Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesfråga...  (läst 9431 gånger)

Ewitha

• -
Betesfråga...
« skrivet: 01 dec-07 kl 21:39 »
Som supernovis så känner jag att jag måste fråga...  :P

Kan man på något sätt så in ytterligare grässorter i hagen utan att göra en helrenovering. Dvs bara strö ut frön i hagen.
Tar det sig eller är det meningslöst jobb?
Nån som provat av er som har väldigt få får?
(fattar att det inte är nått man pysslar med om man har en stor besättning.)   ;D

Vi hade väldigt mycket bränässlor, gråbo och annat "stök" i hagen som det fick gå i i höstas. Dvs inte så jättemycket gräs.
Får gräset en överhand om det går får där eller behöver man så in för att få mer gräs?

***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

Ewitha

• -
Re:Betesfråga...
« Svar #1 skrivet: 01 dec-07 kl 21:42 »
bränässlor

Nu stavar jag som en kratta oxå. :)

Martin S

« Svar #2 skrivet: 01 dec-07 kl 22:29 »
Jeg har inte provat. Som utgångspunkt finns det ju enormt mycket frö i marken redan, men säkert kan du få ett jämnare bete genom att så i de fläckar där du ser et behov. Det kan ju vara där du har röjt något annat.

Nässlor trivs väldigt bra i mer näringsrika fårhagar. Om du vinterfodrar fåren ute blir platsen där i närheten kraftigt gödad. Det tycker näslorna om. Du kan slå dom på sommaren och låta dom torka et par dager, då äter fåren upp dom. Det fungerar bäst när betet i övrigt är torrt och inte allt för frestande. Det begränsar nässlorna, men du slipper inte av med dom.

Ett annat ogräs du skall se efter är vägtistel. Den är i alla fall vanlig här nere i Skåne. Om du först får den i betet kan den sprida sig snabbt, och den är för taggig även för får. Ja, jag har faktisk én tacka som med stor möda tuggar i sig de sjöborraliknande blomknoppar... det ser roligt ut.

Gråbo däremot har jag lärt att uppskatta. Fåren tycker om den, och den är fenomenal på att vära fräsch även när allt annat har torkat bort i augustihettan. Då slår jag gärna gråbo utan för hagen också och slänger in til fåren. Den innehåller i övrigt bitterämnen, som jag TROR kan ha en effekt mot parasiter.
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 22:43 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Ewitha

• -
« Svar #3 skrivet: 01 dec-07 kl 22:42 »
Ja jag tycker ju att det borde gå att få gräset att ta sig. Det frösår ju sig självt i naturen... men det kanske inte funkar om man gör det "för hand"...

Nä nässlorna åt de bara på slutet av säsongen, när de vissnat, så de får jag säkert slå i sommar.

På tal om "stickiga godbitar". Jag skötte en gång en arabvalack som med stor möda mumsade i sig nypon. Han använde bara tänderna och var noga med att inte dra för hårt i busken så att taggarna inte skulle stickas.  ;D

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-07 kl 23:19 »
Fungerar inte speciellt bra tyvärr.

Ogräset kommer att växa upp först och det ger inte stor möjlighet för dina frön att gro.

Det du kan göra är att riva upp de delar du vill så in med en kratta och strö i höfrö och sedan platta till. Då ger du fröna bäst möjlighet att gro. Men är det mycket blir det ju massa jobb.....

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ewitha

• -
« Svar #5 skrivet: 02 dec-07 kl 00:47 »
Fungerar inte speciellt bra tyvärr.

Ogräset kommer att växa upp först och det ger inte stor möjlighet för dina frön att gro.

Det du kan göra är att riva upp de delar du vill så in med en kratta och strö i höfrö och sedan platta till. Då ger du fröna bäst möjlighet att gro. Men är det mycket blir det ju massa jobb.....

Raggarbonden  8)

Det är så alltså... Ja det låter som lite väl med jobb. :) Jag får se hur det artar sig i vår.

Får man fråga vad du kör för Jänkare? :)

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 dec-07 kl 09:41 »
Slå nässlorna och det andra ogräset i juni så får gräset en bättre chans att växa till sig. Du får kanske hålla på några säsonger men det kommer alldeles säkert att löna sig.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 dec-07 kl 09:58 »
Jag har gjort så, dvs sått in i befintligt bete med mycket bra resutlat!

Jag köpte vitklöverfrö och på hösten sådde jag in fröerna. Det borde  gå att göra så här ärs med. De lagras ju i marken till lämplig tidpunkt. Jag var noga med att varje sorkhög eller övrig plätt där det fanns lite bar jord skulle få sig lite extra frö.

För att det hela ska lyckas måste hagen betas precis vid betessläpp, det gör att klövern får en chans att konkurrera med gräset.  Alltså tryck till betet den första månaden varje år så kan vitklövern bre ut sig.

Nu 3 år efter isådden så växer det riktigt mycket klöver i hagen!

Jag har en kompis som hävdade att det bästa sättet var att mata fåren med fröerna...! De äter upp dom och sprider dom sedan gödselpelleterade i resten av hagen  ;D
Det gäller dock att fåren då rör sig i hela hagen, vilket de inte gör på vintern. Jag satsade dock hellre på att så själv...

För övrigt så kommer betet att bli bättre i hagen när fåren har gått där några år! Jag rekommenderar också att du slår av nässlorna ett par gånger under betessäsongen. Se till att du gör det innan de går i frö. för att undvika det som jag nämnde tidigare ( fröpellets)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 02 dec-07 kl 10:00 »
Slå nässlorna och det andra ogräset i juni så får gräset en bättre chans att växa till sig. Du får kanske hålla på några säsonger men det kommer alldeles säkert att löna sig.
Tror jag inte att det lönar sig.
Har ogräset väl rotat sig så tränger det ut det gräs vi vill ha som betesgräs nästan hur man än gör.

Plöja upp och så in är nog den enda helt fungerande lösningen.

Ewitha: Jag kör en Ford LTD Crown Victoria.

Raggarbonden
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Martin S

« Svar #9 skrivet: 02 dec-07 kl 10:32 »
Plöja upp og så om kan man ju göra på åkerbete, men inte på naturbeten.

Ja, det kan komma nässlor även på naturbeten som i stort är näringsfattiga. Antar att det är för att fåren har vissa favoritplatser, där gödseln blir koncentrerad.

Om man får nässlor där hjälper det vist at slå av dom. Det har jeg själv gjort genom 4-5 år, och det hjälper mycket. Men man får vara ihållig.

Vad det handler om är att ta bort näring frå nässelplantorna. Det man slår av  skal alltså inte ligga och kompostera på plats, men antingen ätas upp av fåren eller bli kompost någon annan stans. Men det är sant att det skal göras innan plantorna har frön. Och gärna flera gånger pr säsong.
Man kan göra näringsrikt hö av nässlor om man vill ha jobbet.
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 10:38 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 02 dec-07 kl 10:44 »
Fast nu vet vi ju inte om det är naturbete eller inte som Ewitha har..  ???

(Naturbete/Betesmark= hage med typ. stenar eller träd som inte går att plöja även om man vill det)
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 18:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 02 dec-07 kl 11:06 »
Förr (och av vissa än idag) slogs höet när de värdefullaste grässorterna gått i frö, höet fick ligga och fröa av sig nån dag innan det hässjades, detta för att säkra återväxten.
Så det borde väl gå lika bra att tillföra fröer uppifrån ur "påse".

Däremot bör man tänka på vad för slags jord/övriga växtförhållanden som råder. Är det stenigt och kargt så får man så in gräs/örter som trivs i den miljön, sår man på fet lerjord så väljer man en helt annan blandning.

Välj sedan gärna att så under en fuktig och regnig period så torkar inte sådden bort, vilket annars är risken vid ovanpåinsådd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 dec-07 kl 14:09 »
Men om man har några nassar som arbetar på ett sånt bete tills det är 2plöjt" kan man så sen..... ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 02 dec-07 kl 18:46 »
Har man betesmark som är anmäld som Eu-bidrag så får man inte plöja eller riva upp den.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 02 dec-07 kl 19:07 »
Inte ens för omsådd ??? Eller menar du sån där vad-det-nu-heter-med speciella värden o sånt? Vanlig betesmark får man så om??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustran

« Svar #15 skrivet: 02 dec-07 kl 19:31 »
släng du ut lite gräsfrö.Det är så har jag hört att 1 gräsfröplanta täcker en fotbollsplan. du behöver inte så så mycket. men låt du fåren trampa ned dina frön.Jag tror att om du putsar dina beten,så får du ett bra bete så småningom. Har du torra beten så släng ut lite fårsvingel. Det är bra om du sår så här på hösten.

Ewitha

• -
« Svar #16 skrivet: 02 dec-07 kl 20:39 »
Det är naturbete jag har. 1 hage med en gammal husgrund, skog och en lite planare plätt, den andra med mer sten och ojämn terräng, så jag anser att jag varken kan putsa eller plöja upp.
Lie har jag dock så jag kan slå de värsta ogräsen. :)

Ska nog allt ta och prova att så in lite mer gräs i den hagen som de går i nu. LÅter som att det kan vara värdt att prova i alla fall. :)

Tack för era svar! :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 02 dec-07 kl 22:10 »
Inte ens för omsådd ??? Eller menar du sån där vad-det-nu-heter-med speciella värden o sånt? Vanlig betesmark får man så om??
Vet inte riktigt vad du menar med "vanlig betesmark" men för s.k Betesmark med allmänna värden gäller att
-den skall betas varje år
-markvegetationen består av gräs örter ris som är dugligt som foder
-inga natur eller kultur världen finns som behöver särskild skötsel

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 03 dec-07 kl 08:32 »
Nåja..jag är inte så insatt.. Vi har en plätt med nåt som kallas betesmark.. nåt som inte går att plöja.. Fast vi hade en gubbe från länsstyrelsen som var här och bedömde att det inte gick att få det där extra bidraget för det för det var gödslat nån gång...Då känns det ju som man borde lika gärna få så om det också om man vill...

Förra ägaren har garanterat inte gödslat det på 30 år, det kan jag sätta mitt huvud på.. Han skulle aldrig engagera sig så mycket... han var ingen jordbrukare..hade några får till sällskap..

Och han svär att han inte gjort det så länge han ägt fastigheten..

Då kan det lika gärna gå 30 år till o dom skulle säga samma sak...

signe

« Svar #19 skrivet: 03 dec-07 kl 10:15 »
Att vegetationen tyder på gödselpåverkan behöver inte betyda att någon gödslat den. Det kan lika gärna vara att man haft betesdjur där i många år och utfodrat dem med t.ex. hö och kraftfoder. Då bygger man upp mer och mer näring allt eftersom åren går. Vill man bevara en artrik naturbetesmark är det därför viktigt att inte tillskottsutfodra när djuren går där. Snabbaste sättet att ta bort näring om man vill det, är att slå och räfsa bort gräset minst en gång per år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
Tångräkan, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser