Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa ardenner !  (läst 18314 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Köpa ardenner !
« Svar #20 skrivet: 05 jan-08 kl 13:34 »
Det tycker jag är högst rimligt pris. Du kan inte få mer för det priset! Hugg det direkt innan nån annan gör det om du är nöjd  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 05 jan-08 kl 14:36 »
Definitivt inget överpris på stallhyra! Boka platsen direkt! Speciellt som stallägarna verkar bra!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 09 jan-08 kl 23:04 »
när jag hade ardenner på lösdrift + fri tillgång kostade allt mitt foder 1000kr i mån inkl vitaminer+ mineraler + kraft.
ge hö ist det blir inte förstört .
jag skulle inte ge mindre än 15kilo hö eller 25kilo hösilage på en ardenner som rids.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #23 skrivet: 16 jan-08 kl 20:32 »
Nu har jag kommit så långt att det är klart att jag ska hyra in mig i stallet där jag var och tittade, från 1/3 har jag stallplats där. Med min häst blir det totalt 5 hästar i stallet. Jag och stallägarna har gjort upp ett schema där vi hjälps åt med fodring in/utsläpp osv.
Det är också klart (till 99%) att jag ska köpa ardennern som jag tittade på. Ska bara dit en gång till och ha med mig riktigt hästkunnigt folk som ska titta på honom och provrida. Om nu inte dom hittar något riktigt stort fel på honom så kommer jag att köpa honom !! Och jag är sååå GLAD över detta.
 Nu när jag har träffat Danne som han heter, så vet jag att jag gör rätt som skaffar häst. Det känns gott i hjärtat när jag tänker på det nu. ( Har ju kännt mig rädd inför det stora beslutet att bli hästägare).
Danne är en underbar häst och jag ser fram emot många års vänskap med honom!!

Falin

• -
« Svar #24 skrivet: 17 jan-08 kl 13:30 »
Grattis och lycka till!  :)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #25 skrivet: 18 jan-08 kl 14:43 »
Grattis och välkommen i hästgänget :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #26 skrivet: 18 jan-08 kl 14:51 »
Tack ! Det är ju inte särskilt långt mellan Kinnarumma och Skephult om man rider genom skogen. Det blir ju aldrig av jag tar mig med bil den långa, lååånga vägen till Skephult så chansen är nog större att vi ses på hästryggen istället  ;D. Det vore väldigt trevligt att ta en tur ihop till sommaren !!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #27 skrivet: 18 jan-08 kl 16:19 »
 :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

klorofyll

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 jan-08 kl 18:32 »
En veterinärbesiktning är bra att göra före köp!
Det är en trygghet på många sätt. Just i ditt läge är man lätt förblindad av kärlek.
Men du kanske redan tänkt på det. Lycka till!

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #29 skrivet: 24 jan-08 kl 06:34 »
Jo, jag har allt tänkt på det där med veterinärbesiktning.
Vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska köpa hästen av en arbetskamrat som jag känner väl och jobbat ihop med i flera år. Hon har haft hästen sedan han var föl och säger att han aldrig varit sjuk eller haft någon skada, att han är fullt frisk nu. Jag litar på vad hon säger, vet att hon inte skulle lura mig.
Vad tittar en veterinär efter vid en besiktning ? Hur skulle ni gjort om ni var i min situation ?

Falin

• -
« Svar #30 skrivet: 24 jan-08 kl 06:37 »
Det kan ju komma fram saker vid en besiktning som kollegan inte vet något om, även om hon är ärlig. Ibland krävs en besiktning för att få försäkra också.

Jag tycker nog att du ska göra en besiktning, om inte annat för att undvika framtida bekymmer. Det är ju inte roligt om det dyker upp något efter en månad, och du och kollegan i värsta fall kanske blir ovänner över det hela.

Frances

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 24 jan-08 kl 06:43 »
Gör en besiktning om du känner för det.

Jag brukar aldrig göra det. Känns som att en vet.besiktkning ger inte mer än vad jag själv kan besikta fram.

Isåfall vore det röntgen osv. men sånna fel är det ju återköp som gäller ändå..

Men visst, har hört om folk som inte märkt själva att hästen är halt förran vid besiktning. Så har du inte god hjälp så anlita en veterinär.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 24 jan-08 kl 06:47 »
Allmäntillstånd (hull, temperament,kroppsstorlek)
Extreiöra avvikelser
Synliga slemh. och palpera luftvägar
Hud
Cirkulationsorkan
Respirationsorgan
Digestionsorgan, tänder , munhåla
Yttre könsorgan
Skeltt.leder,senor,muskulatur
Hovstatus
Rörelser i skritt o trav
Reaktion efter böjprov
Arbetsprov
Ev. andra avvikelser

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #33 skrivet: 24 jan-08 kl 07:52 »
En av anledningarna till att ardennern är dubbelt så dyr att försäkra som en nordsvensk tex.

Hos vilket bolag då? Hos agria som jag har är kostnaden exakt den samma för ardenner och nordsvensk!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Körven

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 24 jan-08 kl 13:06 »

Varför i jessu namn köpa en Ardenner,vad har du för bruk av én sådan?Den är stor och klumpig och ingen nybörjarhäst.Även om den inte menar att skada dig så gör hans storlek det betydligt farligare, att hanskas med.Skulle den tex klämma dig i en dörr,så blir du rätt så platt,eller trampa dig på foten.Myte om att en stor häst är snällare och lugnare är det fler här som vittnat om att så inte är fallet.
Visst kan man rida på den,men den är inte framavlad till att vara ridhäst.Man kan åka på semmester med en traktor,men det är betydligt trevligare att åka bil.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 24 jan-08 kl 13:50 »
Varför inte? Ska det gå åt helsike så kan det lika gärna göra det med dunder o brak  ;D ;D Annars kanske det går alldeless utmärkt med en ardenner o då är ingen skada skedd ;)

queer

« Svar #36 skrivet: 24 jan-08 kl 14:10 »
ja, en ardenner är stor och stark, men snäll och foglig och fattar inte hur stark han är. Ta det lugnt bara och ta med en morot eller två - du får en vän för livet ...

Frances

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 24 jan-08 kl 21:12 »
Citera
kantarellägare

Jag är inte så insatt... Vad är kantarellägare? ;D

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #38 skrivet: 25 jan-08 kl 02:55 »

Varför i jessu namn köpa en Ardenner,vad har du för bruk av én sådan?Den är stor och klumpig och ingen nybörjarhäst.Även om den inte menar att skada dig så gör hans storlek det betydligt farligare, att hanskas med.Skulle den tex klämma dig i en dörr,så blir du rätt så platt,eller trampa dig på foten.Myte om att en stor häst är snällare och lugnare är det fler här som vittnat om att så inte är fallet.
Visst kan man rida på den,men den är inte framavlad till att vara ridhäst.Man kan åka på semmester med en traktor,men det är betydligt trevligare att åka bil.

Varför jag ska köpa en ardenner !!
Jag skall ha den att rida på och även senare köra. Visst är dom stora men inte klumpiga. Jag har sett en akademisk riduppvisning genomförd av en stor maffig ardennerhingst, det var otroligt vackert och elegant.
Att en häst i första hand är framavlad för körning innebär inte att man inte kan ha stor glädje av den som ridhäst.
Även om det är min första egna häst så är jag ingen nybörjare vad det gäller hästar. Och jag förstår inte varför en ardenner skulle vara mer olämplig som nybörjarhäst än någon annan ras !! Det är ju inte rasen som är det intressanta utan hur individen är, om det är en väluppfostrad  häst.
Hästen jag ska köpa är genomsnäll. Van vid att bli ompysslad och att barn klänger på honom. Alla, barn som vuxna kan utan problem rida ut på honom.
Visst känns det om man blir trampad av en ardnenner eller klämd men det gör det av vilken stor häst som helst. Mycket farligare med ett nervöst och tittigt halvblod än en stor,tung men snäll ardenner. En ilsken shettis är heller inget att leka med trots att den är så liten.
Tycker inte att man ska nervärdera ridning på ardenner på det viset. Det börjar för övrigt bli allt mer populärt att rida på ardenner. Nä, låt var och en köpa den häst som dom tycker om och passar ihop med oavsett om det är en tung ardenner eller en smäcker arab.
Jag har åkt på semester så många mil och så många gånger med bil. Nu för tiden föredrar jag att stanna hemma och ta en tur med traktorn i skogen, mycket mer givande  ;)

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #39 skrivet: 25 jan-08 kl 02:56 »
Kantarell = Fjording, gula och ser likadana ut allihop :-X
;D ;D Det har jag heller aldrig hört förut. Härligt med nya kunskaper  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser