med vindnätsväggar är alltså inte "lagliga"?
Jag som tyckte det verkade vara en bra lösning, men dom är ju inte helt vindtäta...
                           Mvh
                         Charlotte

Dom kanske är dragfria. Skillnaden kan verka hårfin men vindnätet är ju till för att förhindra drag, men tillåter fukten att passera ut.

Man kan ju tex sätta presseningstyg 1,5 m upp på sidorna så är ju det problemet löst !

Raggarbonden  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 4 användare (1 dolda)
Wes Jr, Dyane68, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser