Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Din dag i lagården.  (läst 1276 gånger)

Falin

• -
Din dag i lagården.
« skrivet: 01 dec-07 kl 20:55 »
Hur har dagen i lagården varit idag? Har det hänt något speciellt, eller "det gamla vanliga".

Eftersom jag jobbat natt vaknade jag vid 17, åt frukost och gick ut. Fodrade tre balar hösilage till ungdjur och kor, rakade ner gödsel och spånade. Fyllde på vatten till gänget på logen (några kor på lösdrift samt fåren) och hösilage till fåren. Halmade hos dem med.
Sedan fick kaninerna mat och vatten, och till sist hönsen.

Inga som helst sensationer idag alltså.  ;D
Sen gick jag in, ömkade den sjuka sambon och åkte till jobbet igen!

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Re:Din dag i lagården.
« Svar #1 skrivet: 03 dec-07 kl 00:53 »
Jo här ska ni få höra...
En kviga kalvade....oturligt nog ute :-[ Kalven var döfödd å kon brydde sej inte om den!! Skulle skilja ut henne från de andra dårarna, gick inte, gav upp. Skaffade förstärkning och lyckades få bort alla till vinterboningen. In med henne i transporten, upp till laggårn å på med grimman. Trodde ju hon var snäll å öppnade grinden. Ut far hon som ett jehu, hoppar över motorhuven på Mercedesen å bryter av STJÄRNAN!! Ränner i genom eltråden där stutar å kvigor går men kompanjonen släpandes efter som vägrar släppa repet. Släpper tillslut när hon anfaller. 20 ungdjur far som tokiga i djupsnön med kossan farandes först. Ränner igenom ytterligare 5 staket å försvinner i mörkret, jag rasande efter å har god lust att hämta älgstudsarn om hon inte ger sej. TVÅ TIMMAR senare, jag genomsvettig, dyblöt och rasande, springer hon in på rännet, å vad händer....
Jo, hon brakar igenom gluggen. Först bara bakbenen, och blir hängandes på rälsen, kämpar och PANG, hon åker igenom med ett hjärtskärande vrööööl!! Jag kikar ner genom luckan å där ligger hon till synes livlös med benen spretande. Går sakta ner i laggårn. Går fram till henne där hon ligger på foderbordet...HON LEVER!!! Genomsvettig kostackarn! Ögonen rullar i skallen på henne. Skruvar bort inredningen för att kunna skuffa ut henne på båspallen. Får ligga i lugn och ro 10 minuter. Vänder ryggen till å vipps, så står hon upp :o Haltar inte, blöder inte, helt otroligt.
Hade dock blod i en juverdel, men det lever hon nog över.
SLUTET GOTT ALLTING GOTT!!!
// Anna och Kossan som nu mera kallas " GLUGGEN"
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 03 dec-07 kl 09:33 »
Pycklingmamma, det låter som om du behöver åka på semester efter gårdagens strapatser.

(Skriver Anette som bara har EN ko, en som dessutom gladeligen sprattlade sig in i sin vinterbox i förrgår och nu bara står där o äter o äter o äter :-*.)
« Senast ändrad: 03 dec-07 kl 09:35 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 dec-07 kl 10:23 »
Dom kan ställa till djuren ;D

Här går det betydligt lugnare till...

Gubben fodrade innan han åkte till jobbet vid halv fem. Jag var ute och hann skotta åt korna innan ungarna vaknade. (Har hästarna kvar till sen..)

Nu var vi ute med ungarna o slängde åt dom en bal till med hö.. Har i princip fri tillgång på hö, på så vis att jag ändå är hemma på dagarna så jag slänger in allt eftersom det tar slut. Snitsigt att slippa spill och nertrampat hö ;D

På eftermiddan går jag en sväng till med grepen och fyller på hö och fyller vattentunnan.

Det sista vi gör innan vi lägger oss är att titta till så vattnet är fräscht och att alla är mätta o belåtna!

Så det är rätt så lugnt på kofronten här hos oss!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 03 dec-07 kl 11:40 »
Hittills har det inte hänt så mycket mer än det vanliga. Bocken är på fel sida boxen, vattenhinken omkullsparkad, man klafsar i gyttja (tusan vad det regnar :P) och bär kannor med vatten medan man försöker låta bli att halka omkull.

När man sen kommer ut till kaninhuset blir man genast på gott humör igen. Den Belgiska Jättens första kull  blev 13 ungar och 10 har överlevt. Alla är lika pigga och runda och närmar sej fyra veckor nu. Så fort man närmar sej buren på morgonen samlas alla tio och skriker unisont "morot! vi vill ha moroooooooot!"  ;D

Getflickorna äter frukost i sin box och fårflickorna i sin och Sigrid nosar i min ficka efter morötter. Sen öppnar jag mellandörren och dörren till vinterhagen så kan dom göra som dom vill. Magarna växer och framför mej ser jag hur det skuttar och hoppar i vårhagen. Då blir jag oxå glad :)

Hönsen fodras och släpps ut och sprider sej i hela trädgården. Dom är väl runt 45-50 tror jag. Har tappat kollen för länge sen. Liiiite för många tuppar men det ska snart åtgärdas.

Gillar min morgontimme i lagården :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 04 dec-07 kl 12:46 »
Oj, arma Pycklingmamma! Tur att allt slutade bra till sist.  :)
Igår klippte jag lite bakdelar, korna tycker det är så skönt att de nästan ramlar omkull. De som har lite yvig päls ser så roliga ut efteråt, värsta lejonklippningen.  ;D
Idag är det tack och lov uppehåll här, kanske det torkar upp litegrann åtminstone.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
Löparnörden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser