Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesfråga...  (läst 9445 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Betesfråga...
« Svar #20 skrivet: 03 dec-07 kl 10:18 »
(mm.. dessa djur har knappast fått mer än dom måste..)

Det är väldigt tunt på det betet.. finns inte mycket att slå.. Nu är det strunt samma för vi använder det som vinterhage istället.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Martin S

« Svar #21 skrivet: 03 dec-07 kl 10:51 »
(mm.. dessa djur har knappast fått mer än dom måste..)

nä, men det Signe riktigt sägar är, att för du in näring til djuren hamnar det i betet. Och för du ut hö eller grönska på annan vis för du bort näring.

En vinterhage blir mycket kraftigt gödad.

Inom arkeologin kan man spåra stall, men kanske också fållor och gator där djuren har samlats för ett årtusen eller två sedan v.h.a. fosfatanalys. - Eller vad säger Leifh om det?
« Senast ändrad: 03 dec-07 kl 10:51 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Frances

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 03 dec-07 kl 11:28 »
Jo, jo,jag säger inte emot!!!
MINA djur äter sig mätta och göder så det står härliga till!

Men jag tänkte på gubben som hade 2 tackor och en bagge på 6 hektar i 30 år.. Och han är inte känd för att övergöda sina får.. Tycker att den gödningen måste vara marginell..

Och NU fattar ju jag också att det blir gödning när vi använder den som vinterhage, gubben hade det som sommarbete..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Martin S

« Svar #23 skrivet: 03 dec-07 kl 12:00 »
Men jag tänkte på gubben som hade 2 tackor och en bagge på 6 hektar i 30 år.. Och han är inte känd för att övergöda sina får.. Tycker att den gödningen måste vara marginell..

Ja, absolut. Faktisk obefintlig om de bara har betat där. Men var det välgödslat för 30 år sedan har näringen å andra sidan inte förts bort. Säkert kan det fortfarande ses på vegetationen om man vet vad man skal titta efter.

Gubben från länsstyrelsen bedömmar näringsnivån och beteskontinuiteten på olika växtarter i betet. Det är bra med lite ovanliga växter... naturligtvis är betesmark olika från naturens hand också.

« Senast ändrad: 03 dec-07 kl 12:03 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Frances

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 03 dec-07 kl 12:25 »
Ja,självklart! Han hittade intressanta örter osv.men slog ned på gödslingen..

Nä, nu får det vara, vi tog det till vinterhage istället, det behövs det med..

anette i bugared

• -
« Svar #25 skrivet: 09 dec-07 kl 10:43 »
Igår kväll såg jag på River Cottage ( :-*) och där sådde man in klöver på gräsvallen genom att utfodra korna med klöverfrö. De gick rakt igenom och grodde villigt i den utsketna kospillningen.

Borde fungera med får också, eller vad tror ni?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 dec-07 kl 11:32 »
Var det inte ett avsnitt där man höll seans för att fördriva möss?

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 09 dec-07 kl 11:42 »
I River Cottage gör man mycket lustigt  :-X
Det är därför jag älskar den serien. ideer dyker upp, testas eller förkastas, men utan att någon gör sig lustig över eller gläds över misslyckanden. Alla verkar lika entusiastiska över stadbon´s försök att lära sig till bonne.

Den inspirerar helt enkelt :-*.

Vadbeträffar insåningen av klöver, så handlade det om att så in på samma vall som betet pågick. Man behöver sålunda skydda dels fröet från att bli uppätet och grodden från att skadas och där är troligen R.C.s metod en god ide eftersom skithögarna ratas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #28 skrivet: 09 dec-07 kl 11:59 »
River Cottage är ett TV program, ingen kurs i fungerande lantbruk.
Jag tycker också att det är ett "roligt program" man skrattar ju så man nästa dör ibland  ;D

-För det första så skiter inte får överallt, utan i de stigar de gör.
och de frön som då ska gro där trampas ju sönder!

-Man brukar inte ha djur i den hage man sått in i,
för att de små spirande grässtrån som kommer upp ur fröet tål inte att någon trampar på det!

Så tycker man att gräsfrö är dyrt och desutom verkligen vill lyckas med insådden, så är det en skitdålig ide ärligt talat.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 09 dec-07 kl 13:41 »
Som sagt, det jag gillar med River Cottage är frånvaron av "är-du-dum-i-huvet-eller-det där-går-aldrig"-inställningen.

Plus den kombinerar kunskap med underhållning ;). Det ni!!!

signe

« Svar #30 skrivet: 09 dec-07 kl 14:12 »
Mina får skiter inte "bara på stigarna" utan lite över allt när de går och betar. Så jag tror att jag ska testa River Cottage-metoden. Man kan ju passa på någon vecka innan fåren ska flyttas till nytt bete så får groddarna vara alldeles i fred. Jag gillar också River Cottage och jag kan se programmen helt utan önskan att leta fel att skratta åt.

Fåraherden

• -
« Svar #31 skrivet: 10 dec-07 kl 08:40 »
Jag hävdar att ett bra sätt, att relativt enkelt få liv i betet är att putsa det. Det vill säga slå av nässlor och annat skräp. Antingen med lie, tirmmer eller rentav engagera någon som har betesputsare för traktorn. Sedan är det bra att exempelvis med en gammal harv sprida ut gödseln lite. Den kan ligga mycket koncentrerad.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

anette i bugared

• -
« Svar #32 skrivet: 10 dec-07 kl 09:11 »
Det är inte alltid möjligt att gå med traktor i naturbeteshagar, i varje fallinte i våra.
Vi får sköta putsningen genom att blanda olika djurslag, samt hårt betestryck, men insåningen får ske utan harvning eller annan maskinell bearbetning, helt för hand eller med hjälp av djuren.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #33 skrivet: 10 dec-07 kl 17:02 »
Ett litet "bra att veta" inlägg:

Om jag säger bara "om"... man sökt EU-stöd för sin Betesmark
då får man inte så in den med något slags frö alls...

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 10 dec-07 kl 17:13 »
men .inte för att det är så aktuellt för min del.. Men om man har grisar.. Vilken sorts mark har man dom på?? Alltså för att det ska passa EU? Åkermark?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #35 skrivet: 10 dec-07 kl 17:44 »
Två saker: Du kan visst så in något i din betesmark, förutsatt att det är utsäde som hör hemma i en betesmark. Söker du dessutom bara gårdsstöd för din betesmark och inget annat så kan du vara ganska fri i ditt val av utsäde. MEN; Detta förutsätter att du inte plöjt upp marken först, utan bara sått in frö. Har du plöjt upp marken räknas den nämligen inte som en betesmark utan en slåtter/betesvall.

Grisar kan du egentligen ha på vilken mark du vill enligt stöden, men eftersom grisar har en tendens att böka upp all mark de går på så skulle jag rekommendera att du har dem på en åker.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 10 dec-07 kl 17:49 »
men .inte för att det är så aktuellt för min del.. Men om man har grisar.. Vilken sorts mark har man dom på?? Alltså för att det ska passa EU? Åkermark?

Bra fråga  ???

På åkermarken ska det ju växa vall eller andra grödor, detsamma gäller ju betesmark som ju inte får rivas upp.
Grisar har ju ovanan att böka upp hela arealen de går på och då kommer man att få problem vid EU-kontroll om man sökt gårdsstöd, vallstöd eller Betesstöd....

Grisar har jag inte sett så mycket om i EU-stöds instruktionerna på Internet eller i broschyrerna.

Men nån med grisar kanske vet mer ??

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 10 dec-07 kl 17:51 »
Ett litet "bra att veta" inlägg:

Om jag säger bara "om"... man sökt EU-stöd för sin Betesmark
då får man inte så in den med något slags frö alls...

Mvh Rosa
Det är därför River Cottage-metoden är så himla bra :-*. Man sår inte in, det är djuren som skiter och i skiten "råkar" det finnas en massa frön som gror.

(Och så finns det folk som inte tycker att man lär sig något av TV-serier ;D ;D ;D)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #38 skrivet: 10 dec-07 kl 18:03 »
Två saker: Du kan visst så in något i din betesmark, förutsatt att det är utsäde som hör hemma i en betesmark. Söker du dessutom bara gårdsstöd för din betesmark och inget annat så kan du vara ganska fri i ditt val av utsäde.

Så här säger man på min Länsstyrelse:
På de marker som söks som betesmark enligt alla gällande stödregler får man inte så in. Betesmarker ska bestå av naturliga gräsarter som betas av djuren.

Är ni inte överrens om reglerna ?  8)
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 14:09 av Rosa »

Frances

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 10 dec-07 kl 18:10 »
hmm.. men om man har grisar på mark som inte är sökt för EU stöd? för visst får man inte ha betesdjur på mark som inte är med? Räknas grisarna då..?

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser