Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honkanin vs Honkanin???  (läst 1730 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Honkanin vs Honkanin???
« skrivet: 03 dec-07 kl 00:37 »
Går det att släppa ihop två obesläktade honkaniner utan att de har ihjäl varandra?? Den ena är 8 månader och den andra 3 år!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

bosseslena

Re:Honkanin vs Honkanin???
« Svar #1 skrivet: 03 dec-07 kl 00:41 »
hm ja för mig gick det utmärkt den ena 2år den andra ca 1år
dom älskar varann och putsar och grejar med varann.

sen tog dom inte hand om sina ungar vet ej om det har med att göra att dom delar boende.

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 20:03 »
Har provat att släppa ihop en vuxen hona med ett gäng yngre honor, för att den vuxna inte skulle behöva va själv, men den stora höll på att ha ihjäl de mindre så hon får sitta själv i framtiden! ::)
Två andra honor slogs oxå när jag provade att sätta ihop dom, så jag delade på dom igen. Under natten hade de ändå kommit in till varann och det funkade när jag såg dom på morgonen. Då hade dom väl slagits färdigt... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 09 dec-07 kl 07:35 »
slåss inte alla djur mer eller mindre i början speciellt om de är av samma kön för att bestämma rangordnignen ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #4 skrivet: 09 dec-07 kl 11:40 »
Jag har 6 honor som går tillsammans i en stor inhängnad. En belgisk hare, en belgisk jätte, en korsning och 3 holländare.
I början så rör de ihop då och då, men nu fungerar det jättebra.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 11 dec-07 kl 09:19 »
Mina honor som gick tillsammans från de att de var hemkomna från uppfödaren började efter några månader slåss å de grövsta, och ett halvt avbitet öra hos den ena ledde till att vi separerade dem.
När de idag möts med galler emellan, blir de mycket arga och försöker attackera varandra. När båda av en olyckshändelse sprang fritt i sommras, samtidigt, blev det slagsmål. De tycks ha lite problem med att dela revir.

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 16:43 »
Så det hjälper inte att skaffa två honor (alltså systrar) på en gång från samma uppfödare/kull? Är det stor skillnad mellan raserna eller är det så här med de flesta kaniner? Är kaniner inte flockdjur? Har ingen kanin själv men kommer nog skaffa i framtiden. Tänkte att det skulle bli gladare kaniner om de fick sällskap.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 18:19 »
Är det stor skillnad mellan raserna eller är det så här med de flesta kaniner?
Vissa raser är lungnare än andra.
Holländare, som jag har, går jättebra att ha tillsammans. De ligger ofta i en klump och myser.

Är kaniner inte flockdjur?
Kaniner är kolonidjur.

Så det hjälper inte att skaffa två honor (alltså systrar) på en gång från samma uppfödare/kull?

Det brukar gå bra med kullsystrar, eller två honungar som sätts ihop tidigt.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #8 skrivet: 15 dec-07 kl 19:48 »
Jag har två honor (angora) i en box på ca 5-6 kvm. De är inte systrar. När jag köpte dem var de 4-5 månader gamla, jag satte ihop dem direkt och det har inte varit några problem alls. De sitter ofta tätt ihop och verkar gilla varandra.
Till våren kommer jag att ha upp till fyra honor på samma yta, jag tror nästan att jag räknar med lite gnabb då. Blir det för mycket blodspillan får man väl separera dem, helt enkelt.
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser