Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns & ägg sökes till Tyresö  (läst 2776 gånger)

Irländaren

• Gäst
Höns & ägg sökes till Tyresö
« skrivet: 04 dec-07 kl 14:59 »
Hej,

Har funderat länge över att skaffa höns och/eller gäss. Före året med fågelinfluensan var inte rätt tidpunkt med tanke på att jag bor i en Stockholms förort (Tyresö). Skulle vilja skaffa några höns och ägg (befruktade så klart) i början av våren.Är det någon som kan peka mig åt tätt håll gällande val av sort och äggen? Bor nån i Tyresö?'

Irländaren

Anna

• -
Re:Höns & ägg sökes till Tyresö
« Svar #1 skrivet: 04 dec-07 kl 15:17 »
Om du inte vet vad du vill ha så är mitt tips att låna nå'n hönsbok på biblan och läsa lite. Det finns så otroligt många olika raser utifrån vad man är intresserad av. Många och stora ägg, lugna höns eller höns som gärna flyger upp i träd vid markfara, stora eller små raser beroende på utrymme, köldtåliga raser, vackra, konstiga, speciella färger, ruv-villiga eller såna som inte ruvar, köttraser? Det finns mycket att välja på. Sedan finns det klubbar för hönsintresserade runt om i landet, både för lantraser och för alla andra raser. Kolla länkarna på vår klubbs hemsida www.mittsverige.com och se vilken klubb som finns närmast dej. Oftast har klubbarna kontaktpersoner som kan hjälpa en att hitta rätt + att man som medlem ofta får rasregister över vilka som har vad i sitt område.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

rina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 dec-07 kl 17:57 »
Stockholms Läns Rasfjäderfäförening

Hemsida:
Email:
Ordförande:
Medlemskontakt: Anders Clarhäll, Finborgsvägen 30, 135 68 Tyresö, Tel. 08-770 03 14
Anders kan du ta kontakt med han kanske har tips om uppfödare i din närhet. :)

hustran

« Svar #3 skrivet: 04 dec-07 kl 18:20 »
Det verkar vara roligare med höns än får. Önskar mig ett hönshus. ;D

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 04 dec-07 kl 19:49 »
Tur att man kan ha både och om man vill  ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-07 kl 21:04 »
Jag bor i Älvsjö och har hönsen på "sommarbete" i Tyresö! Jag har Hedemorahöns (och åsbo tupp för tillfället) men ska byta den till en hedemoratupp innan sommaren. Här kan du få Åsbo tupp eller befruktade ägg om du vill. Det är ca en halvtimme till Tyresö härifrån. :)

Kul att du skaffar höns! Fler sådana vill vi ha!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Irländaren

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 dec-07 kl 08:22 »
???

Nu är jag inte med?!? Får? Har jag skrivit nåt dumt?

Irländaren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 08:23 »
Jag bor i Älvsjö och har hönsen på "sommarbete" i Tyresö! Jag har Hedemorahöns (och åsbo tupp för tillfället) men ska byta den till en hedemoratupp innan sommaren. Här kan du få Åsbo tupp eller befruktade ägg om du vill. Det är ca en halvtimme till Tyresö härifrån. :)

Kul att du skaffar höns! Fler sådana vill vi ha!

Lysande! Tack. Hur klarar sig Hedemorahöns vintern?

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-07 kl 19:16 »
???

Nu är jag inte med?!? Får? Har jag skrivit nåt dumt?
Hon kanske har får???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 05 dec-07 kl 19:20 »
Lysande! Tack. Hur klarar sig Hedemorahöns vintern?

De klarar sig jättebra! De har ju dubbla dun och ser därför mycket större ut än de egentligen är. De är vår nordligaste ras och bör därför klara vintern bäst men det råder delade meningar om hur kallt de klarar. Jag har hört att de klarar -30 grader utan att förfrysas och dö men jag har inte testat. Tycker det är bekvämast med plusgrader så man slipper byta vatten stup i kvarten. Det finns ju andra Lantras höns också så klart som klarar av 0 gradigt i huset. Flera som är mer skyddsvärda eller hotade än Hedemoran. Hedemoran är en av de alra vanligaste.

Hönsmamma

« Svar #10 skrivet: 05 dec-07 kl 19:32 »
Titta gärna på uppfödartråden här på alternativ där finns många raser och vi är många som skickar ägg ..
För att hjälpa andra att få tag på de raser de önskar  :)
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 05 dec-07 kl 22:14 »
Den uppfödarlistan gör mig så glad!  :D Jag vill ha: en sån och en sån, två såna och en sån.....det finns så himla många roliga raser! Just nu kläcks det för fullt i min kläckare och det kan man kalla en salig blandning! Köpte en 12-pack "gott o blandat" och nu har det tittat ut en araucanabebis, en faverollebebis och en...ja jag vet inte riktigt än vad den är, kul är det iallafall!!  :P
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Methoni

• Närke
« Svar #12 skrivet: 07 dec-07 kl 10:11 »
Hej!
Kul med en Tyresöbo som vill ha höns. Det är nog säkrast att du kollar med kommunen vad du får ha. Det finns ju (i alla fall fanns) olika regler beroende på var i Tyresö man bor eller tänker sig ha djuren.
Hälsningar Methoni fd Tyresöbo

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser