Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa ardenner !  (läst 18013 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Köpa ardenner !
« skrivet: 04 dec-07 kl 00:53 »
Har blivit erbjuden att köpa en 8-årig ardennervallack. Han är inkörd och väl riden. Ägaren säger att det är den snällaste häst man kan tänka sig och att alla kan rida på honom.
Ni som kan ardenner, hur brukar dom vara i lynnet ? Är det en häst som lämpar sig att rida på ? Något särskilt att tänka på vad det gäller att köpa ardenner.
Ja, frågorna är ju många. Har aldrig haft häst förut så det måste ju tänkas över noga. Är tacksam för all hjälp, tips och råd.

saint206

• Småland
Re:Köpa ardenner !
« Svar #1 skrivet: 04 dec-07 kl 01:00 »
hej!
ardenner är en ganska lugn ras, men även dom kan vara tittiga.. jag har en som är 18 och nervigare än min travare var... så på så sätt är det väldigt individuellt..
en ardenner lämpar sig bäst för körning, eftersom dom gärna lägger sig på bogarna om man rider dom.. men visst, kan du bara rida en häst i form och så så är det inga problem..
prova hästen och se om det passar dig..
mvh/karin
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 04 dec-07 kl 13:36 »
Rider och kör min och det funkar ;D

Kanske ingen dressyr/hopphäst men vill man bara rida ut och träna lite enklare dressyr - HELT OK.

Ska jag följa med dig och titta på han? Vi bor ju inte så långt ifrån varann?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 04 dec-07 kl 16:25 »
Det finns både lugna och hetsiga varianter. Jag har en hetsig... Mycket bra ridhäst eftersom jag gillar hästar med krut i . Inte bra att köra då jag är nybörjare på det området.
Ardennern idag är mycket "nervigare" än den var förr, men de är ju individer. Kolla på hästen, provkör och provrid. Led runt den och bedöm sedan.
Lycka till!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #4 skrivet: 05 dec-07 kl 01:34 »
Hon som ska sälja hästen säger att han äter ensilage för ca 200:- i månaden + lite kraftfoder. Det låter billigt, kan det stämma ? Jag litar helt på vad hon säger men vill ändå höra med er som har hästar vad dom äter för per månad !! Vad kostar en ensilagebal ?

Tack bondelinda för erbjudandet !! Vill gärna ha med mig någon hästkunnig när jag ska titta på honom och skulle bli väldigt glad om du vill följa med. Han finns i Mårdaklev. Har inte bestämmt när jag ska åka dit men jag hör av mej när jag vet lite närmare när det kan tänkas bli !!
/Gugge
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 01:36 av klehr65 »

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 05 dec-07 kl 02:23 »
Ja, det låter lite billigt, om inte säljaren har en kanondeal på ensilage...  ;) Jag har inte jättekoll på vad en ardenner väger, men åtminstone 800 kg kanske? Om vi då struntar i allt vad näringsinnehåll i ensilaget heter och bara fokuserar på mängden, så bör en häst äta 1,2 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt för att få sitt tuggbehov tillfredsställt. 1,2x8= 9,6 kg torrsubstans. Om vi då antar att ensilaget har en ts-halt på 65% innebär det i runda slängar minimum 15 kilo ensilage om dagen. Det äter mina halvblod LÄTT, så jag förmodar att en ardenner kan äta det dubbla....

Beroende på var du bor och hur mycket du köper så kostar en bale mellan 250 och 350 kr, och de flesta snittar nog på 300 kg st. Haken med ensilagebalar är att de måste förbrukas rätt snabbt, man kan alltså inte öppna den och fodra från den i 2-3 veckor. De lärde tvistar om hur länge man kan använda den, jag säger en vecka max, så det gäller ju att man har flera hästar som kan äta från den. Annars får man köpa små ensilagebalar som det är 40-50 kg i, men de är fortfarande inte så vanliga och ganska mycket dyrare.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #6 skrivet: 05 dec-07 kl 02:41 »
Ägaren säger att hästen äter 10 kg om dagen, annars blir den fet !!
Visste heller inte att man måste förbruka balen så fort.....Det är ju så mycket att lära innan man köper häst....tur att ni på forumet finns som man kan lära sig av
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 02:46 av klehr65 »

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 02:59 »
Då tror jag att ägaren har förväxlat fet med bukig. Bukig blir en häst som får för lite protein, och så tror ägaren att den är tjock och drar ner på grovfodret = ännu mindre protein. 10 kg är alldeles för lite för en så stor häst!

Men du ska väl ha den med en annan eller flera andra hästar? Nu när det var kallt och minusgrader för någon vecka sedan testade jag att ställa ut en hel rundbale med ensilage till mina två halvblod på lösdrift. Det tog dem 8 dagar att äta upp den, lite för länge för att det ska fungera. Hade jag haft en häst till hemma hade det nog gått bra även vid mildväder, då de äter lite mindre än när det är kallt.
Men ett par ardennrar kanske klipper en bale på 5-6 dagar?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #8 skrivet: 05 dec-07 kl 03:12 »
Tyckte också att 10 kilo lät lite !! 15-20 kilo är vad jag har hört ska vara normalt för en ardenner.
Om jag köper hästen ska jag ha den på lösdrift tillsammans med andra hästar, jag tror att dom har fri tillgång till ensilage.
Ardennerägaren sa att det går inte för då äter han ihjäl sig !!
Ja jösses, vad mycket att ta reda på...
Är ju rätt nyfiken på vad det skulle kosta mej per månad att utfodra honom !! Behöver inte bli så vansinnigt dyrt att ha en häst om jag räknar rätt....men det kanske är en glädjekalkyl !!

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 05 dec-07 kl 03:23 »
Nä, har man ett bra ensilage kommer man långt på det! Jag ger inget annat till mina två halvblod som rids, utom Tokosel och lite havreskrammel i krubban när de ska komma in.  :)
De hästar som jag har släppt på fri tillgång och som inte har varit vana vid det äter som galningar den första veckan eller så, men när de inser att maten alltid finns där lugnar de ner sig.

Om det blir dyrt att ha häst så brukar det handla om veterinärkostnader, det kan barka iväg som bara den. Ofta när man köper en häst låter man "sin" veterinär göra en besiktning av den innan, så att man inte står där 3 veckor efter köpet med en häst som man kanske inte kan använda till det man tänkt. (Säger hon som köpt tre hästar på raken utan att besiktiga...  :-[) Det finns en tråd om huruvida man ska ha sin häst försäkrad eller inte längre ner i forumet.

Visst är det mycket att ta reda på, och alla hästmänniskor har olika åsikter om hur det ska vara.  ;D

drakvinga

• Småland
« Svar #10 skrivet: 05 dec-07 kl 09:31 »
Hej
Min åsikt är att det är dyrare än man tror att han häst. Det ska till kraftfoder och hö och mineraler, visst... Men sedan ska den verkas och eventuellt skos av hovslagare var 8 v. Och inte glömma veterinärförsäkring och vaccinationer.

Häst är en lyxprodukt som kostar pengar.
Men det är värt det om man har dom pengarna över varje månad  ;D
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

hönstanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 13:01 »
Jag har en ardenner och han är definitivt ingen nybörjarhäst. Men jag vet andra som är snälla som lamm så du måste nog åka och "känna" på just den ardennern. Jag rider min ardenner ca 5 dagar i veckan och hoppar även bana med honom. Vi använder honom i skogen och drar timmer och kör lite på åkrarna med honom.

Hästen har fri tillgång på ensilage och får några nävar havre i krubban morgon och kväll. Han får även vitaminer, betfor och fri tillgång till mineraler och saltsten.
Jag har haft andra hästar men skulle aldrig i hela världen byta till annan häst än ardenner! Vackra, starka, ärliga och riktiga HÄSTAR.. ;D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #12 skrivet: 18 dec-07 kl 18:34 »
Blev det något köp???? Rid hit så tar vi en sväng ihop i så fall!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #13 skrivet: 02 jan-08 kl 17:52 »
Imorgon ska jag äntligen åka och titta på hästen!!! Känner mig som ett barn som väntar på julafton.....kan det inte vara imorgon snart.... :)
Och på fredag får jag kanske åka och titta på stallplatsen jag fått tag på!
Hjälp,vad nervös jag är.....tänk om det hela slutar med att jag blir ägare till en ardenner. Vill ju så gärna ha häst men samtidigt är det lite skrämmande att ge sig in i något nytt eftersom jag aldrig ägt någon häst.
Ni som stått inför liknande beslut. Hur gjorde ni? Köpte ni hästen eller avstod ni ? Och hur känndes det när ni köpt häst. Är det det bästa ni gjort eller ångrade ni det ?
Känner mig lite kluven men i hjärtat känner jag att jag kommit till den punkt i livet då det är rätt att köpa häst. Få se hur det känns imorgon då jag träffat honom....

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-08 kl 18:25 »
En sak kan du ju tänka på när du köper häst.. :
Du är ingen looser om du inser att det blir bättre att sälja hästen om det funkar.
 Alltså om du är osäker och det känns skrämmande. Det är inget beslut för resten av livet. Då vet du sen.

Men förmodligen går allt som en dans och du får ett rikare liv :-*

Resten kan jag inte uttala mig om..har ägt häst i hela mitt liv så att åka o se på häst och köpa häst är inte särskillt omvälvande i mitt liv. Är nästan avundsjuk på er som får det som ett äventyr ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 02 jan-08 kl 18:49 »
Jag gjorde nog alla hemska misstag när jag köpte min, men det blev ett lyckoklipp ändå!

Åkte ut och tittade på en fet ardenner i en hage, en varm härlig sommardag, svalde allt ägaren/handlaren sa att hon kunde... Köpte henne efter att ägaren/handlaren veterinärbestikigat henne u.a(något fet). Han kunde ha ljugit hur mycket som helst men som tur är var allt sant!

Det var lite småläskigt och spännande att äntligen bli med häst, och tufft många gånger! Men provar man inte så vet man inte.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #16 skrivet: 03 jan-08 kl 18:16 »
Nu har jag varit och tittat på ardennern !!
En sån underbar häst .....både jag och tösen har förälskat oss i honom!! En riktig snygging och framför allt så otroligt snäll, han har verkligen ett hjärta av guld. Han är en häst som vill bli ompysslad och älskar att vara i människans närhet. Vi var i stallet i 2 timmar och pysslade om honom och han bara stod still och njöt. En riktigt väluppfostrad och vänlig häst.
Vi ska snart dit igen och provrida honom. Och så ska jag dit igen och ha med mig någon riktigt hästkunnig människa som kan titta på honom med andra ögon än mina förälskade... ;)
Nuvarande ägaren har ingen brådska med att sälja honom utan jag får all tid jag behöver. Det viktigaste för henne är att han kommer till ett bra hem.
Imorgon ska jag titta på stallet där jag blivit erbjuden boxplats. Blir det lika positivt som att träffa hästen kanske jag blir ägare till en härlig ardenner !! Håll tummarna.....

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #17 skrivet: 03 jan-08 kl 21:17 »
Åh! Vad bra det låter! Det är alltid bra att ha med sig fler ögon än de egna, som gärna vill se bara det man vill se!
Då tar vi kanske en tur ihop i sommar då? ;) Vi får väl mötas på halva vägen!
Alla har vi köpt vår första häst någon gång. Råd från en hästkunnig som ska med, är ju bra.
Men glöm inte: Lita på dig själv.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 03 jan-08 kl 21:27 »
Nämen!! Då är det ju bara att gratulera! Jag har aldrig träffat nån ardenner, men tror starkt på att individen är viktigare än rasen. Så gillar du individen, och han har någorlunda rätt kunskaper så är det nog rätt häst!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #19 skrivet: 05 jan-08 kl 13:21 »
Nu har jag varit och tittat på stallet där jag får hyra in mig !
Ett jättetrevligt ställe!! En kanonfint stall med stora boxar, sadelkammare och fikarum. Ordning och reda överallt. Stora fina hagar, både sommar och vinterhagarna.
Paret som hyr ut var så trevliga, jag kände direkt att kemin stämde. Och det är verkligen viktigt när man hyr in sig att man trivs ihop. Och det bästa av allt...hon vill gärna hyra ut till mig!
Hon vill ha 800:-/månad i kallhyra, då ingår spån. Och så hjälps vi åt med in/utsläpp och fodring. Jag tycker det låter rimligt, vad anser ni?
Så nu är stallet ordnat !! Ska ju titta på hästen många gånger till och ha med mig hästkunniga människor. Men är det bara så att även dom tycker att han är en riktigt bra häst så kommer jag att köpa honom.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser