Du må, som tidligere nevnt, skrape skinnet så du får av så mye fett som mulig, og så tørke hanenakken godt (ikke med varme!).
Jeg anbefaler på det sterkeste at nakken får et par uker i fryseren, for å ta livet av eventuelle skadedyr som måtte befinne seg i fjærene... Jeg bruker en god del fjær fra villfugl til fluebinding, og lar alltid skinn og fjær fra disse ligge en stund i fryseren, før jeg tar de opp og lar de ligge og tørke et par dager, og så enda en stund i fryseren, før jeg tørker de en siste gang.
Jeg holder også alle "egenbehandlede" fjær unna resten av fluebindematerialet, OG har møllkuler blandt materialet, da jeg en gang har sett restene av en fluebindesett som var angrepet av møll (mott)... *grøss*
Jeg tror gjerne at å bruke et lite alunbad ikke er så dumt, men dette har jeg ikke prøvd. Ofte plukker jeg bare av de fjærene jeg vil ha, men det er selvsagt en stor fordel å få til å bevare hele skinnet, det er *ganske* mye lettere å holde styr på fjær og dun om de sitter fast...