Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa ardenner !  (läst 18316 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Re:Köpa ardenner !
« Svar #40 skrivet: 25 jan-08 kl 06:04 »
Kantarell = Fjording, gula och ser likadana ut allihop :-X

HA! Inte min! Den är GRÅBLACK!! ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Falin

• -
« Svar #41 skrivet: 25 jan-08 kl 06:21 »
Det är ju inte rasen som är det intressanta utan hur individen är, om det är en väluppfostrad  häst.

Jag säger som min hovis; jag tycker om alla hästar som hör till snäll-rasen!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #42 skrivet: 25 jan-08 kl 09:13 »
Även jag har nordsvenskar, men bara för ren nyfikenhets skull ringde jag Agria och frågade om prisuppgift på en likadan försäkring på en lika gammal ardenner, som jag har nordsvensk, och de skilde inte en krona!  ;D

Däremot håller jag med om att hovbroskförbening är vanligare hos ardenner, men den förekommer allt för ofta hos nordsvensk också...

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #43 skrivet: 25 jan-08 kl 11:17 »

Däremot håller jag med om att hovbroskförbening är vanligare hos ardenner, men den förekommer allt för ofta hos nordsvensk också...

Och inte blir det väl bättre att de har tagit in fler importhästar heller...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Körven

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 25 jan-08 kl 14:59 »
Varför jag ska köpa en ardenner !!
Jag skall ha den att rida på och även senare köra. Visst är dom stora men inte klumpiga. Jag har sett en akademisk riduppvisning genomförd av en stor maffig ardennerhingst, det var otroligt vackert och elegant.
Att en häst i första hand är framavlad för körning innebär inte att man inte kan ha stor glädje av den som ridhäst.
Även om det är min första egna häst så är jag ingen nybörjare vad det gäller hästar. Och jag förstår inte varför en ardenner skulle vara mer olämplig som nybörjarhäst än någon annan ras !! Det är ju inte rasen som är det intressanta utan hur individen är, om det är en väluppfostrad  häst.
Hästen jag ska köpa är genomsnäll. Van vid att bli ompysslad och att barn klänger på honom. Alla, barn som vuxna kan utan problem rida ut på honom.
Visst känns det om man blir trampad av en ardnenner eller klämd men det gör det av vilken stor häst som helst. Mycket farligare med ett nervöst och tittigt halvblod än en stor,tung men snäll ardenner. En ilsken shettis är heller inget att leka med trots att den är så liten.
Tycker inte att man ska nervärdera ridning på ardenner på det viset. Det börjar för övrigt bli allt mer populärt att rida på ardenner. Nä, låt var och en köpa den häst som dom tycker om och passar ihop med oavsett om det är en tung ardenner eller en smäcker arab.
Jag har åkt på semester så många mil och så många gånger med bil. Nu för tiden föredrar jag att stanna hemma och ta en tur med traktorn i skogen, mycket mer givande  ;)
En ardenner är framavlad att vara framför plogen,inte som ridhäst.Man kan naturligtvis rida på vad som hellst i hästväg.Att man kan visa upp en ardenner i Akademisk ridning,och det ser maffigt ut är nog en smaksak.Det kan man även säga om en riktig fläskfia som dansar balett i pjäxor.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #45 skrivet: 25 jan-08 kl 15:09 »
En ardenner är framavlad att vara framför plogen,inte som ridhäst.Man kan naturligtvis rida på vad som hellst i hästväg.Att man kan visa upp en ardenner i Akademisk ridning,och det ser maffigt ut är nog en smaksak.Det kan man även säga om en riktig fläskfia som dansar balett i pjäxor.

Körven

Smaken är som baken....
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #46 skrivet: 25 jan-08 kl 18:56 »
en riktig fläskfia som dansar balett i pjäxor.

*dregglar*  :P När det gäller hästvärlden så föredrar jag helt klart fläskfior. Så länge man är medveten om de begränsningar som finns så kan även "fläskfior" av olika raser (alltså kallblodshästar) var ypperliga ridhästar. Vill man ha trevliga uteritter och träning på lägre nivå finns det inget som gör att ex ett hbl är lämpligare än en ardenner.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Ardenner1

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 26 jan-08 kl 00:10 »
klart du ska köpa en ardenner :  )  jag rider min och håller på med inkörning funkar jätte bra..
bodde i småland ett tag på gården fanns det 4 ardennrar + min egen ingen av dom varken kändes trög lat eller ovillig.
jag har en ardenner av den lite lättare sorten efter racket.
en riktig galopp häst med ett stort hjärta. ;D
sen är dom gämfört med nordsvenskar mycket billigare, nordsvenskar börjar ju bli dyra nu. men du få lika mycket vän styrka kärlek och glädje med en ardenner.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 26 jan-08 kl 12:13 »
Och det märkliga äratt trots att det gnälls på kallblodstravaren så är den mycket dyrare att köpa än bruksnordisen ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #49 skrivet: 29 jan-08 kl 23:43 »
Hmm, hur jämför du nu?

Och det märkliga äratt trots att det gnälls på kallblodstravaren så är den mycket dyrare att köpa än bruksnordisen ;)
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Västergötland
SV: Köpa ardenner !
« Svar #50 skrivet: 01 feb-08 kl 21:50 »
När jag förra vintern skulle köpa ett kallblod så kollade jag både och på nätet på olika annonser.
Att köpa en unghäst avsedd för trav är ju självklart dyr, det är inte konstigt.

Kallblodstravare som lagt tävlingsskorna på hyllan kostar runt 10-15.000.. Är dom dessutom lite utbildade osv. så är det 20 000 direkt.

En ,motsvarande häst av bruks tyckte jag mycket billigare!

Bruks unghästar är ju så gott som gratis om man jämför!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #51 skrivet: 01 feb-08 kl 21:57 »
När jag förra vintern skulle köpa ett kallblod så kollade jag både och på nätet på olika annonser.
Att köpa en unghäst avsedd för trav är ju självklart dyr, det är inte konstigt.

Kallblodstravare som lagt tävlingsskorna på hyllan kostar runt 10-15.000.. Är dom dessutom lite utbildade osv. så är det 20 000 direkt.

En ,motsvarande häst av bruks tyckte jag mycket billigare!

Bruks unghästar är ju så gott som gratis om man jämför!

Knepigt, hittar inte en brukshäst under 15000kr om jag inte vill köpa ett föl från i år dvs. Dessutom hittar jag inga brukshästar alls som är utbildade i körning, iaf inte nordsvensk och ardenner.. ???

Frances

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 01 feb-08 kl 22:07 »
Sicken tur då att jag inte köpte nån bruks "i onödan"  ;) Höll på att falla för det när kallblodstravarna var så dyra.. ;D

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #53 skrivet: 01 feb-08 kl 22:23 »
Då kunde du ju sålt den till mig nu  ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 01 feb-08 kl 22:48 »
Javisst ja, du söker. Du hittar säkert den perfekta hästen, jag lovar!

Byracka

• -
« Svar #55 skrivet: 01 feb-08 kl 22:55 »
Nåt är det som inte stämmer här, jag har svårt för att tro det är hästen på bilden som säljs.
Och är inte det ohyggligt billigt för vilken ardenner som helst?

http://www.blocket.se/vi/14674184.htm?ca=16_s
« Senast ändrad: 01 feb-08 kl 22:57 av Byracka »

Frances

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 01 feb-08 kl 23:00 »
Nä, hingsten på bilden är nog knappast till salu för 4000, det är en av deras avelshingstar ;D
Det är väl som en del skriver typ 100 kr osv. bara för att man måste skriva ett pris i annonsen....

Förresten så ligger stället här i närheten,gör mig nöjet ibland att passera där och skåda dom vackra djuren :)
« Senast ändrad: 01 feb-08 kl 23:01 av Frances »

Byracka

• -
« Svar #57 skrivet: 01 feb-08 kl 23:03 »
Skrivet är skrivet.
I morgon är det jag som åker till Grevagården och hämtar Kuno te Zande.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #58 skrivet: 01 feb-08 kl 23:55 »
En fråga om hovbroskförbening.
 Är det något som en veterinär kan upptäcka vid en besiktning eller måste man röntga för att upptäcka detta?
Om hästen drabbas av detta...hur yttrar det sig ? Är det i såfall "kört" för hästen eller kan den leva som vanligt ?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #59 skrivet: 02 feb-08 kl 01:50 »
Vad har ni för försäkring till era hästar ? Har kikat runt lite hos dom olika bolagen men tycker inte att jag blir nåt klokare. Känns som om det är en snårig djungel med omfattning osv. av alla de slag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser