Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv  (läst 9265 gånger)

gammal_volvo

• oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
SV: Vedklyv
« Svar #20 skrivet: 22 nov-09 kl 19:04 »
Testade en sån här på lantbruksmässan i Jönköping för nåt år sen, funkade mycket bra och lätt på de raka ca. 400 mm (diameter) 350mm. (längd). björkkubbar de hade med sig där, skulle inte tro att det går så bra att klyva en torr almaknuda med den...
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

hildegard

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 22 nov-09 kl 19:10 »
Jag klyver all min ved med Smart-splitter sedan flera år. 30 kubik om året. Både lättkluvna småbitar och stora bamsegrejer som jag knappt orkar lyfta. Det brukar vara gran, körsbär, äpple, ek, tall, ask och asp för det mesta. Diametern på de stora bitarna ligger på 50-70 cm, inga problem när man gör på rätt sätt. Allt är teknik.  Jag är liten, 1,63 och väger inte mer än 55 kg.
Visst tar det lite tid med kvistig och tjurig ved, men jag tycker det är enklare med smart-splittern än med storyxan som jag har svårt att lyfta med en stor vedklabb på.
Smartholder däremot tycker jag är onödigt.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #22 skrivet: 22 nov-09 kl 22:34 »
Det borde vara större problem att få loss den om den inte klyver direkt och sätter sig en bit in i klabben än en yxa som man vickar loss..och som nån sa det är nog främst för ovana huggare den kan vara ett alternativ fast..jag är skeptisk
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Misse

• nr 9424
« Svar #23 skrivet: 23 nov-09 kl 02:20 »
Jag klyver all min ved med Smart-splitter sedan flera år. 30 kubik om året. Både lättkluvna småbitar och stora bamsegrejer som jag knappt orkar lyfta. Det brukar vara gran, körsbär, äpple, ek, tall, ask och asp för det mesta. Diametern på de stora bitarna ligger på 50-70 cm, inga problem när man gör på rätt sätt. Allt är teknik.  Jag är liten, 1,63 och väger inte mer än 55 kg.
Visst tar det lite tid med kvistig och tjurig ved, men jag tycker det är enklare med smart-splittern än med storyxan som jag har svårt att lyfta med en stor vedklabb på.
Smartholder däremot tycker jag är onödigt.

Vad skönt att den har fungerat för dig :D

Jag har bara testat när jag vandrat kungsleden och varit jätterastlös när jag sovit i himmelska Tjäktja ett flertal gånger, men hade hellre föredragit yxa.
Men det kanske var jag som hade fel teknik?
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

kurt

« Svar #24 skrivet: 23 nov-09 kl 08:36 »
Jag laddade ner avsnitt från en norsk TV-serie om fjällvandring, som föredömligt nog lagts upp i bra kvalitet av NRK. I ett av avsnitten är den välkände programledaren Lars Monsen i de svenska fjällen och övernattar i en fjällstuga där det stod en sån där vedklyvsapparat. Han såg skeptisk ut från början, och resultatet blev lika värdelöst som man kunde vänta sig från en sådan uppfinning. "Dette hær må være en svensk patent" sammanfattade han det och hela situationen blev vansinnigt kul  ;D

För övrigt mycket sevärda program.

http://nrkbeta.no/2008/01/27/last-ned-lars-monsens-nordkalotten-365-gratis-og-i-full-kvalitet/

Och just det klippet kan man se:

mms://straumod.nrk.no/disk01/Lars_monsen/2007-04-11/Vedkloyving_pa_%2520svensk_900Kbit_stream_monsen_16_9.wmv

En lätt klyvyxa som man håller i en handen, och vedkubben i andra handen ger mycket bra säkerhet, och fungerar mycket bättre än denna leksak.
« Senast ändrad: 23 nov-09 kl 08:37 av kurt »

M8e

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 23 nov-09 kl 09:16 »
Kan tillägga att man får ganska bra precision med Smart-Splittern. tex kan man göra stickor eller skivor som är runt centimetern i tjocklek. Bra att ha när man tänder i vedspisen.

Man kan även kapa efter sprickor eller årsringar.

Men jag skulle nog inte kapa flera kubik med den, faktiskt lite jobbigare och mindre energieffektivt att hugga med den. Man får ju inge bra sving.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

davidB

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 23 nov-09 kl 11:45 »
Jag tycker att den verkar vara bra att ha vid offentliga platser.
Sätter man fast stången i en ordentlig huggkubb så får inte yxan fötter så lätt.
Det är även mindre risk för ovana yxanvädare.
Ingen som kan tycka att den här stenen fungerar nog bra som hugg kubb oj  bidde yxan slö om man sätter den i stenen ???
Men för hemmabruk där man själv får ta ansvar för konsekvenserna av en dåligt hanterad yxa och kan hantera det så är yxan bättre. (slipa eggen, kolla kilen, byta skaft, mm)
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

M8e

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 23 nov-09 kl 13:07 »
Jag tycker att den verkar vara bra att ha vid offentliga platser.
Sätter man fast stången i en ordentlig huggkubb så får inte yxan fötter så lätt.
Man skulle ju kunna sätta fast smartsplittern i sten/berg och svetsar fast muttrarna högst upp. Då får det garanterat inga fötter.  ;)
Eggen tar inte heller i då röret sätter stopp någon centimeter före.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

hildegard

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 26 nov-09 kl 09:53 »
Vad skönt att den har fungerat för dig :D

Jag har bara testat när jag vandrat kungsleden och varit jätterastlös när jag sovit i himmelska Tjäktja ett flertal gånger, men hade hellre föredragit yxa.
Men det kanske var jag som hade fel teknik?

Hej Misse!
Längs Kungsleden har jag också använt den, men där fungerar det sämre. Veden där är ofta för gammal. Bäst går det med färsk ved.

Kollar man var kvistar och årsringar finns, så brukar det gå bra.

Till en tröst kan vara att jag även får vissa bitar som jag inte klarar av, t ex gamla äppelträd som varit döda ett bra tag och är stenhårda. De får en kompis som har större öppning i spisen och får in dem ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare
skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser