Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  soc  (läst 6093 gånger)

nizze71

• Gäst
soc
« skrivet: 04 dec-07 kl 01:10 »
Jag & min fru har under många år levt på socialen och har tittat på många av alla trådarna här. Men jag och min fru kan ej spara något och tycker att allt som skrivs här är löjligt. Ja jag menar att vi som går på socialen har ju ingen chans att spara. Vi får ju ta dagen som den kommer och köpa för vad som finns

Gugge (klehr65)

• -
Re:soc
« Svar #1 skrivet: 04 dec-07 kl 01:17 »
Nyfiken fråga !! Varför lever ni på socialen ??

nizze71

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 dec-07 kl 01:31 »
På grund av att jag fick en ryggskada  och var tvungen att sluta på jobbet. Sedan hände det en tråkig incident att jag vart däntagen utan min vetskap från metall och jag försökte överklaga men det ledde ingen vart. Så på grund av det var vi tvungna att söka soc.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #3 skrivet: 04 dec-07 kl 01:36 »
OK. Verkar vara en jobbig situation ni hamnat i !!

Radar

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 04 dec-07 kl 01:37 »
Jag & min fru har under många år levt på socialen och har tittat på många av alla trådarna här. Men jag och min fru kan ej spara något och tycker att allt som skrivs här är löjligt. Ja jag menar att vi som går på socialen har ju ingen chans att spara. Vi får ju ta dagen som den kommer och köpa för vad som finns
Jag har tidigare i mitt liv också "försörjt" mig på det sociala. Håller fullständigt med. Det går inte att spara undan några pengar. Det bidrag man får är tänkt att räcka bara till det nödvändigaste. Om man mot förmodan lyckats lägga undan en slant på bankkontot är man skyldig att uppge detta vid nästa behovsprövning och bidraget minskas då med motsvarande belopp.
Man blir dessutom nästan beskylld för att ha haft svarta inkomster och kanske även får bidraget minskat på grund av detta.

Det kan nog komma kommentarer som ifrågasätter varför ni får socialbidrag. Arbetsmarknad, sjukdom kan vara anledningar till detta. Det är inte något jag har med att göra, och ingen annan heller. Ni svarar på sådana frågor bara om ni vill.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-07 kl 01:49 »
nej, ingenting är omöjligt.
det beror lite på hur ni bor...tappa inte hoppet bara :)
nu tänker jag INTE be er att samla tomburkar, även om man kan bli rik på det..
jag lever själv under existensminimum och klarar mig någorlunda.

om du vill ha hjälp så måste jag nog få lite mer allmän information först.
bor ni i lägenhet, i stan eller på landet?
har ni ålder /ork att förändra småsaker?
vad är era mål/drömmar?

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 dec-07 kl 08:17 »
Måste spontant ge en eloge till Åsnemor som inte tvekar att bidra med sin kunskap! Kram på dä!  :-*

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 dec-07 kl 08:32 »

Det är inte meningen att man ska spara på soc. Det är ett bidrag till det nödvändigaste, precis som nån sa. Inget annat. Var glad att ni får soc, det finns inte i många andra länder! Här i Sverige har vi det j---igt bra!

Jag levde själv på soc i några år och med hårda prioriteringar klarade jag mig hyfsat. Istället för att fastna i hopplöshet, försök hitta lösningar! Gör en budget som täcker alla utgifter och utgå från den varje månad.

Spara alla kvitton en månad, sätt er sen och gå igenom dom och se hur mycket ni lägger på "sånt som inte är viktigt", t ex godis, tidningar, ev make-up, färdigprodukter/snabbmat, dricka etc. Skär ner eller sluta köpa dessa onödiga lyxprodukter. Laga egen mat, dra ner på dyrt kött och köp billiga linser och bönör som ni kokar själva...

Det finns hur mycket som helst man kan göra för att påverka sin ekonomi!

Lycka till!

/Dandelia

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 dec-07 kl 10:07 »
Soc är ju sista utvägen om man inte har något annat att leva på. Då ligger det i sakens natur att man inte kan få socialbidrag om man har sparade medel.

Men det är väl inte meningen att man skall leva på socialbidrag år ut och år in?

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 dec-07 kl 13:01 »
Nej, det är tänkt som en högst tillfällig hjälp. Men många i min närhet har haft soc år ut och år in utan att behöva göra nåt för det.

/Dandelia

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 dec-07 kl 23:02 »
Jag känner ingen som lever på soc, vi lever under soc-nivån och jag tycker det är bra tips och tankar här. Det handlar ju inte bara om att spara på pengar utan på miljön...
Tycker ändå jag har det bra, är fri och lever utan dyra saker, men med annat som jag värderar...

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 dec-07 kl 10:51 »
Nu får du nog backa lite...utan att behöva göra någonting åt det!!! vad menar du med det?
Kan det möjligtvis vara så att de inte KAN göra någonting åt det. Jag är inte naiv...jag vet att det finns personer som utnyttjar soc och jobbar svart bredvid...men det finns de som INTE gör det!
På grund av att vårt socialförsäkringssystem ser ut som det gör, så hamnar människor mellan stolarna. För att kunna överklaga ett beslut, en dom eller ett avslag så krävs det att det finns lagar som stödjer dina rättigheter. Samt någonting som kallas praxis. Vet du vad det kostar att hamna i moment 22?

Varför sån ilska ??? Jag sa som det är: Att flera i min närhet lever och har levt på soc i utan att soc kräver nåt i gengäld. Dvs, de har inte behövt motprestera! Jag var själv tillsammans med en av dessa individer och -tro mig- fly förbannad för att det kunde fortgå år efter år.

Soc är ju menat som ett tillfälligt stöd tills dess att man kan gå vidare med livet, på ett eller annat sätt. Men det verkar vara lätt att "fastna" i socfällan och tappa hoppet! Jag levde själv på soc efter att ha tvingats flytta hemifrån vid 17 år. Jag gick fortfarande i skolan och hade inget val då jag inte kunde försörja mig själv. Jag vet att det är tufft!

MEN vi ska vara GLADA över att möjligheten finns istället för att tycka synd om oss själva för att vi får "så lite"! Det gäller att göra det bästa av en svår situation! Som sagt, med hårda prioriteringar kommer man långt, vare sig vi har soc eller ej.

Förstår du mig bättre nu? :)

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 dec-07 kl 10:53 »
Öhum, jag vet inte vad "moment 22" är :-[

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 05 dec-07 kl 12:07 »
Moment 22 är en omöjlig situation där ett villkor måste vara uppfyllt för att något annat ska hända, men det som ska hända måste vara klart för att det första ska vara uppfyllt. Kommer från en bok om vietnamkriget där man måste fylla i en blankett om att man är galen för att få bli hemskickad, men samtidigt ansågs man inte varta galen om man kunde klara att fylla i blanketten. Eller nåt sånt...

Nån annan kanske kan förklara bättre...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 05 dec-07 kl 12:19 »
Moment 22 är en omöjlig situation där ett villkor måste vara uppfyllt för att något annat ska hända, men det som ska hända måste vara klart för att det första ska vara uppfyllt. Kommer från en bok om vietnamkriget där man måste fylla i en blankett om att man är galen för att få bli hemskickad, men samtidigt ansågs man inte varta galen om man kunde klara att fylla i blanketten. Eller nåt sånt...

Nån annan kanske kan förklara bättre...  ::)

Moment 22 är ett s.k. cirkelresonemang, taget från en bok om andra världskriget
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moment_22_%28bok%29

Ett av de mer kända cirkelresonemangen är väl det om hönan och ägget, vilket som kom först..........
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 dec-07 kl 08:45 »
Jag vill arbeta men får inte...hur rätt är det?

Inget rätt. Hur har det gått till?

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 dec-07 kl 08:57 »
Jag säger detsamma: HUR har det gått till?! Låter ju helt vansinnigt...

/Dandelia

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 dec-07 kl 09:14 »
Som tur var så är jag en obotlig optimist!
Nu vet jag att ensam ÄR stark ;D
Det vill jag förmedla till andra...

Sia

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 07 dec-07 kl 01:17 »
Jag & min fru har under många år levt på socialen och har tittat på många av alla trådarna här. Men jag och min fru kan ej spara något och tycker att allt som skrivs här är löjligt.

Ni kanske tycker det är löjligt, men de som lever så resurssnålt som möjligt och spar pengar (spar, inte tjänar) på att andvända tipsen som skrivs här tycker INTE att det är löjligt.
Det mesta handlar inte om att spara pengar utan att spara på resurser, och därmed kanske få någon slant över till något annat.

Jag har hittat massor av "spartips" på alternativ, jag undrar hur ni inte kan ha gjort det ???

« Senast ändrad: 07 dec-07 kl 01:17 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

nizze71

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 dec-07 kl 02:06 »
Har du några bra tipps på det då för att när vi har bet. hyra och de vanliga räkningarna har vi bara så det räcker till mat . Och inte mycket annat

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser