Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika öronmärken  (läst 3259 gånger)

Pia-Lena

Olika öronmärken
« skrivet: 02 dec-07 kl 15:34 »
Efter att under några år ha använt de gula kombimärkena till mina får och haft problem med att de fastnade i vegetationen och rev upp öronen, gick jag över till de små metallclipsen, Horton tror jag att de heter. Då uppstod även, förutom upprivningsproblemet, ett nytt fenomen. Det blir sår runt hålet där märket sitter, hela örat blir infekterat och märket trillar bort, detta händer även tackor som haft sina märken i flera år utan problem. Nu ska jag beställa nya märken och kan inte riktigt bestämma mig för vilken sort. Är det någon som kan komma på om vi gör något fel när vi märker. Vi desinficerar både öra, märke o tång med 70% etanol. Några rekommendationer av märken? Allt av intresse.

hustran

Re:Olika öronmärken
« Svar #1 skrivet: 02 dec-07 kl 19:34 »
Jag undrar också över dessa märken. Hatar de stora gula . hur skall man göra?

agge

« Svar #2 skrivet: 02 dec-07 kl 19:53 »
Har också problem med de gula öronmärkena.
kontaktade Stallmästaren fick rådet att byta ut min gamla tång,
för den passar inte till deras nya o "bättre"  :P märken.
Hoppas det hjälper men jag undrar de.....

birgit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 dec-07 kl 20:06 »
Har själv använt båda sorterna, estetiskt är ju Horten vinnare, däremot om man har många får är ett problem att läsa nr utan att fånga djuret.
De gula fastnar lättare överallt. Tycker att man till får borde få använda små runda som de till grisar. Metallclipsen skall ju sättas innanför halva örat och uppåt. Har köpt in får som haft clipsen neråt. Då fastnar de lätt och hålet blir stort och sårigt. De som vi märker uppåt har aldrig tappat eller varit infekterade. Vi desinficerar bara tången.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 02 dec-07 kl 20:07 »
Det låter som att dina Pat. Horten märken har klämt kring örat.
Rätt isatt - som Birgit beskriver - ger de inte problem.

De monteras ju med en speciell tång som har en ställbar skruv som reglerar hur tight märket kommer att sitta. Aluminiumsspetsen skall precis klyvas av tången, inte mer. Det får inte klämma om fårets öra og hämma blodcirkulationen.

Om du märker lamm skall du lämna plats så örat kan växa.

Om du känner dig osäker på om du sättar märket rätt, få en med mer erfarenhet till at visa dig.

De tackor som du skrev hade haft märken i flera år, och sedan fick problem - vilken typ av märken hade de? För du skrev ju, att du först nyligen hade gått över till pat. horten.
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 23:11 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

hustran

« Svar #5 skrivet: 02 dec-07 kl 20:21 »
Vi har alltid klippt öronen ,vilket har varit underbart tycker jag. inga infektioner ingen "smärta", dessutom kan jag avläsa vid betäckning osv. att ha dessa vidriga märken . tyder bara på EU,hysteri.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 02 dec-07 kl 22:49 »
Vi har alltid klippt öronen ,vilket har varit underbart tycker jag. inga infektioner ingen "smärta", dessutom kan jag avläsa vid betäckning osv. att ha dessa vidriga märken . tyder bara på EU,hysteri.

Jo men, det är ju tvunget!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 03 dec-07 kl 00:42 »
brukar också kant klippa lammen varje år då mina roslagsfår har så otroligt små öron då de är nyfödda.

brukar sen sätta i mina horten märken då de är några månader äldre...

tänk på att inte märka får i rötmånaden... då brukar de kunna bli problem...

men nu hörde jag att djurskydds myndigheten ansåg att kant klippning är ett operativt ingrepp och får endast göras av vetrinär... :o

Kalle hammarberg- fårhälsovetrinär sa detta på ett möte jag var på... han tyckte det var bland de dummaste han hört då den aldrig blir några inflamationer o de tappar aldrig en kantklippning..

så många av mina fr har både kant klippning o horten..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Martin S

« Svar #8 skrivet: 03 dec-07 kl 10:13 »
Jag undrar, om det inte egentligen skulle vara bättre att först ta hål på lämpligt vis, och sedan sätta i märket.

Skulle föredra det om det var mitt öra, i stället för bara at trycka en pinne rakt igenom. Har inte upplevt inflammationer, men därimot att aluminiumspinnen viker sig och inte träffar hålet på andra sidan clipset.

Man kanske skulle kunne använda en håltång til läder? Fast då måste den desinficeras noga mellan varje.

« Senast ändrad: 03 dec-07 kl 10:14 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 03 dec-07 kl 22:35 »
Och då får du ju dubbla infektionsrisker  :-\

/Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #10 skrivet: 03 dec-07 kl 22:54 »
Och då får du ju dubbla infektionsrisker

Vet inte... tanken var i alla fall att ett rent, klippt hål läker bätre og forstör mindre vävnad än om man pressar en pinne eller plastplugg igenom. Då dras vävnad ju sönder, och det låter som större inflamationsrisk.

Men, men... öronmärken fungerar ju trots allt för det mesta utan problem, så man behöver kanske inte krångla till det. Jag tycker man skal följa de anvisninger som hör til märket/tången. Detta här var mer en fundering.

« Senast ändrad: 03 dec-07 kl 23:02 av Martin S »

Pia-Lena

« Svar #11 skrivet: 04 dec-07 kl 23:48 »
#4 Jag har haft får sedan 1983 och från det att man blev tvungen att märka dem tills för 3 år sedan har jag använt de gula kombimärkena, därefter Horton. Det betyder alltså att en del av de tackor jag nu har problem med har haft sina märken i 3 år. Det borde ju inte bero på klämda öron och cirkulationsproblem, inte hos dem i alla fall. Finns det några andra, godkända märken än de ovan nämnda?

Martin S

« Svar #12 skrivet: 05 dec-07 kl 00:23 »
#4 Jag har haft får sedan 1983 och från det att man blev tvungen att märka dem tills för 3 år sedan har jag använt de gula kombimärkena, därefter Horton. Det betyder alltså att en del av de tackor jag nu har problem med har haft sina märken i 3 år. Det borde ju inte bero på klämda öron och cirkulationsproblem, inte hos dem i alla fall. Finns det några andra, godkända märken än de ovan nämnda?

Förlåt att jag svarade som om du var ren nybörjare - ser ju att du har lång erfarenhet.
Nä, om problemen först kommer efter 2-3 år, är det svårt att tänka sig att det är en klämskada.

Har du bilder på problemen du kan lägga ut?

Låter märkligt eftersom det är fler fall. Är det någon av er andra som har några bra förslag?
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 00:26 av Martin S »

Illuminati

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 dec-07 kl 00:37 »
Jag funderar på om strålningen från mobiltelefonin och luftburna bredband skulle kunna vara en förklaring. Är det metall så kan strålningen bilda elektriska fält i metallen och därmed irritera huden sa att det blir sår. Det är inte helt omöjligt att det kan vara så, eller att elfårstängseln som är rätt så kraftiga skulle kunna bilda elektriska fält i metallen. Värt att fundera på faktiskt, fast det kan låta tokigt vid första anblicken.
Mvh ::)

Martin S

« Svar #14 skrivet: 05 dec-07 kl 00:59 »
... fast det kan låta tokigt vid första anblicken.

Även vid andra anblicken...
Eller är det rentav så att fåren går runt och ser digital-tv för sin inre blick? :D
Nä, nu skal jag sluta... det är bara lätt att göra sig lustig när man inte har bättre förslag.
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 08:11 av Martin S »

Illuminati

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 dec-07 kl 01:17 »
Jag menar allvar. Vi har idag mycket hög mikrovågsstrålning i luften som aldrig tidigare funnits i vår livsmiljö och det är väl känt att metall bildar elektromagnetiska fält när de utsätts för denna typ av strålning. Och det kan mycket väl vara så att metalldelarna fungerar som antenner och elfältet irriterar huden och bildar sår.
Mvh :)

Pia-Lena

« Svar #16 skrivet: 06 dec-07 kl 17:38 »
#12 Ingen fara, inga sårade känslor här inte. Jag kan allt ta till mig råd från någon som haft får kortare tid än jag har haft. Att man haft djur länge är ingen garanti för att man kan allt. Jag tänkte mer på att under alla de här åren så har de ju bara funnits samma gamla märken att tillgå och det borde väl rimligtvis bero på att folk tycker att de fungerar. Då blir man ju lite brydd när man själv inte lyckas få till det. I och för sig så går mina djur på väldigt snåriga marker (naturreservatsvårdare) så det är möjligt att det hela tiden blir småskador runt  om hålet efter märket och som sedan blir infekterade. I så fall är det väl bara tatuering som gäller, undrar om Jordbruksverket godkänner det?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 06 dec-07 kl 18:21 »
Nej det är inte godkänt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Illuminati

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 dec-07 kl 20:17 »
Jag svarade på din kommentar med den försvann visst.
Jag menar allvar. Strålningen av den nya digitala tekniken är mycket hög i vår livsmiljö idag och metaller fungera som antenner. Vad jag menar är, att metallerna i öronen skulle kunna fungera som antenner och då bildas ett elektromagnetsikt fält kring metallen som i sin tur skulle kunna iriitera huden och ge sår som inte vill läka så länge denna "antenn" sitter i örat.
Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser