Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tuppen jagar bort hönorna  (läst 2848 gånger)

Hällmansro

tuppen jagar bort hönorna
« skrivet: 05 dec-07 kl 12:07 »
Hej !

Fick för en tid sedan en tupp - som sas inte kunde gala. Det passade mig, eftersom grannarna kanske inte vill höra en tupp.

Det tog ca fyra dagar för honom att komma på hur man gal. Kraxig, men OK.

Men : han jagar bort hönorna från maten........skall inte en tupp visa var maten finns?

Frågan är då : skall jag äta upp honom, eller kommer han att "lära sig" hur han skall göra ?
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Lycka

• Ångermanland
Re:Ska jag äta upp tuppen?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-07 kl 17:29 »
Lugn i stormen!
Tids nog blir han en gentleman,
som bjuder, hönorna först. :D
Hedemorahöns

Hällmansro

« Svar #2 skrivet: 06 dec-07 kl 10:33 »
Kan detta spela någon roll :

Hönorna är dvärgsorter och han är en ståtlig maran ?
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #3 skrivet: 06 dec-07 kl 11:52 »
Citera
Kan detta spela någon roll :
Hönorna är dvärgsorter och han är en ståtlig maran ?

Inte vad gäller matsituationen men hönorna får det väldigt svårt när den stora tunga tuppen vill para sig med dom, det kan sluta riktigt illa.
Det har hänt att hönors ryggar har gått sönder så att de har behövt avlivas pga för stora tuppar.
Man bör därför inte ha tupp av stor tung ras till hönor av liten eller dvärg ras.  
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 11:52 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 06 dec-07 kl 18:08 »
Min tupp betedde sig precis lika illa när han var ung och grön. Precis som ungar, som slåss när dom egentligen är lite kära... :-[
Han kommer att lära sig, så ta det lugnt.
Jag har oxå en bauta tupp och flera små hönor och har aldrig märkt av att dom skulle må dåligt av det, apropå ovanstående inlägg.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

orloff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 dec-07 kl 18:35 »
Jag har själv upplevt att en stor tupp i stort sett flådde vingarna av en liten höna.  :'(  Har efter det ALDRIG stora tuppar bland små höns.  :-X

Hällmansro

« Svar #6 skrivet: 10 jan-08 kl 13:18 »
Har nu haft "is i magen" ett tag.

Tuppen har blivit en gentleman mot två av det tre hönorna. Den tredje är han "jätte elak mot". Hon får inte äta av det smaskiga goda som jag kommer med. Hon får hålla sig till hönsmaten´. Ibland blir hon injagad i det lilla hus som finns inne i hönsgården.

Skall jag äta tuppen  NU då?

Jag har fått för mig att han behandlar dem lite som kycklingar - han visar absolut ännu inga tendenser till att vilja kliva upp på dem.....

Knopparp

• Halland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-08 kl 14:21 »
Jag tycker det låter som du är lite sugen på 'coq au vin' eller så...  ;) 8) ::)
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #8 skrivet: 10 jan-08 kl 15:39 »
Jag skule nog också tillaga honom . Hela floclen ska funka... Och håller fullständigt med i resonemanget om att i det här fallet har nog storleken en stor betydelse. Skaffa en tupp som passar hönsornas storlek bättre....så skulle jag göra...och vad jag förstår så är det inga problem att få tag i en tupp.
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser